vad gör jag nu? Milo och Malte bråkar igen
Nu bråkar grabbarna igen! Jag vet nu inte vad jag ska göra när jag har testat att bada dem ovh göra eb större bur. De är Malte som går på Milo oxh och de känns som om Malte inte vill ha en vän då han gillsr att styra själv i sin bur. Behöver råd och tips :)
Denna gång var det Malte som åkte på stryk två tänder borta. Han som redan har en tand borta från början . Han är även fått en fläskläpp på ena sidan av läpparna
Den första tanden for okså bort i en fajt den första fajt de hade. De kan prata med varandra när dr inte är ihop

Låter inget bra detta, det är alltid bäst att antingen ha två som får växa upp tillsammans eller om man har en vuxen hane så ska man helst sätta ihop honom med en unge, två vuxna hanar i ungefär samma ålder är ingen bra ide, båda vill vara högst i rang. Slåss dom så att dom blir skadade, måste du nog fundera på om dom alls kan vara tillsammans. Detta betyder inte att dom ska vara ensamma utan då behöver var och en få en unge som kompis. Tycker du skulle ha krävt det av den du tog hanen av, om hon var uppfödare så borde hon veta att det kanske inte skulle funka och inte gett dig en vuxen hane. Jag skulle aldrig skicka iväg en vuxen hane till nån som behövde en kompis till en annan vuxen hane.
Han funkade väl bra med den lilla hanen vad jag förstår, så självklart ska han ha en kompis.

Vuxna hanar kan gruffa nån dag eller så men sen brukar dom komma överens bra, eller i alla fall acceptera varann. Hur länge har dom varit tillsammans??
Sen den Silver dog den dagen
Jag får tala med mamma om de vill inte sälks någon av dem. Jag vill bara väl för båda två
Vad gör jag nu? Jag får inte köpa fler djur! Då är ju miyy ända val att sälja Malte:(
#7 Kan du inte ta kontakt med hon som har hjälpt dig tidigare? Om du inte får köpa varsin ung hankompis till Malte och Milo så kanske du kan be hon du haft kontakt med tidigare om att "byta" Milo mot en ung hane?
Lösningen är inte att sälja "den bråkiga" hanen. Båda behöver fortfarande en kompis och anledningen till att de inte kommer överens är att det inte är tillräckligt stor åldersskillnad mellan dem.
Om denna kvinna inte kan hjälpa dig så behöver du hitta en annan lösning. Jag råder dig då till att behålla en vuxen hane och sälja/omplacera den andra. I samma veva söker du mycket aktivt efter en ung hane som vän till den vuxna hane du väljer att behålla.
Vad tråkigt att det uppstår situation efter situation för dig, TS. Det blir svårt att njuta av marsvinen när det inte fungerar. Hoppas verkligen att du snarast tar tag i situationen så att båda dina marsvin får leva ett lugnt & skönt liv med en liten marsvinskompis.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag sks skriva ett bytes annons här på iFokus om Malte.
#9 Bra att du fattar ett beslut snabbt & direkt!
Tyvärr har jag själv inte möjlighet att hjälpa till, men hoppas verkligen att någon annan kan!
/ Emma
ja de här kunde inte jag förut spå . Milo ska inte behöva flyta en gång till
#11 Ska Malte behöva det då? Samma sak med honom, eftersom han kommer från djuraffär, sedan till en "uppfödare" och sedan till dig.
Vem vet vart han var innan han kom till djuraffären 😮
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lite konstigt att du väljer att omplacera det marsvin du har haft kortast tid, varför inte omplacera det nya marsvinet som du inte lärt känna så väl ännu? Kan du inte lämna tillbaka honom till uppfödaren??
Sen måste du hålla koll på tänderna nu om Malte har tappat tänder, så dom växer ut som dom ska och ge honom mat som han kan äta.
