Vill ha marsvin
Hur ska jag kuma övertala mina föreldrar att ha marsvin.
Jag har berättat massa fakta och mamma börjar verkligen gilla marsvin men pappa är helt ointresserad.
Han säger att de bajsar 😡
Asså!! ÄRLIGT! Alla bajsar? (vill inte vara dum mor er)
Har en syrra. Hon tycker marsvin är ok. Men hon vill inte att de ska vara i mitt rum ifall vi får. Jag sa att hon kan ha nått annat djur men det blir lite för mycket.
Vad ska jag göra?
Help!
Vad roligt att du vill ha marsvin :) Jag har inte jättebra tips om hur man övertalar föräldrar. Men det du måste informera dem om innan du köper djur över huvud taget, är att sålänge du är under 18 är det dina föräldrar har ansvaret för djuren. Om de blir sjuka och måste till veterinär, måste de ställa upp och skjutsa, se till att djuret blir bra, osv. Du förstår nog vad jag menar. Om inte dina föräldrar vill ta det ansvaret, så är nog inte din familj redo än att ha djur. Tänk på att marsvin är roligare djur när man inte pressar in dem i en liten plastbur (se charlies inlägg i tråden -jag tar tillbaka allt!), utan kanske bygger en mindre bokhyllebur till dem. Är din familj redo att offra den platsen?
För övrigt är det bättre för uppfödare här på Mif ifall du inte redan skriver att du är intresserad av att köpa specifika marsvin, då det ger falska förhoppningar om marsvin då du ännu inte är överräns med din familj.
#1 skrev fel i slutet av texten, var yrvaken så såg inte att det blev fel. Det ska stå - då det ger säljarna falska förhoppningar om köpare. När folk skriver på t.ex blocket annonser att, endast seriösa hör av sig, menar man att enbart personer där alla klartecken är givna för köp, tar man kontakt. :)
Tack så mycket<3
Jag får prata lit emer med föräldrarna
Fasst vi reser ochskå ganska ofta, mamma älskar att resa 🤔
Men jag hoppas det löser sig..
När man tar sig an ett djur men gillar att resa ibland så ska det inte behöva vara inte att, jaha nu kan vi aldrig mer resa igen. Utan man får hitta lösningar, djurvakt, pensionat osv. Det beror ju också på hur ofta man reser. Att skicka marsvin till pensionat varje månad ger nog mer stress till marsvinen än vad som är bra för dem, resan, en ny människa, ny miljö. precis när de börjat vänja sig så ska de hem igen. Det är inte så bra, jämför det med om vi själva skulle flytta varje månad.
När man planerar att köpa djur ska man alltid sätta djurets bästa över sitt egna vill-ha begär. Som när man köper hund. Man kanske vill ha en border-collie, men bor man i lägenhet och är en familj som inte vill lägga ned mycket tid på dagliga aktiviteter, så kanske en golden passar bättre. Eftersom djuren inte kan säga - hallå, stopp ett tag! Nej jag vill inte! så måste vi hjälpa dem så de inte behövs sättas in i situationer som de inte kan styra över.
🙂
Jag tror att det lättaste sättet att övertyga sina föräldrar är att vara påläst. Att du förklarar för dina föräldrar att du är medveten om att buren ska städas regelbundet, att de ska ha hö hela tiden och grönsaker minst en gång om dagen. Då visar du för dina föräldrar att det inte är en "impuls" utan något du tänkt över och du är beredd att ta dig an uppgiften.
Det är inga problem att ha marsvin och tycka om att resa. Det är inte så svårt att få en marsvinsvakt. Eftersom man alltid har minst två stycken så gör det inte så mycket om de är en vecka eller tre hos en person som "bara" ger mat, vatten och städar lite i buren. Det enklaste i de fallen är att ha en gallerbur (lätta att packa in i bilen), i alla fall att ha en de gångerna man ska iväg :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag gjorde så att jag läste på, om ALLT. Jag gjorde nån typ av redovisning på vad allt skulle kosta och att jag var beredd att betala själv. Sen satte sig mina föräldrar och diskuterade och så fick jag skriva på ett papper där jag lovade att sköta om dem väl, och om en punkt på pappret bröts, så skulle jag bli tvungen att sälja mina älsklingar. Punkterna var sånt som städning av bur, veterinärkostnader, osv.
Det finns inget så underbart som att ha ett litet djur i knät
#5 ville bara inflika lite i din jämförelse av olika hundar med olika aktivitetsnivå. Jag reagerar väldigt på att du säger att om man inte orkar med den aktivering som ex en BC kräver, kan man skaffa ex Golden? Detta är en vanlig missuppfattning och jag som själv äger 2 st vet att det är hundar som kräver MKT för att må bra. Dock tenderar många retrievers att reagera på understimulering med passivitet och depression, och inbundenhet vilket för många ser ut som en lugn, snäll och lite slapp hund… Hoppas att du inte tar illa vid dig, då detta är en fråga som ligger mig varmt om hjärtat. Tar alla chanser jag får att vidga perspektiv ;) ! TS- ursäkta trådkap. Ni har inte möjlighet att "passa" marsvin åt ngn kompis och testa hur det känns. Hade säkerligen varit bra för hela familjen att känna efter…
#8 samtidigt som du inte kan mena att en golden behöver lika mycket aktivitet som en bordercollie? det är ju därför man klassar bla. goldens som familjehundar, självklart så behöver de också aktiveras. Men jag skrev inte in alla om och men då tyckte det var helt onödigt att gå in på alla små detaljer när det inte gäller hundraser, min jämförelse låg huvudsakligen i att man köper hund efter hus, inte hund efter smak.
