missköta marsvin, hjälp!
Hjälp mig!
Min kompis har 2 marsvin som hon missköter. De får ingen golvtid och hon gosar aldrig med dem för att hon är rädd för att de ska riva henne. Hon gör rent buren max 2-3 gånger i månaden, hon har inga hus i buren eller någon annan stans där hennes marsvin kan gömma sig. Klorna klipper hon aldrig, de är jätte långa och krokiga. Båda marsvinen har förhårdnader. Den ena har något som ser ut som en enorm sårskorpa på ena klon.
Hjälp mig! Var ska jag vända mig?
Tycker så synd om de små stackarna och jag vill hjälpa dem.
Det finns inget så underbart som att ha ett litet djur i knät
ush fy vad hemskt! polisen kansghe kan göra något?
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Länsstyrelsen.
Går att anmäla anonymt. Bra om man har bildbevis med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har du pratat med henne om det? Vad säger hennes föräldrar?
Har hon tröttnat på dem så är det ju bäst för marsvinen att de får ett nytt hem där de blir omskötta och får den vård de behöver.
Kan inte du ta hand om dem annars? Eftersom hon är din kompis kanske det blir lättare för henne och då kan hon ju hälsa på och träffa dem igen.
#3 har inte pratat med henne eller hennes föräldrar om det. Visste det inte själv förrän häromdan när hon kom över precis när jag gjorde rent i min bur och hon frågade hur ofta jag gjorde rent den, "varannan dag byter jag spån, men plockar bajs varje dag." Då sa hon att hon gör rent max 2-3 gånger i månaden.
Sov över hos henne den natten och då såg jag hur marsvinen såg ut, dåliga klor och tassar, ostädad bur, inget ställe att gömma sig på m.m. Hon sa också att hon tycker att det är läskigt att hålla i dem, men klappa går bra. Det är som att hon är rädd för dem.
Har haft tanken själv att jag kanske skulle kunna ta dem, men mina föräldrar säger att 3 marsvin räcker.
Det finns inget så underbart som att ha ett litet djur i knät
Usch! hoppas det löser sig!
Hon kanske bara behöver mer hjälp med sina marsvin? Att komma över rädslan lite 🙂
Och du kanske kan hjälpa henne med det eftersom ni är kompisar? Du kanske kan fråga om du får klippa klorna? Hjälpa till att städa? När ni är tillsammans kanske du kan försöka få henne att ta ut marsvinen på golvet så ni kan leka och umgås med dem?
Då kanske hon får upp intresset mera när hon har en kompis som intresserar sig? Hon kanske rent utav inte visste att man behöver göra rent i buren oftare?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
fy vad synd om marsvinen . 😕
Jag skulle definitivt prata med kompisen innan jag anmälde till Länsstyrelsen iaf, för hon kommer antagligen få reda på att det var du (visst, anonym anmälan, men med bildbevis kommer ju familjen fatta att någon som varit hemma hos dem har anmält) och, tja, det är nog mer värt att försöka prata först. Du kanske kan få dina föräldrar att prata med hennes om det är jobbigt?
Annars tycker jag #6 hade ett mycket bra förslag, se om du kanske kan hjälpa henne och få upp hennes intresse för marsvin. :D