Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 623 ggr
rubbermadebaby
2013-06-14 23:52
0

Brunstande honor.

Jag har två honor, Sally och Doris, som just nu är i brunst.
Sally *brrrrrrrr*:ar och gungar medan Doris pratar högt och gnälligt och om jag tyder hennes kroppsspråk rätt så ser det ut som om hon vill vara ifred vilket Sally såklart inte respekterar alls.
Sally är ofta väldigt "" under brunsten och springer gärna bakom Doris med nosen i hennes bak och/eller så försöker hon "rida" på henne.
Såg för första gången idag att när Sally försiktigt smyger mot Doris under kurrande läten och kommer i närheten av hennes bak så lyfter Doris upp den i luften och "kissar" (?) bakåt på Sally som då blir helt stel, sträcker på sig och ser allmänt hög ut.  Hon står så i ungefär 5 sekunder och sedan skakar hon kraftigt på sig och fortsätter med det hon höll på med innan hon började förfölja Doris.

Är det kiss Doris sprutar på Sally? Och varför? Vill hon vara ifred eller vad är det som händer? Har aldrig sett att hon gjort så förut. 🤔

Cassidy82
2013-06-15 09:53
0

Honor som inte vill bli betäckta gör precis som du beskriver. De sprutar kiss på sin förföljare/förförare för att signalera 'Lämna mej ifred!' Så det är vad jag vet helt normalt!

rubbermadebaby
2013-06-15 12:13
0

Åhå! :) Tack för svar!