Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2558 ggr
[tråkig]
0

Han äter inte alls

Min lilla silver äter näst intill ingenting själv, inte ens hö, och dricker inte. När man matar honom med Lotti foder så äter han gärna. Men när man tar grödorna som gör honom fet, så äter han inte alls. hur ska jag åtminstonde lära honom att äta mat och dricka vatten själv. Han har gått ner i vikt igen, till 174 g. Är jätteorolig för att han ska smalna av och sen dö. Hur ska jag få min lilla gris att äta. Det enda han äter själv är paprika och kål. Känner mig som en dålig matte, för att han inte äter eller dricker något mer än paprika och kål. Jag behöver hjälp, att få råd för att få honom att äta och dricka. Han måste åtminstone äta det vanliga fodret.

Fridaaaa
1

Hur många dagar har du haft honom?
Vissa marsvin tar några dagar på sig, på nytt ställe, innan de äter ordentligt 🙂
Äter han höet?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[tråkig]
0

nej inte ens när jag hand matar han med de han tuggar lite och sen spotar han ut de igen. Sen  i tisdags har jag haft han . Bara att han sjuker ju ännu mer i vikt

linneakaangas
0

Du är absolut ingen dålig matte för att han inte äter en del saker, det kan ju inte du rå för? :D

[tråkig]
0

nej. Han äter lite hö om man matar han nu. Ska jag även mata han med vatten

PiggieVille
0

Har du provat gröt? Fiber havregryn med kruskakli?

Teddymarsvinet
0

Tänkte på.. har du kollat hans tänder? Med tanke på att han spottar ut maten igen. Hur gammal är Silver? :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

[tråkig]
0

kommer inte ihåg  ålder inte maten utan bara lite  hö . uppe tänderna är något tunna men de där nere är fina . Men äta kan han göra en då . A

[jadestone]
0

Han är 5 veckor, Testa med gräs o se om han vill ha det annars så får du muta honom med det han tycker är godast.

Onyxia
4

En del marsvin äter inte så mycket när de precis har flyttat, åtminstone inte när matte eller husse är i närheten. Lägg in små högivor lite oftare än vanligt för att locka dem att äta och om han behöver det - ge han möjlighet att få vara ifred från människoövervakning. Det brukar också vara så att om det äldre marsvinet äter hänger den yngre på. Gröt är också bra, gärna på fiberhavregryn, kruskakli och kanske en skvätt Fortimel så att han får i sig lite extra näring eftersom han är så liten.

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

[tråkig]
0

just de #8 ska testa de fortimel har han i buren nu redan 🙂

[bragd]
0

När jag fick hem Bragd & Silvern den 5 maj, så åt min Silvern mest medans Bragd bra låg och sov och inte åt eller drack vatten på några dagar och jag blev lika orolig som du är just nu och jag frågade min uppfödare vad som var fel på Bragd eftersom han inte åt grönsaker, hö eller drack vatten. Och till svar fick jag att Bragd kunde vara trött efter den långa tågresan med nattåg från Norrbotten och ner till mig. Och han även åt hö fast under natten när jag låg och sov. Så jag lät Bragd vara ifred så att han fick sova. Och 4 eller 5 dagar senare vaknade han till liv och började äta som han skulle. Så din lilla söta Silver kan vara trött efter den långa resan hem till dig. Och ner det gäller att din Silver tappar i vikt, det problemet har jag också med min Silvern när han gick upp och ner i vikt ( mest gick han ner 17 gram på två dagar) och ändå åt han som han skulle göra och var pigg och så. Jag provade med Kli gröt till marsvin många gånger och även beställde hem pellets Oxbow Cary Performance för växande ungar + havre gryn ( nu är det så att din Silver kanske inte ska äta pelletsbara för att mina marsvin gör det), för att han skulle gått upp i vikt som han skulle göra precis som Bragd gör. Till slut kom jag ju på att det var Bragd som bestämde över maten i buren och lät inte Silvern äta som han skulle, så nu ger jag dubbelt med grönsaker i två olika högar i buren. En hög till Silvern och en hög till Bragd och detta hjälpte och Silvern som dom här dagarna har gått upp i vikt. Bara för två dagar sen vägde Silvern hela 848 gram och har gått upp 23 gram. Och jag håller tummarna att han ska fortsätta ligga på + sidan. Visst Bragd bestämmer fortfarande över grönsaks högen men nu ser jag till att Silvern också får sin del. Så du kanske ska titta till så att din Silver får ha sin mat ifred så att inte Malte bestämmer över maten. Lycka till med Silver❤️

Kramar från Bragd, Silvern och från deras matte 🙂

[tråkig]
0

Tack ja ska nog göra två delar med mat och hö och grönsaker :-)

Eulwen
2

En 5v gammal unge som väger 170gr och har gått ner i vikt i flera dagar skulle jag inte avvakta alls med utan börja stödmata tills viktkurvan vänder. Ställa in fortimel i buren hjälper inte om han inte äter av den, jag tror du behöver ge med pipett. Finns att hämta på apoteket. Utöver det, ge gräs, gröt och vad som.

[tråkig]
2

han vägade194 g i dag

Eulwen
0

Åh så bra! Det var en rejäl viktuppgång från igår. 🙂

[Viskycat]
0

När jag fick mina marsvin var de också ca 5 veckor gamla, och jag blev förvånad över hur lite dom åt. De gillade inga grönsaker alls och åt endast det foder jag fått med mig hem från uppfödaren, inte ens hö. Mina grisar började äta mer och mer med tiden. Så länge de får i sig någonting och verkar friska och pigga behöver man inte oroa sig så mycket. 

Jag har alltid haft hanar och en 5 veckor gammal hane får gärna ligga på över 300 gram. Kan tänka mig att honor kan ligga något under. Så om din gris ligger på 194 gram nu är det ett framsteg, men dags att den lägger på sig. Om det inte blir bättre skulle jag be en veterinär kolla kindtänderna på honom/henne, som någon redan föreslagit.

[tråkig]
1

jag mutar med paprika och bara de goda till början men ger även lite mat. Jag tror han äter på natten med för att han går upp i vikt

[bragd]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bragd & Silvern vill önska Malte & Silvern en riktig Trevlig Midsommar❤️

[tråkig]
0

de hälsar till backa🙂