Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 715 ggr
Araminta
0

Biten i foten och svullen

Hej! Mina 2 äldre hanar ryker ihop titt som tätt. Men aldrig någonsin blivit några skador. Nu har en utav dom lyckats bli biten i foten. Så de är ett sår under trampdynan och ett ovanpå. foten är ganska svullen, men han går fortfarande som han ska på den. Jag har tvättat rent med saltlösning och sen gjort rent med sårtvätt och strök på lite helosan och sen bandagerade jag foten och har bytt bandaget ca varannan timme.  förutom på natten då. Några tips? Svullnaden har ännu inte gått ner :(

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

[tråkig]
2

åk till vett

maijasjodin
0

Hur länge sedan var det? Jag skulle inte ha dem tillsammans , Så länge det inte blir skador så skulle jag säga att det var okej att ha marsvin tillsammans. Så mitt råd är att skaffa nya kompisar åt dem och kanske åka till veterinären! :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

[erikam]
0

Är det varmt eller ser infekterat ut? Fortsätt tvätta rent såret många gånger per dag. Sen kanske du behöver åka till vet om svullnaden inte går ner. Du kan prova att bada dina hanar, städa buren fri från lukt och sedan låta dem träffas på neutral mark, exempelvis golvet. Det funkar inte alltid men kan gå ibland. Hanar bråkar ibland och det gör inte supermycket så länge det inte blir sår. Lycka till :)