#12 & #13 Jag tycker inte att vi ska lägga oss i vilket av marsvinen som TS bestämmer att omplacera. Nu har hon valt att göra på det här viset och då är det så. Ingen ifrågasätter vilka marsvin ni köper & säljer, ej heller vilja beslut ni fattar. Det här behöver gå fort, dels för TS marsvins skull men även för att TS ska kunna få lite lugn och ro vad gäller sina djur.
Av den anledningen tycker jag verkligen inte att någon bör lägga sig i sådana här småsaker som vilket marsvin som flyttat mest. Huvudsaken är att båda får en vän snarast och kan leva lyckliga resten av sina dagar.
/ Emma
#14 Tycker bara att det är massa omplacerande av marsvin hit och dit. Och då även kaninen.
Det blir ju jobbigt för djuren med i slutändan.
Jag ville bara få klarhet i varför man omplacerar det djur man känner bäst, det hade jag personligen inte klarat, om det inte är så att man inte "klickat" såklart, för sånt kan ju hända.
Plus då att Malte är skadad, då behöver han ju vård osv med först.
Men lycka till TS! Hoppas att allting blir bra snart och att allting lugnar sig 🙂 Och att du fattar rätt beslut. Vet att det är jobbigt med såna här beslut
ja men tog ett snabbt beslut för bådas bästa
#16 Det var inte svaret på min fråga.
Men ja, det vet jag att du gjorde. Och därför skrev jag att jag hoppas att det var ett bra beslut och att det ordnar sig 😉
Malte äter själv hö och havregryn🙂
Maltes tänder växer ut igen sakta men säkert och fläskläppen kommer att lägga sig

#19 Såg att du tänkte byta Malte mot en unge. Men tyvärr tror jag inte att det är så troligt att nån vill byta en unge mot en vuxen pethane från djuraffär, småskadad och med okänd ålder och ursprung. Du får nog helt enkelt försöka omplacera Malte, vilket kanske inte heller är så lätt och då får du kanske skänka bort honom, vuxna marsvin står inte så högt i kurs. Dessutom måste du förvissa dig om att det nya hemmet har en unge som kompis åt honom och sen får du köpa en unge som kompis till ditt kvarvarande marsvin.
Mitt råd, kontakta henne du fick Milo av och be att få lämna tillbaka honom. Då får han flytta "hem" igen.
Sen skaffar du en ny ung vän till Malte.
Jag tror det blir lättare och går snabbare att göra så än att byta en vuxen hane mot en unge. 🙂
har gjort mitt val i från hjärtat och valde då Milo stanna
Jätte bra att du har gjort ett snabbt beslut denna gången. Tråkigt med så många motgångar och hoppas det blir bra i slutändan. Håll nu fast vid ditt beslut du har tagit för din skull och dina marsvins skull. Hoppas det löser sig snabbt för dig.
ja lovar ska de men vad gör jag om inte han blir såld
#25 Du måste ju ha honom tills han blir såld eller om du hittar något omplaceringshem
#25 Ta inte ut problemen i förskott. Nu väntar du och ser om någon är intresserad. Om du har Facebook så finns det en Köp&Sälj-grupp där som du också kan annonsera i. Fortsätt annonsera aktivt och hör runt med omgivningen.
/ Emma
okej men tror du de tror att de är jag som har skadat han med tanke på tänderna och läppen #27
har lagt ut en annos på tranås torget och angränsande städer facebook har jag tyvärr ingen
#28 Vad menar du? Om det är du som orsakat skadan så skulle det varit för att du råkat tappat honom. Men det vet ju inte jag någonting om. Annars är det högst troligast så att han slagit ut en tand i och med bråken samt att han fått sig ett nyp i läppen.
/ Emma
ja han har fått sig ett nyp och slagit ur tänderna samtidigt som bråket var. 🙂
Jag tror dessvärre inte att någon vill ha något av dina marsvin med tanke på att de har Ringorm.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#32 Är det bekräftat..?
