Utökning i familjen!
Vi har hittat vår nästa lilla tjej :) Det är inte helt klart när vi kommer få henne än, men hon är lev. klar runt midsommar, men får se om hon är vid rätt vikt :)
Detta är ingen vanlig liten tjej, och det är lite därför det känns självfallet för oss att hon blir perfekt som kompis till vår lilla Snowboard. (Vi gillar lite udda djur ;P ) Hon är en Sheltie (har jag för mig..) och så sjuuukt söt!
Kommer att uppdatera mer när jag vet när hon kommer att få flytta hit :) Vi är så exalterade ! ^^,
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Åh, vad roligt! Har du någon bild? 🙂
Har fått en på mailen men vet inte om jag får använda den :P så får bli bildbomb när jag har henne istället :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Vi kommer förmodligen att hämta henne den 30:e ^^, Iiih! Längtar så himlans mycket :P
Tyvärr kommer hon inte kunna ställas ut, men det gör inte så mycket för oss :P Har ju endast tänkt henne som sällskap till lilla Snowboard (och såklart ännu en mys-gris åt oss) :)
Du kan ju alltid ställa i pet :)
#4 Nej det går inte det heller tyvärr :P Hon är helt renrasig men har nämligen inga tår. Avsaknad av kroppsdel är väl diskvalificerande?
Grattis 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Tack ^^,
Hon beter sig precis som hennes syskon och hoppar runt och är glad. Men jag funderar på om avsaknaden av tår kan få komplikationer i längden? Jag tänker att har jag väldigt mjukt i buren så bör ju hennes små fötter inte ta skada? =)
Oavsett om det blir komplikationer eller ej senare i livet så kommer vi självfallet göra allt för att det ej blir så och om det blir det så kommer vi göra vad som behövs för att det ska bli bra igen :)
Någon som har några tankar? Om ni tror det skulle kunna bli så`? Några ideér på hur vi kan förebygga det osv? :)
jag hade ifrågasatt varför hon inte hade tår…. inavel? genetiskt fel?
jag förstår inte hur hon kan gå utan tår. de stödjer ju upp. inget djur kan ju gå utan dem vad jag vet?
personligen hade jag inte köpt en gris med så stort fel på. det hade inte känts bra i magen. men jag har ju heller inte sett henne. man kan också fundera på är att om hon saknar något på utsidan, hur ser insidan ut? kan något organ krascha när man minst anar det?
ett marsvin utan tår skulle skrämma livet ur mig, de skulle se läskigt ut 🤔
Det är inget genetiskt eller någon mutation. Hennes mamma drog ut henne i fötterna när hon föddes. Det är därför hon saknar tår. Hon kan som sagt gå, springa och hoppa som alla andra små grisar och det märks inte ens att hon inte har dem kvar. Så hon saknar inget på insidan heller :) Hob är helt bedårande söt och på bilden jag sett så ser det ut som att en liten tå finns iallafall. :) (Eventuella stavfel kan förekomma, skriver från mobilen :P)
Det är inget genetiskt eller någon mutation. Hennes mamma drog ut henne i fötterna när hon föddes. Det är därför hon saknar tår. Hon kan som sagt gå, springa och hoppa som alla andra små grisar och det märks inte ens att hon inte har dem kvar. Så hon saknar inget på insidan heller :) Hob är helt bedårande söt och på bilden jag sett så ser det ut som att en liten tå finns iallafall. :) (Eventuella stavfel kan förekomma, skriver från mobilen :P)
Jag tror det är på alla tassar.
Vad roligt!! Kommer säkert gå hur bra som helst! Djur (och människor) är fantastiska på att kompensera det som saknas, med ngt annat. Om hon beter sig normalt nu, kommer hon att göra det sen också. Finns ju massor av exempel på tex katter o hundar, som klarar sig på 3 ben. Du behöver säkert inte oroa dig, utan njut av din nya lilla kompis :-)
Ja men precis tänkte så jag med. Det är ju inte som att hon är utan en fot eller så :) sen skulle jag inte köpt henne om det vore så att hon var född utan tår heller :) nu har hon ju bara "tappat" dom på vägen ut :P
13# Jag fattade det som att det var på en tass, hon saknade tår. Det låter lite märkligt att mamman skulle kommit åt alla tårna… Har du träffat den lilla, och sett att det fungerar?
#16 nej jag har inte träffat henne. Men tror inte att uppfödaren skulle sälja henne om det inte funkade. Hon gör allt som vanliga marsvin gör. Det är Lena Tysk (som f.ö. kommer vara en utav dommarna på sm) som fött upp henne. Jag antar att lillan låg fel och det är därför det blev som det blev.
17# Nej, det har du rätt i! Det blir säkert bra! Det är underbara djur oavsett :-))
vill se henne längtar efter en bild🙂
Du får vänta ca två veckor :)
En tanke från mig är att det ju faktiskt som ni nämnde kan uppstå komplikationer senare i hennes liv. Att köpa en unge med sådana defekter kräver att man är införstådd med vad det kan innebära, vilket du iofs verkar vara då du diskuterar kring det. Trots att du bara ska ha henne till sällskap så kan det ju ändå vara en trygghet att djuret är friskt. Självklart är alla marsvin underbara, med eller utan tår. Däremot har jag svårt att se hur det inte skulle uppstå komplikationer. Tassarna lär belastas på ett onormalt sätt, tänker jag.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Ja men precis. Och vi är beredd på att det kan uppstå komplikationer också :) Men jag tänker att vi får ha det så mjukt i buren som möjligt så hennes små tassar får det skönt. Så kan man ju hoppas att det dröjer länge tills det uppstår komplikationer om det ens kommer göra det :) Just nu så lever ju hon och fungerar som en vanlig gris iallafall :)
Iiiiih! På söndag kommer hon hiiit :D Lilla Noto! ^^,
Nu har jag gjort i ordning allt inför att lille grisen ska komma :) Nu väntar vi bara på att få höra från hon som ska transportera henne hit ^^,
#24 Spännande!^^
Enjoy life and live the adventure!
#25 Jaaa ^^
Ska strax åka för att hämta henne :D Kommer inte lägga upp några bilder här ikväll (förmodligen) då jag ska upp halv sex imorgon och jobba. Men om ni blir nyfikna så kommer jag lägga upp bilder på min instagram ^^ Heter ElmerKrudd där som här :P
Var såklart tvungen att göra en tråd åt lill tjejen <3 Den heter "Välkommen hem lilla Noto!" Där finns bilder på lillan :)