Köpa ett till marsvin?!!
Hjälp mig!! Jag har ett marsvin som nu är 5 månader. Enligt lagar och regler ska man ha minst två det sa inte hon jag köpte marsvinet av! Vill så gärna köpa ett marsvin till. Det är en hane jag har. Hur går det att tillföra en till familjemedlem och vad jag läst ska det vara av samma kön? (Om jag inte vill ha bebisar förstås, haha) Snälla hjälp mig! Kan jag köpa en bebis eller ska de vara lika gamla? Vad ska jag tänka på? Med vänlig hälsning förvirrad tjej som vill ha hjälp snabbt!
Köp en hane, så ung som möjligt så kommer det gå bra att sätta dem tillsammans :) Det du kan tänka på när du sätter ihop dem är att städa buren så bra som möjligt så det inte är så mycket dofter :) men köp en så snart som möjligt! :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Tack för snabbt svar. Finns ingen risk att de börjar bråka, "slåss"? Det jag är mest orolig över när de inte varit tillsammans från början! :(
#2 Njaa, alltså lite gruff kommer det förmodligen bli, men det är ju för de måste bestämma rang :)
Om du köper en hane som är ca 6 veckor så kommer det nog gå utmärkt ska du se :) Sålänge det inte blir en väldans massa bråk där de får sår och blöder så är det lugnt :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Hen trodde kanske att du redan hade ett marsvin om ni inte pratade om det?
Vi köpte nyss en marsvinskille på 6 veckor som sällskap till våran 1 årige marsvinspojke. Det funkar bra mellan dom. Men räkna med att det blir en del kurrande och pipande i början, men det är för att de bestämmer rang. Förutom detta så kommer mina killar väldigt bra överens och de kan inte vara utan varandra. Lycka till!!
Som alla andra tipsat om så fungerar det bäst med en liten bebispojke. Låt de träffas på ett neutralt ställe först, t.ex en hage. Under tiden städar du buren så den också blir "neutral". När det blivit lugnt i hagen så kan du flytta över dem till buren :) Det är lätt att bli orolig och tycka att de inte kommer överens, men det kommer vara lite "gnabb" emellan dem. Sära inte på dem såvida de inte bråkar så de får sår. Efter ett tag brukar de bli vänner, de måste bara göra upp om rang först :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Det kan vara bra att vara beredd på att en vuxen hanne på alla sätt försöker ta reda på om det kommit en snygg hona in i buren. Det kan vara ganska jobbigt att se på när den äldre intensivt uppvaktar bebiskillen på ett mycket närgånget sätt. Det lugnar sig på något dygn när den äldre insett att det inte är en tjej, och bebispojken far inte illa av det.
Tack för all hjälp och fina svar :) änsålänge går allt jättebra och jag hoppas det fortsätter så :))
Det funkar att köpa en marsvins bebis även om din är 5 månader. Det går även att göpa älder marsvin eller lika gammla. Jag vet inte riktigt vad du ska tänka på så det är nog lika bra att du frågar uppfödaren😉
#9 Fast hanar är inte alltid kan man köpa vuxna hanar och para ihop som är lika gamla, om de är över en viss ålder. Brukar vara svårt.
Honor däremot är det ju tvärtom 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.