Rödögt kisande
Jag upplever att mina rödögda marsvin kisar mer än de mörkögda. Eller, de mörkögda kisar i stort sett aldrig utan har stora och klara ögon. Det kan inte ha med skräp i ögonen att göra för det har jag redan tittat, och det har inte med solljus att göra heller. De kisar helt enkelt väldigt ofta och mycket. Är det någon som känner igen detta? Eller är det allmänt känt och bara jag har missat?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Min Silver hade sådana röda ögon med de var väldigt fint. Otroligt söt marsvin du har
Jag tycker att de är mer benägna att kisa av t.ex. solljus eller kamerablixt, men däremot inte när det är lagom mörkt. Har du det väldigt ljust kanske det kan påverka?
#2 Hmm, ja det kanske jag har. Väggarna i rummet är vita och de har ett stort fönster som släpper in mycket ljus. Så kan det kanske vara! Har inte tänkt på att det faktiskt är rätt ljust därinne.
/ Emma
Jag upplever samma i ljusa miljöer! Fast mest hos den ena tjejen, har två med PE ögon. Jag har helt enkelt dragit slutsatsen att de antagligen är lite mer ljuskänsliga för att deras ögon inte har några pigment..
Jag har faktiskt också upplevt att min RE tjej kisar lite i "ljusa" miljöer, utomhus i solen ex. Det gör ingen av de andra, utan där är det bara om det fått ngt i ögat…
Det är inget jag har märkt eller reflekterat över på mina rödögda. Jag ska kika framöver.
Jag har lagt märke till samma sak med min PE tjej.
Spännande! Anledningen är ju högst troligt den som Lilje beskriver. De har väl i och med det sämre syn än mörködga djur?
/ Emma
#8 Jag kommer inte ihåg var jag läst det, men någonstans fanns det en text om detta med PE & DE ögon hos marsvin och den hävdade att de har lika bra syn vilket som.. tror den var engelsk, men har så dåligt minne 😇
Min Ziva har röda ögon och jag har inte märkt av att hon har kisat, men hon har rätt så mörka röda ögon så det kanske är därför. Enda gången man ser det är när man har henne nära eller på foton.
Har också märkt att Snowboard (som har ljusröda ögon) kisar mycket mer än de andra marsvinen, men jag har tagit det som att hon är lite känsligare mot ljus än de andra grisarna.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