Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 888 ggr
Maelis
0

Hur mycket grönsaker?

Hej allihop! Jag har tänkt att jag har rätt så bra koll på marsvin och deras kost. Men, idag var jag hos veterinären och hon påpekade att en broccolibit jag hade i transportburen var stor och motsvarade mer än en dagsranson. Själva broccolikronan var väl som en halv pingisboll i storlek och sen hade den ett skaft på kanske 5-6 cm. För mig har det varit en liten broccolibit och jag har ofta gett större. Så nu till min fråga, hur mycket grönsaker anser ni som är riktigt kunniga att ett vuxet marsvin ska få per dag? Jag vill gärna ha rätt balans mellan hö och grönsaker så att mina marsvin får i sig c-vitamin och ändå har fina tänder och välfungerande magar…

Eulwen
0

Jag brukar ge så mycket grönsaker som blir uppätet på en kvart. Ligger det rester kvar efter det var det för mycket. 🙂 En gång om dagen, ibland två. 

Samma med grönt utifrån, det ska ätas upp inom ca en kvart där med, men det kan jag ge lite oftare däremot.

Den biten du beskriver skulle nog gått åt på en kvart hos mina glupska monster. Men för mig är huvudsaken att det inte ligger grönsaker inne hela tiden, dels för att de då ratar höet och dels för att det inte ska ligga och bli dåligt.

Twili
0

Om dina mått är riktiga så tycker jag det var fel av henne att säga att det var en dagsranson. Sätter hon sina marsvin på diet eller?  Jag tycker det är svårt att obalansera kosten hos ett marsvin. även om du ger fri tillgång på broccoli så kommer de alltid att äta hö vid sidan om. Det är däremot om man ger för mycket kraftfoder som marsvinens aptit för grönsaker kan rubbas.  Våra får grönsaker 2 ggr dag, vet att många ger 1 ggr dag men då i större mängd. För fina och friska tänder rekomenderar jag grenar, sök på genar så kan du läsa mer om lämpliga träslag.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Maelis
0

Tack! Kvartsregeln var ny för mig. Ska vara lite mer uppmärksam på det och se om jag bör minska lite på det jag ger dem. Och måtten på briccolibiten stämde bra. Jag funderade verkligen på hur jag skulle formulera mig för att det skulle bli korrekt :-). Kom på att det var sköterskan som sa det, inte veterinären. Mina marsvins tänder är fina, vi var där av en annan anledning. Men det är klart jag vill lyssna noga på råd jag får. En teori jag har är att de ser väldigt mycket dåliga tänder och magar och blir frustrerade över att folk som menar väl ändå gör fel..?