Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 1816 ggr
Tussa76
6

Min marsvinsfamilj!

Hej!

Jag är ny här, och tänkte presentera mig och mina små grisar :-)

Jag har nyss tagit hand om en hel marsvinsfamilj! ( ca 3 veckor sedan)Uppgifterna var att det var 4 tjejer som behövde nytt hem. Men det visade ju sig att det ena var en snygg pojke! Inte för jag förstår hur man kan missa det…

Alla är tydligen köpta i djuraffär.

Hanen (Fluffy) blir enligt uppgift två år i början av November. En riktig goding, som jag tycker ser ut som en lunkarya! Säkert inte helt enligt rasstandard (där är jag inte så insatt) men väldigt snygg ändå. Och supertrevlig!!

Äldsta honan ( Mini) ska vara ganska precis 8 månader nu. Hon har en gigantisk bebismage, och jag kände tydliga rörelser (och såg tydligt att hon var dräktig) redan när hon kom. Sista veckan har hon ökat ca 20g/dag i vikt och väger nu 1085g. Hon ser frisk och välmående ut och har god aptit, så nu håller vi alla tummar att allt går bra!! Det är ju alltid en stor risk att avla på marsvin där man inte vet bakgrunden… Men jag är ju glad att hon inte blivit dräktig tidigare, eftersom hon ju gått med hanen sedan April!! Även detta en supermysig personlighet.

Nästa tjej ( Snurran) Är ca 7 månader. Och jag tycker att även hon är lite väl rund om magen… Där är jag dock osäker på om hon är dräktig eller bara lite tjock… jag hoppas ju på det senaste. Pigg och välmående är hon iallafall! Inte riktigt lika kelig som de två tidigare, men destå nyfiknare!

Minstingen (pricken) ska visst vara 13 veckor. Hon verkar tack och lov inte vara dräktig!! En jättesöt liten busig virveltjej i black/golden med en yttepytte vit prick mitt i pannan.

När de kom vad de allihop infekterade av sellnick, hanen värst så han hade tappat en hel del av sin fina päls… Men nu är alla behandlade och mår prima!

Jag hoppas ju på många mysiga år med dessa mysiga djur!

Jag har tidigare haft mycket marsvin, och även uppfödning (dock ej reggad och det var många år sedan nu) och det känns jättekul att ha marsvin i huset igen!

Vi jobbar på att försöka fixa till vanskötta klor och sådant just nu, och det blir bättre och bättre för varje klippning.Barnen i huset är stormförtjusta! Och det är ju mysigt att alla kan få någon att kela med!

Eftersom vi naturligtvis inte kommer avla mer på dessa småttingar, så tycker jag lite synd om hanen som blir ensam…. Kanske gör vi så att vi behåller en liten son till honom, om det blir någon sådan.

Hoppas på mycket tips, råd och inspiration här inne! :-)

Mvh Jenny

Jessicahagstrom94
0

tur att det finns människor som hjälper djur i nöd. :) det verkar vara fina marsvin! får man se bilder kanske? ;)

Tussa76
0

Tack! :-)

Jag ska absolut lägga upp bilder, så fort jag får tid :-)

saksaken
0

Va bra att dom kom till någon som bryr sig <3 lycka till med allting och ser fram emot bilder ;)

jezzijezz
0

Välkommen hit! Glad

Fint av dig att ta hand om dom små liven! E oxå nyfiken på bilder ; )

Tussa76
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu tänkte jag försöka mej på lite bilder på mina godingar!

Först ut hanen, Fluffy. Ser hemsk ut i pälsen eftersom vi fick klippa av honom flera stora tovor, samt att han tappat en hel del, framförallt på magne/sidorna/halsen av sellnikangreppet… Har också fortfarande på tok för långa klor, men nu krullar de sig iallafall inte längre.

Tussa76
3

framifrån

Tussa76
1

Här kommer Mini. Hon är en riktig tjockis och jag tror hon borde få bebisar vilken dag som helst. Gissar på 3 ;-)

Tussa76
1

En till… Hon ville ite riktigt visa upp sej idag…

Tussa76
2

Här kommer snurran. Ett virveltroll som jag tycker är riktigt häftigt tecknad :-)

Misstänkt tjock om magen…. får se hur det utvecklar sig.

Tussa76
2

Och så lilla Pricken!

Tussa76
0

Andra sidan

Tussa76
0

Om någon känner sig manad och har lust, så får ni gärna hjälpa mig med färg/teckning/ras-bestämmning. Ras är väl iofs inte så svårt, de går nog allihop som Pet! ;-) Men söta och trevliga är dom alla!!

Tussa76
0

Ingen som har lust att hjälpa mig med färgbenämning och sånt?

nightmares
2

Fluffy: merino, goldenagouti/white roan
Mini: crested, white/black/golden (ser ut att vara långhårsbärare)
Snurran: "virvel", white/goldenagouti/golden
Pricken: "virvel", black/golden (eller brindle, om du föredrar att säga så)

Kan också påpekas att eftersom Fluffy är roan så ska du inte avla på honom tillsammans med roan/dalmatiner eller övervägande vita marsvin (som skulle kunna vara roan/dalmatiner utan att det syns). Detta eftersom anlaget som ger den typen av vit teckning är letalt i dubbel upplaga (= ungar som får det från båda föräldrar ej överlever). Säljer du vidare Fluffy eller eventuella roanade ungar efter honom bör du skicka med motsvarande information till köparna.

