Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1549 ggr
[tråkig]
0

fajt hos grabbarna

De började fajta Malte gick på trazzel sudd så har varit vaken ganska länge så Malte bor i den ena buren och trazzel i den ena vet inte om jag vågar sätta ihop dem igen:| är rädd att den ena ska ha i hjäl den andra eller kan jag chansa ? Men de får i sådana fall stå nära varandra i var sin bur så de kan prata

[tråkig]
0

De får vara i var sin bur om de ej går ihop :/ tyvärr

[erikam]
3

Som vi skrivit i andra trådar om detta, att de håller på så är helt normalt. Hanar gör upp i rang och du ska absolut inte dela på dem. Sätt ihop dem igen för det är ingen fara. Blir det sår och sånt otrevligt då får man fundera lite om man kan göra något för att få dem att sluta. De kommer hålla på ett tag men tycker du det blir för mycket, bada båda, städa rent buren och låt dem träffas på golvet. Gör du det kan du ha dem i din hage, sätta ut gömställen och lite grönsaker. Men som sagt, sära inte på dem för de håller på att lära känna varandra och göra upp i rang.

[bragd]
1

Här hemma är det full fart på alla 4 marsvin samtidigt.Eftersom jag har fått hem dom två nya killarna Bre & Snadi. Silver jagar bragd i deras bur och Snadi jagar Bre i deras bur. Så jag fick gå fram flera gånger och säga att "Nu är det natti natti och då sover man". Och nu är det tyst i buren ialla fall hos Sivern och Bragd. Nu fick jag lägga lite extra grönsaker inne hos Snadi och Bre så att dom får något annat att tänka på. Nu får du TS och ni andra rätta mig om jag har fel men är du inte säker på att Malte säger till Trazzel sudd att "här är det jag om bestämmer" att dom gör upp i rang. Alltså vem som ska bestämma i buren eftersom Malte är äldst så vill han bestämma i buren. Nu vet jag inte om detta var ett bra svar men jag försökte i alla fall så gott jag kunde.

[tråkig]
0

Vist kan jag bada av båda först ska ändå göra mini manikyr på trazzelsudd . Blev liv rädd trodde de föst gjorde upp rang på de trevliga viset men så hör jag att de börja bråka och rusar då in

Linnet
0

Två vuxna hanar sätter man inte ihop bara hur som helst, dom gör upp om rangen, därför är det mycket bättre med en vuxen och en unge, det funkar oftast väldigt bra utan problem eftersom det då automatiskt är den äldre som bestämmer.

[tråkig]
0

okej hur ska man sätta ihop två vuxna hanar då?

Linnet
2

Dom ska först träffas på neutralt ställe, sen ska buren vara rengjord och utan en massa lukter, dom ska ha varsitt hus. Har man satt ihop dom så måste man ha is i magen, man ska inte ta isär dom för att dom gruffar, så länge som inte skadar varann, dom måste få göra upp om rangen och det kan se ganska våldsamt ut.

Fridaaaa
2

#6 Det har jag sagt till dig i PM. Varför lyssnade du inte? :S
Och det har sagts innan också.

Och om de inte slåss så att detblir sår osv ska man inte sära på dem risk att de inte kan paras ihop sen :s

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eulwen
2

De behöver också gott om utrymme. En vanlig gallerbur som är ca 120*55 räcker enligt min erfarenhet inte om det är två hanar som tjafsar, då går de för nära inpå varandra. Ju större bur desto mindre tjafs. När de väl lärt känna varandra kan man ofta minska ner storleken igen, men inte alltid. Bada dem båda och låt dem lära känna varandra på golvet först.

[tråkig]
0

De Malte bet ju trazzelsudden i går

Linnet
2

Just för att slippa gruffandet så är det alltid bäst att sätta ihop en unge med en vuxen, jag rekommenderar aldrig att sätta ihop två vuxna hanar till någon som inte har erfarenhet av det, även om det går och jag gjort det själv flera gången, men det är alltid en risk att dom inte kommer överens vilket i princip aldrig händer med vuxen+unge.

Detta blev ju nu tydligen helt fel….igen.