är min silver ovanlig i sin ras
är self grey en ovanlig ras?
Kan jag ställa ut han i renrasig klass när han är större ?
jag har aldrig haft ett renrasigt marsvin någon gång så de är en helt ny värd för mej.Har jag mer möjligheter med silver som är renrasig än Malte som inte är renrasig utan bara ett vanligt pet marsvin?
Jag är närkingsk över att få veta mer om denna ras som Silver är.
Så jag kan tacka jadestone för ett renrasigt marsvin?
Jag är glad att silver är renrasig.🙂
Det är många som har self grey tror jag :)
ja🙂
Man kan ställa ut pet-marsvin som renras-marsvin, så det är inte så mycket skillnad. Menar asså i olika klass
de trodde jag där ser man🙂
Oj, nu uppdaterade jag lite efter haha
Nje, jag skulle nog klassa grey som ganska ovanliga i Sverige just nu. Men otroligt vackra är de!
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
Det finns väldigt få uppfödare i sverige som renavlar på self grey, så ja, lite ovanlig är han allt. Om han är registrerad i Svenska marsvinsföreningen så kan du ställa honom i rasklass på utställning. I petklass är alla djur välkomna. Om du är nyfiken på utställning så åk och titta på en så du ser hur det fungera. I petklass bedöms skicket på djuret, päls, tänder, klor osv så då kan man få ett liet kvitto nästan på att djuret mår bra och är välskött. :-)
#3 Nä alla petmarsvin kan inte ställas i ras, det krävs att djuret är registrerat i SMF. Och det är helt olika saker som bedöms i de olika klasserna, även mellan raser. I pet bedöms skick och välmående, i ras ställs djuret mot en rasstandard och är mer en avelsutvärdering. Långhår bedöms mycket på pälskvalitet likaså rexar, och kan ha nästan vilka färger som helst, medan self och nonself bedöms mycket på färg och teckning. Kort beskrivet.
okej🙂
Haha ja han är renrasig och det finns inte så många som föder upp just self grey.
Skulle du va intresserad av att ställa ut honom så kan jag skicka in papper så jag får stamtavla på honom. Som jag kan skicka till dej när den kommer.
ja tack funderar på att ställa ut han när han är stor nog 🙂