Kan marsvin para sig när dem är....?
Min Ena hona är 7månader och min andra är 5-6 månader
och mina hanar är knappt 3månader.
Kan killarna para?
Hur mycket måste dem väga för att kunna para?
"lekar" hehe parnings lekar… ( grupp)
http://nouw.com/typsofiak
Ett liv med massor med framgångar och motgångar.
Honor ska va som yngst 7 månader vid första parningen och väga minst 800 gram.
Hanar ska va som yngst 6 månader vid parning.
Ostbågar är inte bra för marsvin, så undvik det.
honor får paras från 5månader och lämpligt hull.. hanar kan användas från ung ålder när de blir könsmogna om man vill. vid typ 6veckor. Men man bör låta de bli äldre så man vet mer vad man avlar på. inga ostbågar.
1# haha okey :)
2# vet vad jag skulle avla på redan eftersom jag inte tänkt att avla på utseende istället avla på deras beteende, men dem ser bra ut så det är bara + :) Men då är det ingen fara om jag då parar dem ? :)
Jag tycker att det är direkt olämpligt att para ett så ungt marsvin som 5-6 månaders ålder. Minst 7-8 månaders ålder och helst minst 800 gram. Bättre för honan anser jag, man ska inte hasta.
Men! Tänk på att hanarna kanske inte kan gå ihop sen efter att de har parat och du kan inte släppa ihop t.ex båda hanarna med båda honorna samtidigt.
Vilka färger & teckningar har dem?
För man ska t.ex inte para dalmatin med dalmatin, roan med roan eller dalmatin med roan t.ex.
Mycket att tänka på vid marsvinsavel, inte bara att ta kullar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Man kan inte bedöma hanars temperament när de bara är tre månader gamla, de är ju fortfarande barn. Mellan 6mån-1år börjar det märkas hur dominanta de är och hur de går ihop med andra marsvin. Hanar som är överdrivet dominanta och bråkiga bör inte avlas på. Vänta iaf några månader till och räkna med att det kan bli svårt att få hanarna att gå ihop igen efter att ena/båda gått med hona. Ha en backup-plan för det om det skulle hända.
Låt marsvinen njuta av sin ungdom så länge det går. Finns ingen bra anledning att jäkta fram en dräktighet. Njut av dem du har tills dem är mogna för det åldersmässigt, viktmässigt och mentalt. Den mentala delen är så oerhört viktig och jag önskar att det talades mer om den biten när man talar om avel.
Litet svar till alla)
Men det lilla man ser av dem nu så har dem nästintill gjort upp (hanarna)
Jag skulle aldrig para på veka linjer, bara marsvin med personligheter som kan säga ifrån och samtidigt är kärleksfulla, vilket dem jag tänkt para är! Det gäller även den ända honan jag planerat para. Så det blir bara en kull och då blir det mellan min äldsta hona och en an pojkarna som redan visar en trevlig personlighet.
Jag har pratat med uppfödaren till hanarna som sa att jag bör vänta tills dem är 6-7månader vilket alla verkar vara enade om. Hon har även sagt att jag kan lämna tillbaka ena hanen om det skulle bli bråk mellan dem.
Har haft tre kullar tidigare, då mitt första marsvin va gravid när hon kom till mig och dem flyttade tbx till uppfödaren pga trodd allergi, dem flytta tbx till mig och var på smällen igen. Så lite små erfarenhet har jag.
Jag har koll på att min ena Hona är en dold dalmatin och hon ska para med den hanen som bara har en vit bläs och på ena sidan på ena benen och lite på magen o rumpan. Då min hona är vit med svarta prickar på båda ögon undre ögonlocks vattenlinje.