Jag tar tillbaka allt!
Jag har flera gånger skrivit i diverse trådar att man minsann kan ha två marsvin i en bur på 100*50 cm. Jag tar tillbaka allt. När vi köpte Pyret fick vi även med en bur, en lite större än den vi hade innan, jag tror innermåttet är 115*55. Vilken skillnad det är! Till två marsvin finns det nu plats för tre gömslen (ett hus och två broar), en stoooor höhög och de har fortfarande mycket utrymme att springa på. Vad ville jag säga med detta då? Jo, tänk stort! Och då är ändå 115 cm inte så stort. Strunta i om buren är 200 kr dyrare, du får igen det när du ser dina grisar knata omkring.
Självklart kan man fortsätta ha sina grisar i en 100*50 bur om man aktiverar de utanför buren osv. Men har man möjlighet tycker jag man ska tänka stort! :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag håller med. Eftersom minsta måtten är 75x40 tror man att en 100x50 är helt okej för 2 marsvin. För att visa hur en inredd sådan bur faktiskt ser ut tog jag en bild på vår reservbur för ett tag sedan. Tänk 8 år i detta hemmet, med en och annan stund på golvet ett par gånger i veckan. Nej, kan man så bör man ha större.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag har läst i någon gammal tråd att minimimåtten fungerar vid flockar, men har man bara två eller tre marsvin bör man ha större. För har man 10 marsvin på en yta som är godkänd för 10-12 marsvin så finns mer plats att springa runt på osv. Och det kan jag tänka mig, att det funkar bättre då.
Men igår när de fick den stora buren (som ändå inte är så stor :P) var det riktigt kul att sitta och titta på dem :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#2 Ja det kan jag hålla med om, jag sätter hellre många marsvin i en stor bur än få i en liten. I min 200x100 bur får man ha 13, där har jag 9 stycken marsvin (just nu 6 då 3 sitter för parning i annan bur). Men i överburen som är 200x80 delad på 2 burar varav varje är laglig för 5, vill jag helst inte ha fler än 2.
Så, stora buren fyller jag med andra ord 2 tredjedelar av utan att det blir för trångt, medan lilla buren bara kan ha ca 1 tredjedel av lagliga antalet.
Jag instämmer. Tänk stort, redan från början!
Vi har bara två marsvin, men jag vill jättegärna bygga en stor bur i två våningar. Just för att ge dem mer svängrum. Vi har en standard kaninbur, som i o f s erbjuder en del möjligheter om man varierar inredningen. Vi har små trähus med platta tak, som vi kan använda både som tunnlar och övervåning på det stora huset.
Den bästa tunneln fungerar som det största marsvinets "husvagn". Han tar helt enkelt den lätta trätunneln på ryggen och flyttar den dit det passar honom. Det lilla marsvinet har andra åsikter om samma tunnel. Han vill att den står mitt framför burgallret, så att han kan hoppa upp på taket och speja efter oss. Han hör oss greja i köket och vill vara först på plats när käket kommer.🙂
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Min flock på 6 st går nu i en 2x1 m bur. Max en till får plats, sen blir det för trångt. Med fler marsvin behövs fler hus/ gömställen, vilket gör att mkt yta försvinner. Även fast de trivs ihop, så tycker jag att de ska få chansen att kunna vara ifred- om de vill. De som är två går i en 90x130 bur, vilket ser lagom ut- med all inredning.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#5 Det är därför jag har tre gömslen till mina två, då kan de vila tillsammans, eller ensamma hur de än vill :-)
Sen tror jag inte många här fuskar med hus och så vidare. Sen är det ju kanske en smaksak hur stora hus man har. Mina är ju ganska små, i alla fall broarna. Har man större hus tar det ju mer utrymme :-)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag använder enbart biltemas pallar som hus, jag är så trött på träsaker som kladdas ner och luktar, och får man Ohyra kastar man alldeles för mycket pengar i sjön.
Förr hade jag ett hus var i stora buren, men de användes inte då jag har många som gärna ligger bakom ett hus, men ändå öppet. Nu har jag 4 pallar till 6 marsvin, tidigare 6 pallar till 9 i stora buren. Ena lilla buren har 3 pallar till 4 marsvin, och sista buren har en pall och en hydda av trä till 2 marsvin då båda dessa behöver varsitt eget.
Jag tycker hellre om stora ytor att springa på än mycket inredning och försöker hålla pallarna längs med kanterna. Men jag har en och annan flyttgubbe i mina burar också som tycker pallarna ska stå i mitten…. eller på sniskan…. eller upp och ner. ;)