Avel på marsvin...
En grejj jag tänkt på, är människor som avlar på marsvin. Det finns ju redan så många marsvin som inte får hem att flytta till. Man riskerar ju en marsvinhonas liv dessutom! Det som också är synd är ju att en del människor gör det för skoj skull har jag hört😕…
Nu kommer vi till frågan: Ni som är uppfödare och avlar fram marsvin, hur tänker ni då när det redan finns så många marsvin som väntar hem?
Ni alla får tycka vad ni vill men jag tycker det är tragiskt när små oskyldiga grisar inte får hem att bo i.
Ja du, dessa ensamma marsvin föds ju någonstans. Ofta hemma hos personer utan erfarenhet som tycker det är gulligt med ungar, eller så föds de i Tjeckien och importeras till Sverige eller avlas av djurgrossister med stora uppfödningar. Det finns ingen kontroll av sjukdomar i tidigare led, ungar tas för tidigt från sin mödrar, ingen koll på inavel mm.
Om vi leker med tanken att alla seriösa uppfödare slutar avla marsvin, har vi bara dessa kvar. Personer som efter eget godtycke eller profitlust avlar som de vill.
Hos de flesta uppfödare finns en gedigen samlad kunskap om marsvin och ett stort intresse och kärlek till djur och genetik.
Men nu skulle vi alltså ta bort uppfödarna. Du har då ingen möjlighet till support eller möjlighet att få en unge som är välhanterad från födseln där du kan träffa föräldradjuren. Zooaffärerna skulle vara de som blev experter på hur djur skall hanteras. Och kanske en liten utvald skara som har marsvin som specialintresse.
Tror du på fullt allvar att de slutar födas marsvin för att seriösa uppfödare slutar föda upp? Marsvin kommer födas ändå, fast på sämre sätt, och bli oönskade. Många uppfödare tar tillbaka djur som inte kan behållas av olika skäl. Hur många zooaffärer tar tillbaka djur de sålt?
Själv föder jag upp marsvin för att jag tycker det är roligt, spännande och intressant. Jag träffar likasinnade människor som älskar marsvin. Jag är mån om att mina djur skall få en bra start i livet, och anser att jag är ett mycket bättre alternativ än zoohandeln.
Mina oskyldiga små grisar har alltid ett hem att bo i. De får nämligen bo kvar här så lång tid det krävs för att hitta bra hem åt dem och kommer det nån och vill köpa som inte känns lämplig säger jag vänligt men bestämt nej. Det gör de inte i djuraffärer utan där säljer de till "vem som helst". Mina marsvinsköpare informeras om lämplig skötsel och vikten av att ha en marsvinskompis, jag törs tro att de djur jag som uppfödare säljer får inte bara en bättre start i sina liv utan också ett bättre hem än de grossistuppfödda djur som säljs hur som helst i affär och ofta köps på impuls. Och ja, jag gör det för att det är roligt. Vore konstigt att ha en tråkig hobby. :-P Jag är inte (än) registrerad som uppfödare i SMF men tar min hobby och mina djur på allvar.
#1 Bra skrivet 👍
#1 Nej, jag tycker bara att det är så onödigt när de vet att tillräckligt med marsvin redan finns för tillfället. Jag har inte heller tagit upp något om djuraffärer, och alla marsvin behöver ju då inte samlas i djuraffärerna. Det har jag faktist inte skrivit…
Ursäkta, men varför ska man föda upp när man tycker det är roligt? Finns ju alternativ och det är ju att vara beredd på att det verkligen är nån som vill ha dom, nån som kan ta hand om dom. Tror inte det är så roligt för marsvinet om den ligger där sen, inget marsvin har bestämt att bli fött.
Bara en fråga TS, varför tycker du man ska föda upp djur?
#5 De som redan finns många av behöver man inte föda upp mer o mer.
#1 och #2 Det är inte klokt så bra ni skriver! Håller med om varje ord.🙂
#4 Jag tror du missuppfattat #1 faktiskt. Läs noga en gång till så kanske du förstår vad hon menar med djuraffärerna.😉Ditt andra stycke förstår jag inte alls. Vad menar du?
Genom att föda upp marsvin i en seriös miljö kan andra uppfödningar och försäljningar av marsvin konkurreras ut.
