Sista marsvinet
Jag har tre marsvin i olika åldrar, och när de går bort undrar jag hur jag ska göra när det bara blir en kvar? Jag känner att jag inte riktigt ger dem den tid de behöver och kan därför inte skaffa småttingar. Jag vill helst inte sälja bort den sista heller, då jag är väldigt fäst vid mina grisar. Men såklart är det ju hennes bästa som gäller, så hur ska jag göra? Kan hon bo ensam, räcker jag då som sällskap? Skulle hon kunna bo med en kanin? I så fall kanske hon kan dela utebur med grannens kanin. De förstår ju inte varandra så det kanske bara är dumt, kanske händer det en olycka eller nått? Är tacksam för alla svar!
Jag är ingen expert så du får säkert bättre svar av någon annan.
MEN jag skulle inte sätta ihop ett marsvin och en kanin. Det kan gå jättebra men risken att det inte gör det är för stor… Det är sällan bra att sätta ihop olika sorters djur då de inte talar samma språk och det kan bli missuppfattningar med bråk och skador som följd.
Jag har haft marsvin ensamt som verkade trivas finemang med det, medan ett annat jag hade inte alls trivdes själv. Så det är nog individuellt tror jag.
Har du möjlighet att ägna ditt marsvin mycket tid och omtanke så TROR jag nog att du kan ha det ensamt.
Lycka till!
Kram
Bondmoran
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
En kanin gillar att sova på höet medan marsvin i höet = kaninen kan mosa marsvinet/marsvinen. Dessutom så har kaniner en bakterie som är farlig för marsvin som gör att dem kan dö. Sen så är det ju lag på att marsvin måste vara minst 2 stycken. :) hoppas att du hittar en bra lösning!
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Det är alltid djuret som ska sättas i främsta rum, det spelar ingen roll hur fäst du är vid det, det är ändå värd ett bra liv. Om du har en gris kvar så skulle jag antingen låna ett marsvin som sällskap, kanske någon som står på "stand-by" hos uppfödare eller ge bort marsvinet till någon som redan har grisar. Och om det är till någon i närheten går det säkert att ordna så du kan träffa henne ofta och få veta hur det går osv
Har en hane som är van och vara själv men jag kommer ändå ha en vän till han. Om man inte vill lyda lagen då ska man köra på en.
Jag rekomenderar att ha en vän till de sista marsvinet annars är valet att sälja de eller omplacera den till en som redan har marsvin.
Har själv töjt på lagen vilket jag ångar !
Hade min hane själv och sen skaffa de jag mej en hona som fick bo själv och till slut byte jag min då varande hona till en hane som bor med Malte nu
Nej det kan inte bo med en kanin. Det är inte lämpligt på någotvis av många orsaker.
Jag hade lånat ett marsvin så länge eller omplacerat
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tänker så här… Jag har fyra flickor som alla är under året just nu. Jag kan ju inte veta hur gamla de blir, men i och med att de alla är i ungefärlig ålder med varandra är risken ganska stor att de försvinner relativt nära varandra. Skulle ngn bli ensam kvar kommer jag att leta efter en omplacering i samma ålder att behålla, alt lånat en yngre (har läst om ngt omplaceringshem som lånat ut så) under den tid som behövs…
Nu har min syster (bor på annan ort dock) också marsvin i ungefär samma ålder, så vi kan kanske hjälpa varandra också…