nu har sötnosen kommit hem
nu äntligen är silver hemma. Han är liten väger bara 191 och är jätte orolig för han och back på örat har han ett sår och smörjde de med oliv olja . Jag undar om de var rätt nu när jag ser att han är liten och har sår på örat. Tror jag kommer få bygga upp han i från en dålig grund. Men är ju van Malte var lika dan i dåligt skick och vägde lite så är van. Menar inget illa till uppfödaren lovar.
tycker ni att jag även ska låta han bo själv ett tag så han kan växa till sig
191g? Det lät på tok för lite för att han skulle få flytta hemifrån.. de bör väga minst 300g. Hur gammal är han?
Du kan ju lägga in en bild på örat så kan nog någon kunnig svara på vad det eventuellt kan vara.
Lycka till med din nya gris! :)
Tycker nog du ska sätta in honom med Malte. :)
ja men kunde inte låta han bo där i de skick han är i . Han är ett år nästa år. Okej ja ska försöka ta en bra bild på örat
Har man torra fläckar på öronen som marsvin, har man nästan alltid Ringorm, jag kan dock inte se något torrt på bilden.
Väger man 191 gram ska man bo kvar hemma och absolut inte byta hem, även om man fyller 5 veckor idag. Är du säker på att din våg stämmer?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
ja den stod på gram.😎 Jag är orolig för tösen nu när de kan vara Ringorm på pojken tänk om hon blir så dålig med hos henne. Är orolig för han han är för liten ja. Men kunde ju inte lämna han i de skicket har samma tanke om malte då jag tog han. Hur mycket mat ska han få för att gå upp och ska han flytta ihop med malte nu med tanke på hans lilla storlek ?
Silver bör absolut inte bo själv, han är en jätteliten bebis som egentligen skulle behöva sin mamma, eller en trygg farbror hemma i hemmet han är van vid att bo. När man som liten marsvinsbebis byter hem, är det lätt att man blir så rädd att man inte äter som man ska. Väger man då hälften så mycket som man ska så går det snabbt illa.
Han behöver bo med ett annat marsvin, få fri tillgång till hö och kraftfoder, blanda gärna havregryn och vetegroddar, det går man upp i vikt på när man behöver det.
Kruskakli finns i bakhyllan och kostar ca 7 kronor för ett paket. Blanda ut det med ljummet vatten och tillsätt askorbinsyra som finns för en tia i kryddhyllan, samt gärna fortimel om du har råd med det, det finns på apoteket för ca 70-80 kr för 4 flaskor och skogsbär är den smak som brukar uppskattas mest.
Fortimel är en näringsdryck som funkar allra bäst för att få upp marsvinsbebisar och vuxna i vikt. Om du får tag i det, låt det gärna stå i en skål i buren så att han får fri tillgång till det.
Det är viktigt att han får lugn och ro med en trygg vän, och bra näringsrik mat som får upp honom i vikt. Om såret på örat är Ringorm behöver han även behandlas för detta.
Ta en bild på hans öra där vi ser hans sår ordentligt.
här är den ända bästa bild jag fick så han ska bo dräkt med malte -
Jag ser tyvärr inte så bra på bilden. Hade du smort olivolja på örat innan du tog kortet? I så fall försvinner ju det torra. Vänta tills oljan försvunnit och det kommer fram igen och försök ta en ny bild då som inte är suddig.
Här är bilder på hur Ringorm kan se ut på öronen, du kan ju jämföra med hur det såg ut innan du tog på oljan.
http://www.smfsvealand.com/ringorm9.PNG
http://uploads.ifokus.se/uploads/c1b/c1bba25e6e08550aa3293ae30dd4eb36/ninja-2.jpg
Sen ska du nog fråga uppfödaren hur hon eller han tänkte när hen sålde ungen så underviktig. Fick du information om det innan eller upptäckte du det själv? Och prata med hen om örat.
fick mej ju ett värre marsvin en tösen som bara bode själv😭
är ledsen och jag som ska jobba i morgon. är väldigt orolig för beben .
kan tyärr inte köpa de i dag men kan de i morgon mamma är nästan hemma så tror du han klar sig havregryn har jag hemma så länge tills i morgon
vägde han hemma nyss ungefär. Ja men vågar inte fråga hon kanske blir förbanad på mej. Kan ingen annan hjälpa mej att fråga de ?