Sedan tror jag kanske att detta är lite fel forum att ställa frågan på, ärligt talat. Min upplevelse av alla aktiva uppfödare här är att de gör plats för djuren som inte blir sålda. Uppfödarna här tar ansvar för livet de sätter till jorden. Det är min generella upplevelse av uppfödarna på Marsvin i Fokus.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#6 Men då ökar ju grossisthandeln och importen. Försök se helheten.
Kan ge dig ett exempel, jag är vegetarian och får ofta höra det gamla vanliga "men du äter ju djurens mat" (du har säkert hört det förr;)). Men hade man inte fött upp slaktdjur hade inte lika många behövt mat. Du förstår förhoppningsvis vart jag vill komma?
Efterfrågan på marsvin kommer antagligen vara på ungefär samma nivå de närmsta 10 åren, vissa år ökar de o vissa sjunker det men generellt på samma nivå. Information om ALLT, inklusive marsvin blir lättare och lättare att hitta och de yngre generationerna får ofta kontakt med internet i en väldigt tidig ålder. (Många dagis har surfplattor idag o det finns många 5åringar som har egen dator/surftelefon). Informationen sprids till konsumenterna på ett mer effektivt sätt än det gjorde för tio år sedan. Då fanns inget annat alternativ än djuraffären (för de flesta). O ju fler uppfödare det blir så konkurerar de med djuraffären och om jag hade varit uppfödare hade jag försökt få dem att ge ut mitt visitkort. Jag vill tro att majoriteten av de som jobbar i djuraffär tycker om djur.
Nu blev det väldigt mycket helt plötsligt, jag ville bara försöka få dig att förstå det bra i att det finns många uppfödare. Ju fler uppfödare = mer konkurans mot djuraffärer och grossister. :)
Djur kommer alltid tvingas lida för människans skull. Så har det alltid varit och så kommer det vara så länge vi lever åtminstone, kan ju hoppas att evolutionen kommer ikapp och utvecklar en ras som är överlägsen oss.
Det är ju faktiskt dessutom så att det är väldigt många marsvin som stannar hemma hos uppfödaren. Föder man upp så finns det som de andra tidigare skrivit, mycket plats och ett stort intresse. En seriös uppfödare har ett mål med sina kullar och föder inte upp endast för att sälja.
Jag tycker att det är häftigt att det finns marsvinsuppfödare. Jag är otroligt glad att även jag snart kommer kunna kalla mig det. Det är ett stort ansvar men ett ansvar jag inte skulle vilja vara utan. Om man inte tycker att det är ett stort ansvar, inte tycker att det är kul och inte ser det som ett intresse - då ska man inte föda upp något djur överhuvudtaget. Vilken tur då, säger jag, att majoriteten av marsvinsuppfödarna i Sverige faktiskt tar sitt ansvar. Att de faktiskt tycker att det är så roligt att de lägger ner otroligt mycket tid, pengar och engagemang i sina djur.
Vem bestämmer egentligen när det finns ett överskott? Personligen ser jag inte att det finns ett så stort överskott på marsvin att uppfödningar och antal djur bör trappas ner. Det är ju svårt för dig, linneakaangas, att veta hur många människor som vill ha marsvin. Har du några skyhöga, läskiga siffror på att det finns så många, oönskade marsvin där ute i landet?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#13 Vad tror du själv tänker jag nu… Jag kan inte veta exakt hur många marsvin, men jag vet.
Inlägget redigerat då det svarar på ett borttaget inlägg samt innehöll otrevlig text och påståenden riktade mot andra medlemmar.
Jag har rensat tråden på olämpliga inlägg (inkl. inlägg som svarar på dessa). Tänk på hur ni uttrycker er. Ni får väldigt gärna ha olika åsikter och diskutera men det skall göras på ett schysst sätt.
#15 Det är väldigt svårt att föra en diskussion (speciellt såhär i skrift över internet) med någon som har en så väldigt stark åsikt som du verkar ha. I ditt första inlägg vände du sig till uppfödare med en fråga och du undrade hur man tänkte. Du har fått väldigt utförliga och enligt mig, kloka och ansvarsfulla svar. Dessa svar tar du inte till dig utan fortsätter där du började.
Jag vet inte riktigt vad du ville åstadkomma med tråden? :/ Du har uppenbart åsikter om uppfödning (vet inte om du är emot all typ av uppfödning eller bara av marsvin) och då är det tokigt att vända sig till uppfödare med en fråga utan att vara öppen för det svar man får.
/ Emma
Asså herregud, jag riktade inte mot nån medlem?