#9 Vanlig missuppfattning ang golden som familjehund. En av de raser som ligger högst upp på "listan" av raser som har bitit mest.
Just pga den missuppfattningen och att de inte kräver så mycket osv. Tyvärr är det så.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Goldens funkar bra som familjehundar med rätt aktivering (precis som BC), men utan det skulle jag inte rekommendera dem. Gällande BC är det generellt så att det krävs lite mer hjärngympa ( dock inte motion även om det går raskare med BC). Men som du sa, inte rätt forum här så jag lämnar det här. Vill vi fortsätta diskutera kan vi ta det via pm, då åtminstone jag tycker att det är intressant ;)
Ni pratar mkt om hundar xD Marsvin gäller, Haha!
#6 Jag är för liten för a betala massa pengar typ xD
Jag får inte andvända mina pengar, bara till småsaker.
Vi reser inte jäte ofta!
#8 Vrf får jag inte passa? Min kompis som har marsvin fråga m jag kunde passa hennes marsvin när hon reser! Men mamma o pappa tillåter inte det 😮
#12 hon skrev att det är bra om ni kan passa ;)
Men vore bra om ni kan ha marsvin på prov 1-2 månader, och testa på 🙂
Jahaa! :) Pappa säger att vi inte får för att de bajsar och kan dö -.-
Asso VARFÖR skulle de dö just när jag passar de 😮
Hjääälp!
P.s Pappa fråga om jag ville till farmor o vara där i en vecka o det är just då min vän reser odå ärdet typ att välja mellan att passa marsvin eller vara ho farmor ! Men NEJ! 😭 Så är det vist inte!
Han säger att vi kommer resa om jag nte är hos farmor!! 😡😕😮
Jag ÄLSKAR verkligen marsvin 😕
#14 Kanske är fel tidpunkt att köpa marsvin eller så, just nu?
Även om man verkligen gillar ett visst djurslag osv, är det inte alltid rätt tidpunkt att köpa dem, hur gärna man än vill.
Vet själv hur det är och jag bor ändå inte hemma längre men får välja rätt tidpunkt osv ändå🙂
#12 Vet inte varför dina föräldrar är emot att du passar? Kanske att du skulle kunna passa din kompis marsvin i hennes hem och ta med dina föräldrar att hälsa på dem där? Kanske känns det för mkt att få dem in i sitt hem? Jag tror också att det är bra att vara ordentligt påläst, kanske är det inte heller ngt negativt att det tar lite tid? Du hinner känna efter om detta verkligen är ngt du vill, samtidigt som dina föräldrar kan förstå att detta inte bara är ett infall och att de själva får stå med jobbet inom en månad…
Kämpa på!
Kakisen123 du sa ju att din kompis hade marsvin och att de skulle bort och att du frågade om du kunde ta hand om marsvinen. Du kan säga såhär till dina föräldrar: Mamma, pappa om jag sköter [dinkompis] marsvin så kan vi se hur det går. Om det går åt skogen kan jag vänta med marsvinen men om det går ganska bra kan jag väl få en chans?
http://www.emmasmarsvineragon.n.nu/
Tack! Att jag är där ibland!?
Vet inte? Att köra hit o dit är ingen poppis xD
Jag har läst marsvins böcker,wikipedia,google och marsvinssidor xD
Jag har läst upp, mamma blev äldigt intresserad det är bara pappa som är emot!
Jag sa att vi kunde hyra marsvin för att testa, Men pappa säger att man inte har marsvin för att passa de m.m
Asso omg! Heelp!
EmmaMarsvinen ! Jag har typ sakt så men det funkar inte direkt
Tack endå :)
Tack ska kolla!
Vad bra saker det fanns! Men jag måste ha ett marsvin för att köpa de xD Boken får jag fundera på :)
#22 För att köpa vad?
Nån mer hjälp?
#24 Kan du svara på min fråga?
Marsvins saker fanns på sidan ;)
Förlåt såg inte inläggen
#26 Aha ok, men var boken jag länkade till, var därför jag inte fick ihop det, när du svarade så 🙂
Sedan måste du inte ha ett marsvin, utan minst två 😉
Det är lag på att man MÅSTE ha minst 2 marsvin!
Jag vill nog inte ha 3 för 1 han bli utanför, Men ja
Vill ha 2.
Men hur ska jag övertala!!!!!!????
Det är JUST det man MÅSTE veta!
Tack iaf
#29 Svarade du ren allmänt eller till något särskild?
Det med lag ;)
#31 Nu snurrar du nog ihop det hur jag menade.
Menade om du sa till någon enskild person eller rent allmänt till alla.
Vet inte xD
Eftersom vi inte känner dina föräldrar, så finns det inte så mycket vi kan göra åt saken att övertala dina föräldrar.🙂