Kirskål - mängd?
Förra sommaren fick jag lära mig om Kirskål och hur mycket marsvinen uppskattar det. Det visade sig att i mitt område och på min tomt har vi stora hav av Kirskål.
Just nu har vi inte mycket maskrosor som inte grannarnas katter frekvent markerar revir på, 😕Så det skulle vara roligt om man kunde ta in Kirskål ofta istället.
Men jag undrar hur mycket man kan ge marsvinen? och hur ofta?
Någon som vet vad Kirskål är rikt på för vitaminer osv?
I princip är allt vilt grönt betydligt mer rikt på vitaminer än våra vanliga grönsaker. Hur mycket man kan ge är svårt att svara på. De behöver ju lite mer fibrer också från hö eller grovt gräs, men bortsett från det så kan du ju ge så mycket du vill. Om du ger så mycket som de äter upp på några timmar och de sen äter hö resten av dagen så är det absolut ingen fara. Och om du istället ger en blandning av grönt utifrån med mycket gräs av olika grovlek (inte bara späda strån från kortklippt gräsmatta) så kan de i princip få äta hur mycket som helst.
Mina marsvin har aldrig gillar Kirskål speciellt. De väljer alltid den sist när jag plockar in grönt så numera ger jag det sällan. De får mest diverse olika sorters gräs, späd rölleka, maskrosor, målla, vitklöver m.m.
Enligt min "Nyttiga växter" av Edmund Launert, R. Gorringe och A. Davies, innehåller Kirskål "flyktig olja, harts och koffein" och är "inflammationshämmande, svagt urindrivande". Enligt "Kan man äta sånt?" av Inger Ingmansson innehåller den därtill protein och C-vitamin. Människor kan äta den ohämmat och det lär inte vara några större mängder koffein i den, så grisarna borde inte blir speedade. Men börja lite försiktigt, det är alltid bäst.
Av allt som jag plockar till marsvinen utifrån så gillar de kirskålen minst :P Typiskt, då det är lättast att plocka och finns mest av.
Mina marsvin gillar Kirskål men bara den späda första. Nu har den växt sig stor, grov och mörkgrön och inte lika populär längre. :-) När den sen börjar blomma senare i sommar ska man inte mata med den längre för då är det något ämne i den som inte är bra att äta som bildas. Jag minns inte vad det var tyvärr.