Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 929 ggr
Famwiklund
0

Hur introducera en kompis?

Vi behöver snabbt råd angående hur man tänker och praktiskt går tillväga för att skaffa en kompis till vår 1-åriga hanne som vi just adopterat! Vi har aldrig haft marsvin förut men har försökt läsa på och har nu adopterat en 1-årig hanne som gått ensam i 6 veckor hos den tidigare ägaren som var fodervärd åt honom pga att han behandlades för mjällkvalster. Varför han inte kunde komma tillbaka till sin bror vet jag inte! Men nu bor han hos oss, och vi vill göra det allra bästa för honom såklart! Han har bara bott hos oss sedan midsommardagen! Han är inte tam med oss ännu, vill inte gärna umgås, vi pratar med honom men försöker ge honom lugn och ro så mycket som möjligt, samtidigt som vi ju vill ge honom chansen att lära känna oss och tvärtom. Han visar inte någon aggressivitet när vi fått upp honom, måste ju kolla till honom och kunna klippa klor m.m, så jag som mamma måste ju kunna hantera honom. Hur ska an tänka? Vill ju inte att han ska vara ensam mer! Tacksam för svar!

_Charlie
2

Det bästa är om ni hittar en bebis, det brukar aldrig vara problem att sätta ihop vuxen hane med en bebis. Om ni vill kan ni innan ihopsläppet bada de båda i samma schampo så de doftar likadant.

Släpp dom på en stor och neutral yta utan någons dofter, tex golvet, ha mycket gömställen och goda grönsaker utspridda och låt de bekanta sig med varandra.

När de slutat kurra och rida på varandra, sätt in dom i en renstädad bur som inte har revirdofter kvar från det vuxna marsvinet.

Man kan gå mycket enklare fram också, men följer man råden ovan har man tagit alla försiktighetsåtgärder som kan behövas, och det brukar aldrig vara några problem alls sen. :)

Det som är speciellt viktigt med hanboenden är att de ska vara stora, hanar behöver i regel större yta för att hålla sams hela livet.

idipidi
0

#1 Har gett bra svar! Var inte rädda heller för att hantera honom, även om han verkar rädd. Låt honom sitta med i famnen framför tv:n t.ex. 

Var i landet bor ni?

Famwiklund
0

Tack för tips! Så ni tycker det är bättre att hämta upp honom oftare och ha Honom hos sig än att prata med honom när han ligger gömd osv.han är ganska svårfångad, så man stressar ju upp honom lite när man ska fånga… Vi bor i Umeå, tar gärna emot tips på någon uppfödare eller någon som kan tänkas ha en "bäbispojke" relativt omgående!

_Charlie
0

#3 Alla marsvin är i regel svårfångade, hur tama de än är. ;) Marsvin är bytesdjur, så det sitter i blodet. Fly för livet eller bli uppäten. ;)

Visa honom att ni är där, låt honom nosa på händerna, och ta sen snabbt och stadigt upp honom ur buren. Ofta och mycket. Ha honom med er vid tv'n, datorn, etc. När han sen får en vän kommer han bli tuffare, det är alltid lättare att bli modigare när man har en vän som skyddar en. ;)

Eulwen
0

Ja ju oftare ni hanterar honom desto tamare blir han. När ni ska fånga upp honom så mota in honom i en låda eller hus och ta honom därifrån, ju mindre spring och stress desto bättre framsteg i knät sen. Men fortsätt gärna gå förbi buren och ge något gott. Vägen till deras hjärtan går helt klar via magen! 🙂

Sen kommer du förmodligen att märka att han blir mer framåt när han får sällskap, två marsvin får draghjälp av varandra. Köp en unge från uppfödare som har hanterat dem mycket från födseln, hellre än en halvvild från djuraffär. 

Om du går in på Svenska marsvinsföreningens hemsida så finns lista på registrerade uppfödare, det finns flera stora "där uppe". Själv har jag köpt från Northern Stars tidigare och kan därför rekommendera dem. Sen vet jag att Juliannas_marsvin (nick här på Mif, googla så hittar du hemsidan) fick en kull med ett par hanar för bara några dagar sen, hon bor också "där uppe". Avstånd har jag dock ingen koll på, jag är ju… 08:a… 😉

Sen finns en bra grupp på facebook som heter "marsvin köpes/säljes/omplaceras".

Eulwen
0

Kan tipsa också om att det är marsvinsutställning i Eskilstuna nu i helgen, SM till och med, och flera utställare åker över hela landet och träffas där. Hittar du alltså något intressant längre ner så kan du fråga en uppfödare i din närhet om de kan hjälpa till med transporten. Man brukar få betala en liten slant (typ en hundring) men fungerar annars smidigt!

_Charlie
0

Här har du Juliannas marsvin här på ifokus:

http://marsvin.ifokus.se/users/5058a5d288f4726487016b0a-juliannas-marsvin

och hemsidan, www.juliannasmarsvin.n.nu

Hon har fått 3 kullar senaste dagarna, kanske er lille finns där? :)

Famwiklund
0

Tack snälla, ska kolla runt lite ikväll när kiddsen lagt ner! :-)

Juliannas marsvin
1

TS & #7 har helt missat den här tråden, skickar ett PM till dig Famwiklund 🙂