Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1439 ggr
Sammetskatt
0

Mobbing? Behöver råd

Jag har två marsvinshanar på 5 och 2 år, den yngre (Tetric) har jag haft sedan han var liten och de har bott ihop sedan dess. Från början gick det jättebra och de trivdes bra ihop. Men ju mer tiden gått, desto mer har de kivats. Nu sedan några månader blir Tetric jagad dagligen och spenderar mer och mer tid i huset eller på taket till huset. Han liksom smyger fram och väntar sig att bli jagad, vilket bara tycks trigga det äldre marsvinet (Fuji) att faktiskt jaga honom. Ibland när Tetric varit i sitt hus har Fuji trängt sig in halvvägs och Tetric har skrikit i högan sky 😕 Vid ett tillfälle hade Tetric sår kring ena ögat efter en sådan attack i huset 😭 Börjar må dåligt av detta beteende! Det är ju inte som att de ryker ihop och slåss, och att det blir sår har som sagt bara hänt en gång…men tycker så synd om Tetric som inte kan/får röra sig fritt i buren och alltid är på sin vakt. Vad ska jag göra? Buren är 120cm och har en hylla till, där de kan ligga. Eftersom att Fuji aktivt söker upp Tetric ibland i huset och ger sig på honom så vet jag inte om en större bur skulle hjälpa heller.

[rumelle]
0

Jag hade det så med mina tjejer och det blev faktiskt väldigt stor skillnad när de fick mer utrymme. Hade en 120x60cm bur tidigare. Nu går de i en hage på ca 170x170cm. Numera kan de till och med lägga sig i närheten av varandra och vila. Innan var det den ena som bestämde var hon ville vara så fick den andra rätta sig efter det annars fick hon några tjuvnyp.

Lilje
0

Jag tror att ytan kan spela stor roll här, som för så många andra hanpar. Många marsvin verkar störa sig på varandra såfort de sitter lite för trångt, gäller både honor och hanar.

Ett tips är också att ta bort alla hus där det bara finns en öppning, de ska kunna ta sig ut ifall en annan ska in.

Sammetskatt
0

#2 Ja, det angående hus låter klokt! Ska försöka hitta ett bra hus med två öppningar. Angående storlek på buren så vet jag inte…tycker mer att det känns som Fuji vill markera sin makt hela tiden, för de är ju sällan nära varandra. Saken är att jag inte kan skaffa en mycket större bur utan absolut max 160cm lång…och vet inte om detta skulle räcka. Andra möjligheten är väl att göra en så stor bur som möjligt och hoppas på det bästa… och om det inte fungerar ändå får väl buren delas av, med galler emellan.

Lilje
3

#3 Gnagarbroar är bra! Finns i flera storlekar, men kaninvarianten är bäst tycker jag, då är det mer som ett hus än bara en kort tunnel 🙂

Även om 40 centimeter inte verkar som mycket mer på längden så är det en ganska markant skillnad när man väl ser en 120x60 & 160x70-80 cm burar i verkligheten. Särskilt bredden är viktigt när man har marsvin som behöver lite mer space, de ska kunna gå förbi varandra utan att börja tjaffsa. Men visst det kan ju vara så att storleken på buren ändå inte är problemet, utan personkemin mellan marsvinen. Och då finns det väl bara två alternativ egenligen: Sära, sätta med nya kompisar/alt sälja en om du inte har plats för två burar. Jag tycker det är lite ojuste att bara "ge upp direkt" och sätta galler emellan utan att ge dem chansen att kolla om de funkar med annan artfrände, åtminstone Tetric lär ju funka med en snällare burkompis 🙂 Han ska ju inte behöva gå med en kompis som stressar honomkonstant, så jag håller med om att någonting måste göras. Kanske kan det vara lönt att testa att ta en större bur iallafall? Man vet ju aldrig.

Hur mycket får de kommat ut ur buren? Märker du skillnad på deras beteenden mot varandra när de har större ytor att tillgå på golvet?

Sammetskatt
1

#4 Jag ska inte "ge upp direkt", då hade jag gett upp för länge sedan. Jag ska först prova med hus med 2 ingångar, om det inte hjälper så ska vi bygga en större bur och inreda med grejer som får dem tänka på annat. Är det då fortfarande problem så får jag nog sära dem med galler, att sälja Tetric är ju inget alternativ, för ingen kommer vilja köpa honom, det är ju den bittra verkligheten :( Så jag håller verkligen tummarna att det ska lösa sig att ha dem tillsammans! Angående att köpa ett till marsvin…det går inte, för min man säger stopp och han är dessutom lite allergisk så vågar inte utmana ödet ytterligare. Så hoppas, hoppas!

Lilje
1

#5 Fast att ingen skulle vilja köpa honom tycker jag inte är sant, visst är det inte lika enkelt att sälja en vuxen hane som bebisar eller honor men det går och en undergiven hane brukar gå bra ihop med en bebis som får veta sin plats redan från början. Din andra mer dominanta hane kanske skulle passa ihop bättre med en bebis han också, men det kan ju bli problem längre fram igen så jag förstår verkligen erat dilemma. Det är så synd att det finns vissa hanar som måste vara så knepiga 😕

Sammetskatt
0

#6 Ja, visst är det trist! Vi skaffade först Fuji, som varit ensam sina första år, han sattes sedan med Tetric (bebishane) och det funkade ju utmärkt första året, sedan har det blivit sämre, men periodvis funkar det bra och periodvis funkar det inte alls, som nu då Tetric får bo i sitt hus. Fast det är i princip sant tyvärr att han inte skulle gå sälja. Hanar är ju inte populära, alla vill ha honor om de köper äldre marsvin och många hanar lever ju ensamma i hemmen just därför. Så skulle jag lyckas hitta en köpare skulle han nog tvingas bo själv iaf. Många härikring säljer ensamma marsvinshanar på blocket som aldrig haft sällskap. Att sälja som sällskap till bebishane går nog enbart om jag hade en bebishane att erbjuda köparen. Men, men…nu ska vi inte gå händelserna i förväg! Nytt/nya hus och ev större bur gör nog susen 🙂

Maelis
0

Hoppas det löser dina problem med hus- och burbyten! Om inte, så kan du ju fundera på att (om du har råd) kastrera Fuji och sen låta honom hitta ett nytt hem som kastrat eller behålla honom själv tillsammans med en hona..? Kanske inte den bästa lösningen, men ytterligare ett alternativ som du kan överväga sen. OM det behövs. Men du har säkert redan en lång lista med olika möjliga lösningar i ditt huvud… Förstår att du funderar mycket och vill hitta en lösning. Håller tummarna för att det löser sig så smidigt som möjligt!

Sammetskatt
0

#8 Tack så mycket för ditt stöd! Fuji må vara en taskig marsvinskompis, men han gillar oss människor och är gärna i famnen och slickas. Han är en riktig personlighet och helt ovärderlig för oss, så honom släpper vi aldrig. Det skulle dock kunna vara en idé med Tetric i så fall, men han är väl inte det friskaste marsvinet å andra sidan (satin med lungproblem/hjärtfel) så vet inte om jag vågar det heller. MEN det löser sig nog! :)

Maelis
0

Berätta gärna hur det går!!