Matfråga
Hej!
Är det vanligt att marsvinen "nyser" ut grönsaksvätska ur näsan?
På vår Loppan ser det ut som det rinner ut ur näsan.
Vårt andra marsvin Malin vill inte bli klappad eller hållas, hon springer och gömmer sig på en gång, hur ska jag göra för att få henne mindre rädd/tam?
Loppan hon går fram och tigger/vet om att vi kan komma med godbitar men inte Malin.
Glömde säga att jag tar upp dom en stund varje dag och bjuder på
gott.
Eva med Malin och Loppan.
nej de ska inte rinna vätska av grönsaker och frukt ur näsan
TS. Hur ser det ut vid näsan? Är det bara när hon äter grönsaker som det sker? Tänkte, det är ju vatten i grönsakerna men det beror ju på hur det ser ut? Det är lite svårt när beskrivningen är såpass kort.
Eller rinner det hela tiden? Är det segt eller mer rinnande? Nyser hon mycket?
Och till det andra - tålamod, tålamod, tålamod 🙂 Det kan ta lite olika lång tid för olika grisar!
Hej och tack för svar!
Det kommer bara när hon äter grönsakerna som paprika och gurka och det rinner lite. Ibland verkar det som om hon sätter i halsen eller äter för fort annars så nyser hon inte alls bara lite vid grönsaksätning.
Eva
#4. Jag kan uppleva ibland att när mina grisar äter riktigt blöta grönsaker (som t.ex. gurka) så kan de "nysa" till, så har alla marsvin jag haft gjort så jag gissar på att det är normalt 🙂
Om det bara sker när hon äter grönsakerna så är det nog ingen fara. Är det utöver det så kanske det kan vara förkylning eller dylikt och då bör det nog kollas upp.
Angående grönsaksfrågan så har jag ingen, är inte så beläst i just det. Men att Loppan är skygg är ju inte direkt konstigt. Marsvin är flyktdjur i grunden vilket vi inte får glömma :) Tror även det kan ha med rang att göra, att Loppan är lägre i rang. Så är det med mina två, hon med högre rang är mer framåt o vågar även säga till mer när hon är uppe. Buffar mer o "säger till" när man klipper etc. Det är bara att hantera mycket o prata med dem och runt dem. Sedan jag flyttade till en etta, där jag är runt dem hela tiden när jag jobbar har de blivit mycket mer sociala. Faktiskt en väldig skillnad.
Hur länge har du haft dem och hur är deras bur placerad? :) Och kan tillägga att marsvin nyser ibland, det brukar dock inte vara ofta men så du inte nojjar för mycket ;)
Hej!
Fick hem den den 17 maj, deras bur står mitt i huset.
Det kommer inte så mycket från näsan nu, tror att Loppan är lite glupsk av sig. Det har hänt mycket med Lilla Loppan hon hoppar upp i handen på mig från buren, pratar och tigger. Lilla Malin är fortfarande skygg av sig springer in i huset, kan sitta lite i knät och äta paprika men sen vill hon ner i buren igen. Malin "dansar rumba" för Loppan vilket inte uppskattas. Att vara ute i golvhagen är lite konstigt.
Maskrosblad, paprika, gurka,vindruvor och torkat gräs gillar dom
Detta är lite vad som händer hemma hos mina små marsvin.
Eva med Malin och Loppan