Rimligt pris
Ett marsvin utan stamtavla.. Är det rimligt att ta 300kr för marsvinet? :O
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Jag har betalat 225:- st för mina marsvin och dom var utan stamtavla. Jag tyckte det priset var billigt.🙂
Aha okej! För jag vet folk som tar mindre betalt och har stamtavla! Den här var dessutom virvelpet! :)
Låter rimligt tycker jag.
Rimligt och rimligt, det är svårt att säga eftersom alla tar olika. Men jag betalade 350 för ett renrasigt marsvin med rätt fin stamtavla.
Tycker väl snarare att priserna på renavlade marsvin med stamtavla är orimligt låga. Men det är ett sätt att locka fler att köpa seriöst uppfödda djur istället för att gå till en djuraffär.
Beror på vad man själv vill ge 🙂
Jag gav 250 kr för min self med stamtavla. Plus 100kr transporten ner då.
Men, som sagt, beror på vad man själv vill ge. Många djuraffärer tar ju det, då betalar jag hellre den summan och köper en pet av privatperson 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
För inte alls länge sedan så startade jag en tråd här om hur dyra jag tyckte marsvin i djuraffär är, men efter att ha hört andras argument förstod jag snabbt att det är egentligen uppfödarna som är billigare. Problemet är ju att inte alla är intresserade av marsvinsutställningar eller stamtavla, och de skulle nog inte vilja betala mer för ett marsvin med stamtavla än utan. Och som uppfödare vill man ju (nästan alla iaf) att djuraffärerna inte ska sälja djur, och för att konkurrera med dem så kan tyvärr inte uppfödarna höja priserna.
Men allt handlar om ens egna åsikter såklart. Jag som vill ha med stamtavla skulle då hellre leta upp ett marsvin med stamtavla för 300-500 kr, men jag skulle inte "rata" virvelpeten för ett djuraffärsmarsvin :) För jag kommer aldrig igen stödja djuraffären när det kommer till levande djur.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#7 Visst är det synd att folk överlag inte verkar inse skillnaden mellan djuraffärsdjur och privatuppfödda? Som att det inte spelar någon roll var marsvinet kom ifrån.
#8 Ja det tycker jag är jättesynd. Många verkar dessutom tro att det är bättre med djuraffär.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Vart ifrån har ni fått djuraffär? Det här är en privatperson! ;)
Jag skulle aldrig köpa ett djur från en djuraffär, det är ju därför jag letat uppfödare sen januari! :)
Jag tycker marsvin är oftast väldigt billiga i Sverige, vad jag sätt och läst. Här i Finland betalar man runt 50-60euro (450-550kr) för ett marsvin. I djuraffär kan priserna ligga på t.om. 80euro (700kr). Men har lagt märke till att de är även billigare också i andra länder när man gemför med Finland.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Mitt dyrast marsvin kostade 1000:- ;P
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#13 Cuy-marsvinet va? =)
#14 Yes ^^,
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#15 🙂 Ja, vet ju att de kostar lite mer 🙂
-----------
Glömde skriva, gav 550 kr för Alvin, med stamtavla. Ett skinny. Rimligt tycker jag
För mig beror det på vad som ligger bakom uppfödningen av marsvinet.
Är det en djuraffär spelar det ingen roll vad priset är, de får inte en krona av mig för ett marsvin.
Är det en privatuppfödare som avlar pettar utan tydligt avelsmål utan verkar avla bara för att det är sött med ungar, får de inte heller en krona av mig oavsett pris då jag inte stöttar den typen av avel.
Pettar som har alla möjliga raser bakom sig, med virvlar till höger och vänster och ingen vet mycket alls om grisen, den aveln skulle jag inte stötta oavsett priset.
Känner jag att jag hittat rätt gris, och rätt uppfödning bakom, då spelar inte priset så stor roll.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.