Tussa76
0

Ojdå!

Ja, det hade jag ju ingen aning om! Vad innebär roan? Tycker det är en djungel med alla färger och teckningar, men jag kanske lär mig såsmåningom. ;-)

Jag har ju ingen avsikt att avla på honom alls, eftersom han är köpt i djuraffär och jag inte har någon aning om vad han bär på i generna. Men jag ska absolut tänka på att informera tydligt om det till de nya ägarna av de ungar som trots allt blir nu.

Mini är alldeles säkert långhårsbärare, ja… hon har en hel del strån på kroppen som är betydligt längre än övriga. Speciellt har hon som "tofsar" vid öronen.

Tack för hjälpen! :-)

Tussa76
0

Men usch!!

googlade lite nu…

Både mini och snurran är ju väldigt vita!

Tänk om det blir missbildade eller döda ungar nu! :-(

Åh, att folk inte kan ta ansvar för sina djur!!

Hopas, hoppas att det trots allt går bra för lilla Mini och henned bäbisar…

Lyan
0

Det hade varit väldigt intressant att veta varifrån Fluffy kommer. Roan börjar visserligen bli rätt vanligt bland långhår men supervanligt är det ju inte.

Mini är inte roan :-) Snurran skulle kunna vara roan men jag tror inte att hon är det

Tussa76
0

Åh, det låter bra :-) Snurran är jag ju inte ens helt hundra på att hon är dräktig än, men jag misstänker det.

Allt jag vet om Fluffys bakgrund är att han köptes i en djuraffär i Örebro i Januari -11 Och då var han en "liten unge" vad nu det betyder. Hade helt klart varit värt mycket att veta var de kom från!

Men ganska snygg är han allt, tycker jag som inte har några raskunskaper ;-) Blir säkert ännu bättre när pälsen vuxit ut igen.

Ja… jag tycker att de är riktigt fina allihop, och som kelgrisar funkar de ju utmärkt!

Hoppas nu bara att allt går bra för Mini!

gnagarlover
0

pricken misstänkt rund om magen med=((

Tussa76
0

NEJ!! Tycker du?? Nej, nej nej! :-( Hon är ju bara ca 13 veckor! Vad gör jag då??  Jag har klämt och kännt på henne, men jag känner inga tydliga foster"knölar"… Men iofs är det ju bara lite drygt 3 veckor sedan hon skiljdes från hanen.

Det KAN ju vara så att hon är lite väl rund också… Hon går ju med de andra honorna, och de har ju fri tillgång på mat….

Nej, usch.. nu fick jag mer att fundera över. :-(

juliino
0

Jag tycker inte man kan avgöra något nu utan du får helt enkelt vänta och se. Håller tummarna för att hon inte är dräktig och att det går bra för hon som är det. :)

Tussa76
0

Tack för tummarna :-)

Tussa76
3

I natt kom bebisarna!

Allt har gått bra, och både mamma och bebisar verkar må utmärkt!!

Jag är så lättad!

Aristarcos
0

Grattis till bebisarna håller tummarna att inte de andra två också är dräktiga…

PiggieVille
0

Hur gick det med pricken? Var hon dräktig? Sött litet gäng du har :)

[ussi-marvin]
0

söta<3<3<3

Tussa76
0

Hej!

Har varit väääldigt frånvarande här ett tag av personliga skäl, men nu hoppas jag vara tillbaka!

Varken Pricken eller Snurran visade sig vara dräktiga :-)

Den lilla svart/vita ungen råkade ut för en kattrelaterad olycka och dog bara två veckor gammal :-( De två andra Aramis och Aurora har fått stanna hos oss! De är två väldigt friska, pigga och glada små krabater!

Aramis fick bo med Fluffy (pappan), men för ett tag sedan tyckte nog Fluffy att han ville vara ensam tupp i hönsgården och började bråka med lilla Aramis… Vi har därför beslutat att Aramis ska kastreras så han kan få gå med alla tjejjerna istället :-) Håller tummarna att operationen ska gå bra bara… Men jag känner att det är antingen det eller så får han gå ensam och det vill han ju inte!

Fluffy är tyvärr så dominant i sitt beteende att en kastrering förmodligen inte hade hjälp. Han är ju även äldre och löper därmed högre risk för ingrepper… Så han får nog gå själv, tyvärr… Det KAN ju vara så att Snurran faktiskt är steril, eftersom hon ju hade gått med honom länge innan uten att bli dräktig, men vågar man chansa på det…?

[ussi-marvin]
0

De är inte säkert att hon är steril, hon kan bara inte velat att han skulle betäcka hon och så har hon sakt i från eller så är det att hon är steril men inte säkert :)