Burskåpsbygge & fix
Då var mitt burskåp klart och på plats. Igår fick flera av grisarna flytta in i sina nya lägenheter, det var inflyttningsfest med dans och paprika till långt in på natten.
Det blev ingen plastskiva framtill, jag tyckte inte riktigt att det var värt pengarna. Istället blev det OSB-skivor fram och som stöd till golvet som annars har rätt stora springor. Totalt kostade bygget 1400 kr och tog 10 timmar utspridda på 2 dagar. Jag är supernöjd!
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Åh så fint :) Nu vill jag veta allt! Jag vill också bygga burskåp :) Vad är det för innermått, vilken hylla använde du, valde du plastmatta eller vaxduk i botten? 😃
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
de skulle min malte gris hoppa ur om man skulle sätta han där 🙂
När jag ändå var igång passade jag på att byta vaxduk i stora bokhylleburen. Här bor honflocken.
/ Emma
#3 Tack snälla! 🙂 Jag använde mig av två GORM-hyllor (1 sektion) som jag satte ihop. Innermåtten landade (några cm försvann i.o.m fram- och baksidan) på 155x45. Jag kan tycka att det blev lite smalt, men helt ok för två, tre grisar. I botten la jag en OSB-skiva som jag satte vaxduk över.
/ Emma
#6 Ah då är det något liknande jag tänkt att göra, helst skulle jag vilja ha tre sektioner, men det får inte plats i dagens läge :P
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#7 Det var min tanke också, tre sektioner alltså. Men så hittade jag denna hylla att köpa begagnad för en så mycket mindre summa än en ny. Så, jag slog till 🙂
/ Emma
Snajsigt! Burskåp är himla bra!🙂
Jag kommer ihåg när jag lite halvnaivt byggde mitt första burskåp (av två PAX-garderober). "Jag ska ha fyra våningar". Jepp, sagt och gjort. Problemet var bara att när det väl kom till kritan var jag ju så kort att jag omöjligt kunde se grisarna på det översta planet om jag inte stod och spejade på en pall eller ännu hellre en stol… Det fick bli förvaringsplats istället 😃
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
Hoppas kunna bygga min egna bur snart 😃
Vill också ha fyra våningar, men vet inte alls hur jag billigt ska bygga kanterna runt om 😛Tydligen ska man kunna lägga plastmatta direkt på hyllplanen, så kommer kosta på där istället, då vill jag komma undan billigt med sargen 🙂 Funderade på "click-golv" haha 😂
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Vad bra det blev!
Så snyggt så 👍
#9 Haha! 😃 Jag förstår det! Jag är ju rätt lång så jag behöver bara sträcka liite på mig för att se in på högsta våningen.
#10 Hm, ja. Det verkar ju finnas lite olika alternativ. Där jag köpte OSB-skivorna (som blev framsida och golv) fick jag de uppsågade enligt mina mått och det blev inte alls så fruktansvärt dyrt. Det var väldigt skönt att bara kunna spika dit dem. Baksidan + sidorna består av virket som blev över av hyllplanen (när jag köpte stommen fick jag med några extra hyllplan), de sågade jag bara av till rätt längd. Ja, men precis. Har man en tjockare plastmatta så kan man ju lägga den direkt på, utan att ha någon skiva som stöttar upp 🙂 Så kul att kunna bygga efter eget tycke!
#11 & #12 Tack! 😃
/ Emma
Supersnyggt!
Hahaha, jag hade velat se dans- och paprikafesten!
Mina grisar var inte det minsta tacksamma när de flyttade till sitt burskåp och fick mer plats att röra sig på. Jag hade hoppats på lite poppande iallafall, men de satte bara nosarna i vädret och fnös åt mig 😂
#14 Ja, det var en syn! 😉
Hahah, de kanske blev stroppiga när det blev lägenhetsbor. Speciellt om man bor på bottenvåningen. De planerade väl redan hur de skulle inreda uteplatsen! De på översta våningen kanske fnös åt hyresvärden som var för snål för att installera en hiss? 😎
/ Emma
#13; Haha, gött mos! Det är himla behändigt att vara lång och ståtlig. Jag är mer jordnära, bokstavligen 😃
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
😂
Vad fint det blev! 🙂
👍