Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 911 ggr
moalarsson99
0

För kallt ute?

Jag har mina marsvin i utebur, det står att det ska bli 10-12 grader ute i natt, klarar som av det? Har läst allt från 0 gradigt och att dom klarar 10! Ska jag ta in dom?! ;)

_Charlie
0

Är det 10-12 grader och de har goda och varma möjligheter att ta skydd kan de stanna ute. Vindstilla, och något värmande gömställe i buren, så klarar de sig fint. :)

Jag hade lagt in en fleecefilt som säkerhet för dom, hönsig som man är, så att de hade en plats att värma sig i om det blev för kallt för dom.

moalarsson99
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har dom i denhär under natten, har stängt så dom inte går ut, är det ok?:). Tack för tipset! Ska fixa det oxå!

_Charlie
0

Marsvin mår bäst när det är minst 10 grader, men de klarar ända ner till 0 grader utan att ta skada, så nu bör du inte behöva vara orolig då jag inte tror det når nollan någonstans i sverige nu.

Buren ser bra ut, de har både möjlighetet att gå ut i det "fria!" och ta skydd. Jag hade ändock stoppat in något varmt till dom, rekommenderat fleece, så att de - om de känner att de behöver det - har något varmt att boa in sig i.

Marsvin är mer känsliga för drag än för kyla, så känn om det blåser mycket ute hos dig ikväll, och om det verkar blåsa in i buren, om inte så har du inget att oroa dig för, det klarar sig fint.

Givetvis förutsätter jag att du har gott om hö och annat att äta på då de kommer behöva mer energi för att hålla värmen i kroppen uppe utomhus på natten än inne. :)

_Charlie
0

Din utebur är jättefin förresten! Jag har på känn att de kommer spendera mer tid i den under sommaren än inne. ;) Lyckliga grisar! =)

moalarsson99
0

Japp grönsaker och hö badar dom i haha^^ la in en feece filt + så har dom en fleece kudde som jag la in innan, blåser inte. Kan komma nån vindpinat ibland men skyddas av väggen som utebruken är mot. Tack så jätte mycke! Nu kan man slappna av lite mer :D

_Charlie
0

#5 Nej då bör du inte ha något att oroa dig för. Sussa gott du, det lär nog grisarna göra som får lov att sova ute i den friska sommarluften samtidigt som de är väl skyddde för vind och kyla. Bra! :)

_Charlie
0

"Vindpinat"? 😃

Fridaaaa
0

Jag rekommenderar halm istället för fleece just utomhus 🙂
Värmer mycket bra och mysigt för dem att burra in sig i.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

moalarsson99
0

#8oki tack:) har havrehalm där inne och en fleece filt :)