tur att malte gillar silver malte är nog ett stort stöd till silver nu dom pratar nu- Vill ge mej själv en stor ör fil för att han är för liten och örat som kan vara ringorm😭
Angående bilden så har du fokus på ditt täcke.. Om du har en iPad eller iPhone så håll in på skärmen där du vill ha fokus! Gör det så att du ser ungefär 4 st vita fyrkanter. Så ser man örat bättre och det blir inte suddigt! :)
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Det är nog lika bra du frågar uppfödaren själv, för om jag inte missminner mig så är hen medlem här på mif? Så hen lär ju upptäcka tråden ändå.
Hoppas att han inte har Ringorm :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Syns inget på bilden.
Och marsvin har ju fläckar bakom öronen, som ev kan bli torra ibland.
Men han behöver bo med Malte redan nu:
igentligen är han för liten för att flytta och det borde du ta med uppfödaren anser jag och inte lägga ut det här.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej jag mår skit dåligt :-(
Ja hoppas hon ser denna tråden vill de inligt
#19 Hade det varit jag som var uppfödare hade jag hellre sett att du hört av dig direkt till mig med funderingar. Det är alltid bättre att prata med den berörda direkt, annars finns risk att någon känner sig kränkt eller uthängd. Kanske är det ett missförstånd, det kanske var din våg som visade fel osv. Så som sagt, jag tycker du ska åtminstionde mejla uppfödaren.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#19 Du borde ringa henne. Inte bara genom tråden och hoppas att hon ser eller så. Utan ta det med henne.
Plus att som köpare bör man kolla sånt innan, alltså när man ser marsvinet, om det ser friskt ut osv. Inte bara anta eller så.
okej 🙂
#9 Du fokuserar på täcket inte på örat. ;) Jätte söt gris förresten! :)
tack okej
Ja han väger lite men alternativen jag hade var att han skulle få sitta själv i en bur utan någon kompis alls för han har börjar uppvakta sin mamma och systrar. Av det mår han inte bättre så det bästa alternativet var o låta honom flytta även om han inte kommit upp io vikt så han fick en kompis.
Han har oxå åkt bil i 4 timmar innan han kom till dej därav att han är lite sliten, han är ett friskt och piggt marsvin annars skulle han inte fått flytta alls. Men det kan va lite jobbigt att flytta oxå.
Vi kan byta tillbaka om du nu är så orolig för Tösen, så får du hitta en annan lösning.
Smörj örat ett par dar o se om det blir bättre han är nog bara lite torr.
Okej
Jag vill inte byta de sa jag inte ! Bara att jag måste vara orolig för att mimi var lika liten som han och hon dog !
Men ta en ny bild på örat! Och med fokus på det! Så att det inte är suddigt!
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
okej #28
#25 Jag måste dessvärre säga att jag håller inte med dig där. Jag tycker inte att man skickar iväg en 190 grams bebis till en köpare utan att prata om vikten innan, informera om att den är så låg, varför den är så låg, och vad köparen bör göra och utfodra den med för att den ska gå upp i vikt.
Om man innan är överrens om att det är det bästa alternativet kan det visst det gå bra, men det verkar på TS som att hon inte ens visste om att han var så väldigt underviktig?
TS gjorde ju rätt nu som valde att köpa från en uppfödare i stället för djuraffären för att få den tryggheten att allt går rätt till, men fick i stället panik när hon insåg att allt inte stod rätt till med sin unge. Med tanke på hennes problematik och tidigare erfarenheter och förluster av sina sjuka djur förstår jag att det för henne bröt ut kaos inombords.
Nu är ju inte detta något livshotande, Silver kommer säkert klara detta galant, och TS också med hjälp av erfarna som kommer med råd, men det borde varit du som gav henne denna hjälpen redan innan Silver bytte hem. 🙂
En unge som väger under 200 gram kan inte under några omständigheter lyckas para sin mamma eller systrar. När de är så små kan de visserligen kurra, men de är inte fertila.
håller helt med dej #30
jag är lite arg för att inte hon sa att han var underviktig.
