Vad ska jag göra?
Mina äldsta grisar går på den minsta. :( De är honor och de äldre biter och sliter med tänderna i den yngres päls. Hon piper högt och sen springer hon därifrån och sätter sig i ett hörn, och bara piper svagt och vågar inte röra sig. Vad ska man göra åt detta? Det är ju synd om henne. :(
Har det pågått länge? Vet du om de äldre honorna brunstar?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#1 Jag vet inte, ett tag måste det varit. Hur vet man om de brunstar?
#2 Men hur länge har de bott ihop? Är det ett nytt beteende eller har de äldre varit på den yngre från början?
När en hona brunstar kan hon bli lite jobbig mot sina kompisar, hon går runt och vickar på rumpan och pratar lågt. Brunst-beteendet behöver inte alltid synas så för att vara säker på brunst kan man titta på könet. Vid brunst är det ofta svullet, lite mörkare än vanligt och ibland lite kladdigt. För att se så kan man sära försiktigt på könet.
Nu behöver ju detta inte vara anledningen till att dina äldre honor går på din yngre hona. Det var bara en tanke. Om de har betett sig så under en längre period och fortsätter så, skulle jag fundera på att skaffa den yngre honan en annan kompis. Eftersom du själv säger att hon inte verkar må bra av att bli hackad på så mycket. Lite tjafs honor emellan är ju ok av och till, det är bara normalt. Men det är inte bra om det går så långt att någon av honorna mår psykiskt dåligt och inte får en naturlig plats i flocken.
/ Emma
#3 De har bott ihop i lite mer än 5 månader, och nej det har inte hållit på sen hon kom. De vickar på rumpan och kurrar väldigt mycket, och det har hållit på länge men de gör alla på varandra.
Men Hedda mår bra, fast hon kan nog vara lite irriterande ibland. Hon är livligast och popcornskuttar ofta. :) Hon mår inte dåligt på det sättet, det kommer nog ordna sig. Annars återkommer jag.🙂
#4 Då tror jag inte att det är någon fara. Jag uppfattade ditt första inlägg som att hon var riktigt nere och påverkades starkt av detta. Dåså, då är det nog ingen fara 🙂
/ Emma
#5 Jaha oj, de skadar ju henne inte, men de bara biter i pälsen. De tycker nog helt enkelt att hon har för lång päls.😃
Kanske har hon blivit så stor nu att de andra börjar känna att de behöver sätta henne på plats. De fixar troligen med rangordningen. Antagligen ordnar det sig snart när alla vet hur rangen ska vara i buren, Det kan bli så när ungdjur växer upp och blir ett hot mot de äldres ledarskap.
#7 Det är mycket så vem som bestämmer här. :D
Hur länge brukar en brunst/dominans vara? Känns som att dom här hållit på sen de första gången kom hit.
#8 En brunst varar bara i någon dag/några dagar åt gången och återkommer var 14-16 dag.
/ Emma