Grönsaksmängd- hjälp?
Har "åkt på" att passa en grannes marsvin nu tre veckor i sommar. Det är två hanar som inte aktiveras så mycket, de kommer bo kvar hos grannen men jag ser till dem en gång om dagen minst. De har fri tillgång på hö, och får grönsaker en gång var dag tillsammans med en skopa pellets. Instruktionen jag fått är att ge dem en fylld skål med grönsaker.
I kylen finns det vitkål, morot, paprika (röd och gul), persilja, broccoli och äpple. Vad jag förstått så ska man vara lite försiktig med att ge paprika, äpple och andra syrliga grönsaker/frukter, men tex motor och/eller vitkål vet jag att de får dagligen.
Men nu till frågan: Är det bättre att ge dem lite av varje grönsak var dag, eller ska man ge dem dela upp det så att de ex får morot och paprika en dag, vitkål och persilja nästa dag osv?
Idag fick de tex en medelstor morot, tre ringar gul paprika och ett par stjälkar bladpersilja att dela på. Är det "normalt", eller låter det för mycket/för lite?
Vad härligt med marsvinsvakt, hoppas att du fastnar för de små grisarna! 😃
Man behöver egentligen inte vara försiktig med syrliga grönsaker, vissa av mina marsvin får paprika var och varannan dag. Det som kan hända är att de får munsvamp om de får alldeles för ofta under en längre period, därför kan det vara bra att variera lite. Hur man blandar upp grönsakerna spelar ingen som helst roll, det som grönsakerna är till för är ju C-vitamin och får de i sig dem så är allt som det ska 🙂 Det är väl mer för att vi människor kanske tycker det är lite roligare att servera lite olika färger och grönsaker, än att bara ge t.ex. ett blad vitkål. Så du kan egentligen göra som du vill, jag tycker det låter som en lagom mängd som du ger i dagsläget. Morot innehåller inte sådär jättemycket C-vitamin men självklart kan de få den att gnaga på också om du ger dem lite paprika samtidigt. Precis som du gjorde 🙂
Lycka till med marsvinandet!
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Tack för svaret! Jag misstänkte att ägaren hade varit mer noggrann med att berätta om det var väldigt viktigt med hur mycket av varje, men då var det ett bra mått att fylla skålen som hon sa och välja lite olika grönsaker.
De är så charmiga de där små. Har länge varit sugen, men tyvärr finns inte möjligheterna att ha egna små grisar nu. Bra att man kan passa andras då. Jag har blivit lite av våra bekantas djur-vakt när de åker bort. Passar både hundar, katter, marsvin, grodor, hästar och då och då dammråttor ;)