Chokladfabrikens marsvin
Jag har sedan ett år tillbaka kommit upp i antalet marsvin som av andra anses som många. Väldigt många. Med väldigt många marsvin kommer kostnaden och arbetet att hålla dessa friska och sunda. Ett friskt och sunt marsvin är runt och maffigt i kroppen av lagom mycket hull, och lagom mycket muskler. Pälsen är glansig och tät. Ögonen klara och pigga. Uppsynen pigg, nyfiken och glad i livet. Det krävs både rätt mat, rätt aktivering och rätt omskötsel för att ett marsvin inte bara ska få dessa fysiska egenskaper, utan även hålla kvar dom.
Det krävs ett enormt arbete, engagemang, pyssel och pengautlägg för att det ska gå, det har jag själv erfarit med mina marsvin.
Därför blir jag glad, när jag ser hur någon som har säkerligen dubbelt så många djur att hålla hälsan vid än jag, lyckas så bra.
Se så friska och fina, alla fjorton. Resterande hälft är jag övertygad om att de är lika fina.
http://svinkonst.bloggagratis.se/2013/06/15/9938713-fjorton-vackra-grasklippare/
Tumme upp för Chokladfabriken och alla vackra pajsare och foxar!! 👍
…ja, och Botti med. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag kan inte annat än hålla med! Älskar hennes gräsklipparbilder på gänget 😃
Jag har sett de där bilderna och reagerade även jag över att ALLA såg så goa och trinda ut. 🙂 Själv har jag alltid nån rackare som är svår att hålla i vikt och tappar för minsta lilla osv. De är juförsig inte magpies dock! Magpajsarna tycks vara ett rejält och lättfött släkte, och skönt är väl det.
#2 Jag har samma problem… Alltid någon som är för tunn och tanig och alltid någon som är för fet och fladdrig, aldrig kan det hållas jämnt och fint och så där tjusigt i burarna! 😃
Men jag tyckte det var bra bilder att se. Att så där fina blir djuren när man sköter sin uppfödning som man ska. När man ser sina gränser och förmågor, och sätter djurens välmående framför sitt eget nöje. Då lyckas man. Bilderna borde vara en morot för många uppfödare runt om i landet. De blev en stor morot för mig i alla fall, och gav mig en tankeställare. "Gör jag allt, eller kan jag göra mer?"
Det är nyttigt!
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Nämen! Nu blir jag ju rörd och… äsch då.😊
Ja nu är nog de flesta av mina marsvin i fin form, så är det och det är skönt. Det är ju tur att det inte syns att Cruella fortfarande är tunn efter sin kull och att Lily är väldigt sladdrig i konturerna och lite insjunken i sidorna. Jag tycker nog man kan se att Quidditch och Luckybucket är lite för feta om man tittar noga.😉Den hälft av marsvinen som var inne vid gräsklippningen är runda och goa de med fast Uffe är lite tunn igen just han går lite upp och ned, han börjar ju bli lite äldre. Ja jag tror magpies är bra på att hålla rätt form så det kan vara marsvinen som är duktiga och inte matten.😃
Annars kan jag väl tipsa om rikligt med kvalitetshö, dagliga grönsaker, massor av gräs och örter och massor av golvtid.😉
Härliga bilder! ❤️
Jag tänker att det ska bli otroligt spännande att kunna titta tillbaka på massor av generationer och förhoppningsvis kunna konstatera att man kommit framåt i sina avelsmål om kroppar, sundhet, temperament och allt annat man jobbar för… Vilken grej, och ja, bra morot där Chokladfabrikens! 🙂
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
Åh! Ser så härligt ut när hela (eller ja, halva av alla dina marsvin ;)) flocken är ute och gottar sig ^^
Kolla in hos mig och mina djur på www.pomn.weebly.com
Åh, en helt underbart fin flock! Saknar aldrig mina limpor så mycket som när jag ser andras grisar ute i sommargräset ❤️ Får hyra ut gräsmattan till behövande ^^ Någon som behöver bete? Jag bjuder på saft och kakor!
Hanna