#18 Så tolkar jag det att du gjorde. Flera uppfödare har svarat i tråden och förklarat medan du vägrar att försöka förstå och istället insinuerar att de låter djuren lida. Att du hävdar att uppfödare låter djuren lida är minst sagt att rikta din text mot somliga, särskilt som du gör det i svar mot uppfödare.
Men ta bort tråden bara… finns andra sidor..
De marsvinen som sitter på blocket och letar hem är till största delen uppfödda i lagerlokaler, senare sålda av djuraffärer.
Man ser mycket sällan rasmarsvin som sitter på blocket och "inte får något hem att bo i."
Om vi i stället bojkottade hejsan hoppsan aveln, både hos grossisterna och privatuppfödarna, och enbart vände oss till de seriösa uppfödarna som föder upp under kontrollerade former, skulle vi slippa grossistgrisarna på blocket var och varannan dag.
Du borde inte rikta ilskan mot uppfödare, utan mot grossisterna. Vi uppfödare står för en marginellt liten del av marsvinsförsäljningen i Sverige. Den största delen står grossisterna för. Imazo till exempel. Var arg på dom.
Inte på de som föder upp för att de älskar djuren och struntar i att de inte tjänar en krona på det. Skyll inte marsvinen utan hem på dom. Skyll på grossisterna!
Har du själv köpt marsvin från en seriös uppfödare, eller valde du att uppmuntra grossisterna till att föda upp fler marsvin?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#21 Mina kommer från uppfödare/zoo grejj. Vet inte vad det är för nåt.
#22 Zoo grej? Djuraffär? Genom att köpa marsvin i en djuraffär uppmuntrar man inte bara till att djur ska fortsättas säljas i affärer som saker, utan även till grossistavel. Vet du hur marsvinen lever och behandlas hos grossisterna?
Det är grossisternas fel att de flesta marsvin sitter på blocket, genom att köpa grossistmarsvin bidrar du till att fler hamnar där.
Så skyll ingenting på seriösa uppfödare när du bidragit till överskottet själv på ett sätt.
#11 Jag förstår inte hur du får det hela till ett lidande? Det finns marsvin som söker hem så är det ju men de är faktiskt inte så väldigt många och de de placeras om relativt snabbt. Så kommer det alltid att vara vissa djur behöver byta hem och det behöver inte bero på ett överskott på marsvin utan snarare på att marsvinsägarna inte riktigt fått rätt information vid köpet eller helt enkelt blivit allergiska. Det är en försvinnande liten del av dessa marsvin som kommer från uppfödare de flesta marsvin som finns i Sverige har passerat en djuraffär. Många uppfödare har absolut inga problem att få sina ungar sålda många har till ockmed kö. De allra flesta uppfödare säljer sina ungar direkt till de nya hemmen och låter dem stanna tills ett nytt bra hem dyker upp. De flesta uppfödare tar tillbaka eller/och hjälper till att omplacera de marsvin de fött upp som behöver omplaceras.
Marsvin är fantastiska djur. Många människor vet det och vill ha dem i sina liv. Jag tycker liksom att det ska finnas marsvin på vår jord då måste det ju födas nya marsvin. Någonstans måste ju nya marsvin komma ifrån eller hur? Jag tycker då att det är bättre att de kommer från ansvarstagande uppfödare som föder upp marsvin för att de tycker om, bryr sig om, är kunniga på marsvin än att alla marsvin ska komma från massproducerande grossistuppfödare kanske inte ens i Sverige så de dessutom måste tranporteras jättelångt. Dessa grossister föder bara upp marsvinen för att tjäna pengar på dem och de kommer inte att sluta så länge de får betalt. Det är verkligen inte alltid som denna verksamhet är bra för djuren och jag misstänker att det kan förekomma en del lidande där ja. Därför är det så viktigt att det finns uppfödare som föder upp marsvin på ett mycket bättre sätt det behövs för att konkurrera ut de massuppfödande grossisterna, för att stoppa lidandet.
Jag tycker att det ska finnas gott om kunniga marsvinsuppfödare som konkurrerar ut djuraffärerna. Det tycker jag för marsvinens skull. Jag tycker också att information ska följa med alla marsvin så de nya ägarna och deras marsvin får en bra start. Bara på detta sätt får man ner antalet hemlösa marsvin.
#23 Men jag vet inte skrev jag ju. Dom kommer här ifrån.
