Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettuppfödare
Läst 1542 ggr
Eulwen
7

"Hör av dig när de är födda".

Jag har noterat ett ökande fenomen, både på MiF, andra salusidor och även vid kontakt. Köpare av marsvin hör av sig och vill att man som uppfödare ska kontakta dem när ungarna är födda så de kan få välja vem de ska köpa av och vilket djur.

Det är kan jag väl tycka är ok om det är nån vecka kvar till födsel bara eller om det är något specifikt man är ute efter och just DEN kullen är högintressant. Men de som söker marsvin till sällskap och mailar runt och har kontakt med en hel hög med uppfödare där man inte ens har konstaterat än om honan är dräktig och det alltså är månader kvar, förväntas man då verkligen ha en lista med alla som någon gång tagit kontakt och sedan börja maila runt till dessa att "nu är ungarna födda och det blev si och så"..?

Är det jag som är gammalmodig som tycker att den som vill köpa får vara den som hör av sig och visar lite intresse och engagemang? Det är iaf sådana köpare jag helst säljer till…

Jag har en hemsida som uppdateras regelbundet och annonserar på de vanliga ställena så det är ju inte det minsta svårt att se om jag har fått ungar och vilka som är till salu.

jossa5
1

Hm, va konstigt. Jag som köpare är väl den som tar kontakt, särskilt om jag är på jakt efter ett specifikt djur. Hur kan någon förvänta sig att säljaren kontaktar en, om man nu inte pratat väldigt mycket och verkligen ska köpa av just Den säljaren?

Och om man som säljare, har som du, en hemsida som uppdateras, ev FB och andra ställen, då är det ju inte alls svårt för en köpare att hålla koll själv.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Birkis
0

Låter inte vettigt i mina öron att säljaren ska ta kontakt med köparen!

// Birkis

nightmares
0

Det är väl upp till var och en hur man vill göra. Vill man köpa rasdjur som passar till avel och utställning, så är det klokt att kontakta uppfödarna redan innan kullarna är födda. Det är ju dock troligen inte det du syftar på, men det är den enda situationen där jag tar emot intresseanmälningar.

Däremot får jag då och då mail om folk som söker två honor i ras x och färg y och då brukar jag försöka förklara att aveln inte är så förutsägbar och att det är väldigt liten chans att just de varianterna dyker upp och dessutom blir till salu. Har jag andra till-salu-djur så presenterar jag dem, och ibland kan ju folk tänka om. Jag har också saludjuren på hemsidan, så jag ber de intresserade att hålla utkik där och tipsar ibland om andra uppfödare som kan tänkas ha vad de söker.

Eulwen
0

#3 Nej det är ju inte den situationen jag beskriver, söker man något specifikt bör man höra av sig i god tid, vara beredd på väntetid och då kan jag också höra av mig när det dyker upp något lämpligt. Dock har jag också som köpare ändå själv tagit på mig ansvaret att hålla kontakten, jag förväntar mig inte att bli ihågkommen hur länge som helst.

Exempel, någon efterlyser att de vill ha två marsvin. Man svarar "jag väntar kullar i juli-aug, här är min hemsida" och får tillbaka "kul, hör av dig när de födda!".

Jag skulle vara tvungen att skriva en lista (om än ganska kort sådan) och hålla rätt på i ett par månader för att hålla koll på sådana saker. Den som är seriöst intresserad och inte bara "fönstershoppar" hör av sig igen, och håller koll på hemsidan, resonerar jag.

nightmares
1

#4 Enklast är väl hänvisa till hemsidan och be dem hålla koll själva. Tycker absolut inte att man har några skyldigheter att skriva listor och maila alla intresserade, och tror inte heller att de som eventuellt håller på med sådant hittar så många köpare på det. Det är inte ovanligt att folk hinner skaffa marsvin på annat håll under de timmar det tar för mig att svara på ett mail, och att andra i så fall skulle vänta i flera veckor/månader verkar osannolikt.

Eulwen
1

#5 Ja det är så jag gör.

Jag undrade mest om fler uppmärksammat samma sak och hur andra i så fall gör. Ville också höra från köpare som gör så här.

Nej, jag tror inte heller att dessa intressenter faktiskt finns kvar när ungarna väl är födda.

Kanske skrev jag också inlägget för att låta dessa köpare veta hur beteendet kan uppfattas från andra hållet. Jag tolkar en sådan fråga som att personen "fönstershoppar".

Men igen, söker man något specifikt (som jag redan skrev i första inlägget) är det gott att höra av sig i god tid.

Arinah
1

Jag har vid ett par tillfällen hört av mig när den intressanta kullen fötts. Vid nåt tillfälle hade köparen hittat marsvin på annat håll. Vid ett par andra har jag inte ens fått svar från den tilltänkta köparen. Så eventuella köpare får höra av sig själva nuförtiden.

Fast jag tycker nog det är värre med de som man haft kontakt med via flera mejl och telefon, som sen inte dyker upp på tiden man kommit överens om. (Jag har oftast lagt ner mycket tid på rådgivning och information) Utan att höra av sig, eller går att nå. Och sedan inte svarar på mejl när man frågar vad som hänt.

Det har hänt så pass ofta att jag inte riktigt förstår hur så pass många har samma otrevliga beteende. Det är nog så att de tingar flera olika ungar, och väljer i slutändan vilka de skall ha. Och struntar i att de gjort överenskommelser med flera. Morr och grr.😡

godisgrisen
0

I början var jag jätteamitiös och försökte höra av mig till alla men insåg strax att inga fanns kvar då det gällde. De få som svarade på mail hade redan fixat sig marsvin resten var inte så superintrsserade längre att de tyckte att de behövde svara. Jag insåg att jag skulle slita ihjäl mig på den metoden och tappa tron på mänskligheten på kuppen.😉Numera drar jag bara igång brevväxling dådet finns ungar att sälja, finns det inga berättar jag när det beräknas komma nya och ber personen att återkomma då det är dax. Jag skriver inga kölistor längre om det inte är någon som har väldigt speciella krav eller personer som jag redan känner.