När jag frågade så svarade hon bara åter kommer när jag har vägt han .
Jag har hela tiden sagt hur mycket han har vägt så hon har varit medveten om detta hela tiden. Allt annat är bara skitsnack.
O ni är ju världsbäst på dubbelmoral på denna sida så varför inte denna gången oxå??
Jag har haft mindre bebisar än så som lyckats betäcka sin mamma. o jag är inte det minsta intresserad av inavel på detta sätt. Har gjort det misstaget en gång och gör det inte igen.
Men fortsätt hoppa på ni som inte har en aning om omständigheter runt något alls.
#33 Fast, du skulle fortfarande inte sålt honom så tidigt, utan haft honom 1-2 veckor till, så han hade ökat mer i vikt först.
Jag tror att uppfödaren gjorde vad hon ansågs var bäst. Sen tycker jag att det är dåligt av TS som inte går direkt till uppfödaren men sina frågor och oroligheter. Tycker inte man hänger ut nån så som hon gjort.
Jag har inte ens sålt honom, jag har försökt hjälpa henne med att få ett nytt marsvin som kompis. Vilket ingen annan på denna sida ens kommit på tanken att göra, för ni har bara klankat ner på henne hela tiden.
Men det är väl bättre att ni går på någon som har mål i mun och inte blir helt förkrossad av era påhopp.
Jag har hela tiden varit ärlig mot henne när det gällt marsvinen och självklart skulle jag inte skicka iväg ett marsvin om det inte var piggt.
O jag vet att alla ni andra gör rätt hela tiden och gör allt perfekt. Så det är ju tur att det finns människor som ni kan se ner på :)
#36 Ang klanka ner. Allting har varit förvirrande sedan start. Olika saker som sagts hela tiden, ändringar hit och dit osv. Och ingen kanske har haft möjligt att byta kanske?
Och nu är det samma sak igen, sägs olika, alltså från TS och du säger en sak. Och då är det inte konstigt att det skapas förvirring osv.
Men jag tror dig.
#33 Eftersom du skriver att "ni är bäst på dubbelmoral" antar jag att jag är inkluderad i det ni'et, och undrar därför på vilket sätt att inte tycka det är okej att sälja en så liten bebis oavsett omständigheterna kan likställas med dubbelmoral? Jag har aldrig sålt så små bebisar.
Baltimore var bokad till Malmö strax innan hon fyllde 5 veckor, jag skulle åka tåget dit och leverera henne samtidigt som jag levererade 2 andra marsvin. Strax innan hon skulle flytta fick hon flytta från trygga mammaburen till flockburen, och där slutade hon äta. Dagen innan vi skulle åka tåget till Malmö hade hon rasat vikt ner till 189 gram om jag inte minns fel, och då fick hon helt sonika stanna kvar hemma och växa sig större.
Så jag förstår inte var dubbelmoralen kommer in. Är det för att jag tidigare sagt vad jag tycker om hur TS situationer tidigare sett ut, och idag försöker hjälpa? Jag har hela tiden försökt hjälpa TS, både med vänlighet och ilska. I grund och botten, oavset sinnesstämning, har jag försökt hjälpa TS marsvin. Jag ser ingen dubbelmoral där heller.
Jag ser inte heller någon som hoppat på någon. Vi sitter på ett diskussionsforum och diskuterar hur TS kan hjälpa Silver att växa. Ingen har hoppat på eller anklagat någon för någonting.
jag ska ge silver ett bra liv och malte med . Malte var i uselt shick och jag har kämpat han frisk. Jag kommer kämpa för att Silver lilla ska gå upp vill alltid väl om mina djur.
Det är inte bra jadestone, att inte klara av att bli ifrågasatt som uppfödare. Att hoppa på någon som person är inte okej, eller att gå till attack, men att nämna sin åsikt så som gjors i tråden ser jag inte som något fel. Nu borde det givetvis inte gjorts öppet, det håller jag med om, men hade du reagerat annorlunda om det sköttes privat, eller hade du vänt taggarna utåt då med?
Även om man inte gör något fel i sin avel är det väl bra att bli ifrågasatt av någon som inte är partisk då och då. Hur tänkte du nu? Vad är tanken bakom detta valet? Varför har du tagit detta steget? etc. Ibland kör man på i vana, och med tiden är det lätt att man släpper på de principer man värderade högt i början.