#25 Så länge ens avelsmål är att tjäna pengar anser jag inte att de ska stöttas oavsett. Fäboden är en djuraffär, och djuraffärer vill tjäna pengar, inte föra en marsvinsras frammåt.
#24 Självklart måste ju nya marsvin komma nånstanns och de är ju från marsvinsmammorna. Men man gör ju som man vill :)
Jag menar absolut inte att uppfödarna gör så att marsvinen får lida, då har ni missuppfattat mig helt! När jag kollar vad jag skrivit nu igen så vet jag inte själv vad jag skrivit där..
#26 Man kan bara döma en djuraffär om man själv varit där :)
#26 Fäboden är lite ett mellanting faktiskt. Hon tar inte in djur från grossister och föder själv upp många av djuren de säljer. En del renrasigt, jag tror hon ställt ut både marsvin och kaniner. Det är nog att betrakta som en "bra" djuraffär. Fast det är klart de vill tjäna pengar.😉
Jag blir uppriktigt sagt ledsen av att läsa dina inlägg. Jag känner mig anklagad för att vara hemsk, för att jag föder upp marsvin, jag sätter mina älskade husdjurshonor i risk, utan vinst, i lugn miljö, med bästa maten, bästa hantering, för att minimera risken, och för att mina djur ska leva som kungliga. Du har fått väldigt bra svar ovan, som handlar om att det alltid kommer finnas efterfrågan om marsvin, och om privata uppfödare slutar, så kommer bara grossister avla mer. Du har själv marsvin, men önskar att de aldrig kommit till världen? Istället för att önska, att de fötts under andra förhållanden? Istället för att tänka - tack, ni seriösa uppfödare, som sätter djurets bästa i första hand, än tänker på massavel för att tjäna pengar? Ni som går tusentals pengar i back varje år, för att behålla marsvinsrasen och dess hälsa?
Ja fäboden ställer ut djur. De sparar även gamla foton på djuren de haft, och det kallar jag en trevlig ''zoobutik''. :) Och de brukar ta in djur från andra uppfödare. :)
#30 Men det är inte så jag menat. :( Du är säkert en jätte bra uppfödare och det vet du själv! Somskrivet så vet jag inte själv vad jag skrivit ovan för konstigt.
Absolut vill jag att mina marsvin ska finnas, det vill jag alltid! Men det jag menat i ''standard inlägget'' (#0) är att det kanske borde minska lite i avlingen på marsvin. Bara en åsikt som kom på tanken när jag läst runt lite och hört även på humlansmarsvin. Men jag bestämmer ju inte alls, jag kanske själv blir marsvinsuppfödare när jag blir äldre, det vet man ju aldrig. Ni får ursäkta mig för allt jag skrivit. :(
#32 Du behöver inte be om ursäkt. Det blev en väldigt bra och viktig tråd av detta för att du hade undringar. Det är en väldigt bra grej.🙂
#32 Humlans marsvin är en bra sida när det gäller information om skötsel & sjukdomar, men skribenten är mycket partisk i vissa ting. Det är inte den bästa sidan att hämta objektiv information ifrån.
Det glädjer mig att du fick upp ögonen för det många har skrivit. Att du tar det till dig. Det är inte snick-snack, utan mycket bra inblickar i hur verkligheten ser ut. Din tanke är inte dum men den riktades mot fel målgrupp och dessutom på ett väldigt hårt sätt. Jag tycker att det är bra att du fått en annan uppfattning efter denna tråd.
(#33 Givetvis hann du före med kloka ord😉)
/ Emma
#33 Men va bra!🙂 Tycker marsvin.ifokus är väldigt bra och nödvändig, då vill man inte bli hatad.
#34👍
De marsvin som lider är de som sitter i små burar, ensamma och blir utfodrade på ett felaktigt sätt. De som köper från en seriös uppfödare har dels gjort sig besväret att faktiskt leta upp dessa uppfödare, inte bara vandrat in i en affär och köpt det "söta" marsvinet och har också fått information om att de är flockdjur som vill ha mycket springyta och vad som är lämplig mat att ge dem. Jag skulle vilja påstå att merparten av de matsvin som missköts är de som impulsköps i djuraffärer. Och där är uppfödarna inte alls inblandade (utom möjligen de som säljer till djuraffär). De senaste åren har det kommit fram massor med ny info om hur marsvin ska skötas på bästa sätt, de genuint intresserade har vetskap om det och läser på men många saknar fortfarande den kunskapen.