Jag pratar inte om dig personligen nu, men jag har sett - och personligen själv upplevt - att det är lätt att principerna ändras allt efter resans gång.
Marsvinen blir fler, burarna blir mindre, kullarna fler, leveransvikten lägre, etc etc. Man börjar tumma och till slut har man tummat sig alldeles för långt ner. Till exempel ända ner till en leveransvikt på 191 gram.
Du vet ju innerst inne att en 191 grams bebis ska vara hos mamma. Eller åtminstone hos ett tryggt marsvin i samma hem det föddes, med samma dofter och människor den växt upp med, tills dess att den är redo för ett eget liv.
Det är viktigt. Att hela tiden bli ifrågasatt. Om inte av andra, så av en själv. Att ifrågasätta sina egna val i aveln tar aveln framåt, inte bakåt.
Kanske detta skulle skickats privat, kanske detta inte ens skulle skrivits här, kanske detta skulle skrivits i en tråd för alla uppfödare att se, jag har ingen aning. Men jag vill bara säga att du jadestone, och alla andra uppfödare, även jag själv, behöver hålla gränserna.
Om inte vi håller gränserna, varför ska andra? Om vi börjar sälja för unga eller för små bebisar, vad säger det djuraffärerna?
#39 Det kommer du klara galant :) Gör lite havregrynsgröt (utan salt!) och låt svalna sen kan du ge honom det^^ Brukar vara uppskattat :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
tack #41
och tack alla andra som stötar mej när jag behöver hjälp i en helt ny situation kram på er alla🤗
Tråkig stämning det är här så ofta då. :(
Nu ska jag väl egentligen inte lägga mig i… men finns det inte en regel som säger att man inte får hänga ut enskilda uppfödare? Eller folk öht? För kan förstå att jadestone blir sur och pratar om dubbelmoral då: jag skulle inte gilla att någon startade en tråd och snackade skit om mig på ett forum de visste att jag hängde på, istället för att prata med mig direkt.
Men var är inlägget där någon har blivit uthängd? Att hänga ut någon vore det om någon hade skrivit "Den där xxxx, vilken usel uppfödare hon är, detta och detta gjorde hon!" Ingen gjorde det. TS skrev att hon var orolig för den lille hon fått hem idag. Inget uthäng där inte. Hade inte uppfödaren själv hängt ut sig i tråden hade inte jag vetat om att det var hon ens en gång.
Sen får man tänka på att på detta forumet hänger många människor varje dag. Det blir som en skolklass, en arbetsplats, eller annat ställe där samma personer vistas varje dag. Ibland går åsikterna isär, och då måste man få säga vad man tycker - utan att bete sig illa - utan att det ska bli tal om uthängning och tråkig stämning för minsta lilla.
Jag tror aldrig jag suttit i skolan eller på arbetet och 2 eller fler personer haft meningsskiljaktigheter och en tredje börjat bröla om vilken stämning det är. I verkliga livet diskuterar vi våra olika åsikter, och det borde man få göra på mif också, så länge man inte attackerar någon, far med personangrepp eller andra otrevligheter.
Allt kan inte vara puss och snutt och gullinull, allt kan inte vara sockervaddsinlindat, ibland måste man få prata normalt också, utan att för den sakens skull bete sig illa.
Uppfödaren i detta fallet kanske tog illa vid sig, och var det pga något jag sa så ber jag om ursäkt, men jag står för att man inte under några omständigheter släpper iväg en bebis på 191 gram. Uppfödaren ville väl, och gjorde en underbar gärning för TS andra marsvin, men det blev i mina ögon trots det fel. Gärningen gynnade Malte och Tösen, men stjälpte mycket för Silver. Väger man 191 gram bor man kvar hemma, och det står jag fast vid.
Att jag tycker så och uppfödaren i detta fallet inte tycker så, betyder inte att jag hänger ut, klankar ner, eller ser ner på den andra parten, utan rätt och slätt betyder det att vi ser olika på gränserna inom en uppfödning, och det är inget mer med det.
Fast självklart har man rätt att kritisera någon man tycker gör fel, men jag tycker faktiskt att man kan ta det via PM eller som i TS fall ringa och fråga vad som hände. TS skriver ju själv att hon inte vågade lämna marsvinet hos uppfödaren för det verkade vara hemska förhållanden där, att hon inte vågar ringa för uppfödaren kanske blir arg, samt att hon hoppas att uppfödaren ska se tråden så att hon slipper ringa. Jag tycker inte det är helt okej, speciellt som de skrivit öppet på forumet flera gånger om vem det är som ska bytas marsvin med. Istället borde TS ha ringt och pratat med uppfödaren om det hela, och självklart kunde hon bett om hjälp med att göda upp marsvinet på forumet. Sen får man såklart diskutera om huruvida marsvin ska släppas iväg i den vikten eller ej - jag kan ingenting om uppfödning så jag vet verkligen inte vad som är rätt och fel, och att säga till uppfödare som man tycker gör fel är såklart en bra grej att göra, MEN att göra det i en tråd som uppfödaren faktiskt inte bett om, som startats i syftet att dra ut henne så att hon kan försvara sig, det tycker jag faktiskt är att hänga ut folk och inte helt okej beteende. Som sagt, jag håller med om att man ska diskutera saker och att allt inte kan vara puss och gull hela tiden, men det verkar finnas olika åsikter om vad som innebär att bete sig illa och inte och jag tycker att i den här tråden så har folk gjort det. Oavsett om uppfödaren gjort fel eller inte liksom.
Jag har skrivit omständigtheterna varför det blev som det blev. Det kommer inte gå någon nöd på Silver för han har kommit till en människa som kommer göra sitt bästa för honom även om han inte väger 300 g. Han år en liten pigg krabat som kommer klara sej helt utmärkt.
Det är inte så att jag säljer mina marsvin i för låg vikt i vanliga fall. Jag är noga med var mina djur hamnar och ställer upp för köparna till 100%
Jag kan ta kritiken som jag får ,men tyvärr är det så på denna sida att det brukar kvitta vad man än gör så är det fel. Säg nu att jag skulle satt grisen i en bur där han fick sitta själv, då skulle folk blivit förbannade för det. Skulle han fått gå kvar med mamma o systrar och de blev betäckta så skulle folk blivit upprörda över detta.
Jag vill helst inte skriva på detta forum alls för folk brukar ha lite svårt att tänka innan dom skriver här. Jag tänkte precis på vad jag skrev när jag skrev det.
Jag visste att folk skulle reagera men många gånger som folk skriver här så är det tyvärr inga vänliga ord. Och sen sägs det att man bara vill djurens bästa. Men det tänks inte på hur människa som skriver kan reagera på vad ni skriver. Ska folk bli rädd för att gå in på denna sida för att man inte kan tänka igen sin text en gång till innan man trycker på send??
Ni får kritisera mej hur mycket ni vill, jag står fast vid detta beslut att skicka iväg Silver, för jag vet att han kommer klara sej utmärkt. Det är en engångsföreteelse dock.
O om ni vill får ni gärna komma hit och undersöka hur mina grisar bor och blir behandlade. Ni är hjärtligt välkomna :)
Antar att uppfödaren inte är SMF registrerad och bör läsa på mer innan denna fortsätter sin avel. Jag hade varje dag i vecka valt risk för inavel hellre än att sälja en så liten unge (speciellt till en tjej som redan haft det jobbigt och nu ville göra ett seriöst köp)! Mina hanar går kvar hos mamma så länge de behöver och detta varierar ganska mycket. Ingen oplanerad inavel ännu…
men låt nu lille killen gå med din malte och mata dem båda ordentligt så ska du se att lillen växt till sig på 2-3veckor! =)
#40 _Charlie: Ditt inlägg här är ett av de viktigaste inläggen jag läst här på mif. Du sätter ord på otroligt viktiga frågor och ställningstaganden och du vågar skriva dem här, på ett öppet forum. Du uppmanar till självrannsakan, och jag önskar att alla uppfödare hade kunnat läsa ditt inlägg och ta det till sig. Heder åt dig.
Det är inte så att hon var o hämtade marsvinet hos mej utan jag fick köra det till henne för hon har ingen bil.
Jag och TS har pratat flera gånger nu under kvällen. O ja det kan va skrämmande att fråga en annan människa om något, det vet jag själv. Det är inte så att jag har huggtänder o röda ögon. O jag brukar inte bitas heller. :) om det inte är befogat.
Okej ska Mata båda ordentligt lovar :-) och ta alla tips att använda för silver ska växa till sig:-)
Nej du är faktist snäll :-) Tror ingen skulle offra sig för att köra . #50 Hälsa även tösen god natt i från alla djuren inklusive silver:-)
#52 Det ska jag göra.
Jag tycker man ska stänga denna tråd innan det blir värre.
Hahaha intressant o se hur folk drar sina egna slutsatser här.
Tråden lyfter dock en viktig fråga. Hanungar separeras vanligen från mor och systrar vid 4v eftersom det då fins en risk för parning men de säljs först tidigast vid 5v och 300g. Föder man upp marsvin behöver man vara beredd på att få en enda hane i kullen och då se till att ha en vuxen hane som kan hålla den lille sällskap sista veckan. Att sälja dem med mer än 30% under rekommenderad vikt med ursäkten att han annars fått sitta själv håller inte. Som _Charlie säger är det lätt hänt att om man börjar rucka på reglerna så tappar man till slut sina ursprungliga principer. Det är främst därför jag skriver i tråden nu, det är en vettig varning till alla uppfödare. Sen håller jag med om att det var ett trist sätt att hänga ut en uppfödare, den som hängt med i trådarna har också kunnat läsa att det var just jadestone som erbjöd sig att (generöst) lösa TS situation. Hon bytte gratis bort en renavlad self grey (ovanliga!) som hon istället kunnat sälja dyrt om hon velat. En konkret och direkt lösning på TS problem som iaf jag blev imponerad över, som motvikt till alla som gnällde, skällde och dömde.
#48 Läs vissa inlägg i tråden,
Och bara för att man är reggad i SMF är man ingen bra uppfödare. Det är ingen garanti. Finns många uppfödare som inte är SMF-reggade, som är toppenbra.
#57 Blanda inte in min uppfödare i detta så är du snäll. För hon är en bra uppfödare och tar hand om sina marsvin. Själv har jag köpt sammanlagt 4 marsvins killar av henne och dom 2 nya marsvin får jag hem nästa helg. Så 👍 för min uppfödare 🙂
#58 VA?! Jag har inte blandat in någon uppfödning!
Du måste ha skrivit fel nummer, eller läst mitt inlägg väldigt fel 😮
#59 Nej det har jag inte gjort. Jag kan läsa men tydligen så kan inte du göra det Alltså vad är detta för någon sida egentligen. Alltså Vad är marsvin i Fokus för någon sida egentligen. Jag trodde alla här inne var i mot MOBBNING men tydligen inte. Denna sida borde ju läggas ner för gott.
håller med om att de var snällt att hon gav mej underbara silver
Jag borde varna andra för att bli medlem här inne eftersom det är bara mobbning här inne och inget prat om marsvin.
#60 Du påstår att jag har blandad in någon uppfödare, har inte blandat in någon uppfödare överhuvudtaget. Alltså måste du läst min text galet fel. Gillar inte att bli anklagad för något jag inte gjort!
Mobbing säger du, vad sysslar du med då som påstår att jag inte kan läsa! Jag har inte påstått något sådant till dig! Elle varit otrevlig mot dig, men nu blir jag arg, när du kommer här och påstår saker jag inte skrivit eller antytt!
#58 Frida skrev "Läs vissa inlägg i tråden,
Och bara för att man är reggad i SMF är man ingen bra uppfödare. Det är ingen garanti. Finns många uppfödare som inte är SMF-reggade, som är toppenbra."
Hon sa aldrig att en viss uppfödare inte var bra. Hon sa att bara för att man är reggad uppfödare i SMF så ger det ingen garanti till att man är en BRA uppfödare. Sa aldrig något om personen i sig som hon taggade i sin kommentar.
Det var inte personinriktat alls :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#60 Ingen har väll direkt mobbat någon? Som jag ser det på andras inlägg, vill dom hjälpa till på sina bästa sätt. Skriver lite random
läs en gång till noga till vad frida skrev