/ Emma
#33 Jag har ingen aning. Som jag förstått det hade Silver utslag, och efter det upptäcktes hittades fler utslag på marsvinen i Silvers förra hem. (Att man hittar runda torra utslag på inte bara en utan flera av sina marsvin tyder i regel inte på något annat än Ringorm.) Ägaren till dessa ringde vet och fick rådet att köpa Fungoral. Så någonting stämmer inte eftersom en veterinär aldrig bekräftar Ringorm per telefon, och definitivt aldrig ordinerar Fungoral till detta. Så enligt mig, grundat på informationen som kommit fram, har de troligen ringorm tills antingen motsatsen bevisats genom skrapprov, eller de genomgått ringormsbehandling. Det nämns dock ingenting om någon eventuell Ringorm i annonserna, och jag hade blivit helt knäckt om jag fick hem Ringorm som tack för att jag hjälpte någon med ett byte pga osämja bland marsvinen. En ringormsbehandling är riktigt slitsam, den tar lång tid, kräver mycket arbete, sanering och stor ekonomisk kostnad, jag har gjort det 2 gånger.
#34 Ok. Jo, men detta är ett pussel som lagts utifrån trådar här på MiF antar jag? Om du inte talat med Silvers uppfödare själv.
Jag tänker inte föra en diskussion över TS huvud men anser givetvis att marsvin med Ringorm inte ska säljas vidare. Uttalar mig däremot inte huruvida någon har Ringorm eller inte, då jag inte vet så pass mycket om marsvinen det gäller.
/ Emma
#35 Jag har talat med de båda ja. Och därför vill jag påpeka för TS att jag inte tror någon vill byta något marsvin med henne då risken finns att de får med sig Ringorm hem, och hur ojust det är att låtsas som att risken inte finns.
#34 Milo kommer vad jag förstår från samma uppfödare som Silver, så ev. smitta kan ha förts med honom också.
Dessvärre är det ju svårt att få receptbelagda mediciner utskrivna utan skrapprov, som i sin tur är svåra att ta utan utslag. Om förra ägaren till Milo och Silver däremot har en korrekt diagnos på sina djur så kan samma veterinär förmodligen skriva ut medicin även till TS.
Det är därför jag tycker att TS ska be att få lämna tillbaka Milo till uppfödaren och istället köpa in en ny unge. Då riskerar man inte sprida smittan vidare. Jag instämmer i att det kan bli svårt att hitta någon som känner till historien att ta över Malte, och det kan även bli svårt att hitta någon som vill byta en unge mot en vuxen hane.
Då är de lika bra att han bor här hemma . Dock har de slutat bråka nu. Nu är allt vanligt igen
de har slutat bråka nu
hur mycket kostar de allt ihop med vetrinären vill så gärna ha milo kvar även Malte och nu när de möjligen har Ringorm kommer de inte åka här i från🙂
#41 Tyvärr(eller tack o lov) kan jag inte svara på din fråga. Men jag måste bara få tala om att jag blir så glad när jag läser dina senaste trådar o inlägg här:-)) Att säga förlåt, är bland det starkaste man kan göra! Att nu dessutom visa att du tagit till dig råd o tips och försöker göra det bästa av det, visar att du är på rätt väg. Vad gäller din fråga, så tror jag du kan ringa en vet o fråga, både om kostnader och om hur ni ska göra nu. Som jag skrev; är jag jätteglad för din och dina grisars skull!! Önskar dig Lycka till !!
Kostnader varierar hos olika veterinärer, det är absolut värt att ringa upp och kolla. Jag betalade 1400kr för undersökning och skrapprov på två djur. Men jag tror det var en av de dyrare ställena för jag har hört om andra som betalat betydligt mindre. Sen får du räkna med ca 300 för medicinen.
Jag har själv haft Ringorm i huset och blir helt paff när ni säger att det kostar så mycket. Jag hade bara nån Silverlotion (för djur) som jag kletade på och nåt schampo de fick bada i. Silver schampot hade vi redan hemma och den vet jag inte hur mycket den kostade och schampot kostade maximum 300kr (Säkert mindre, men skrev max). Sedan efter jag behandlat dem varje dag med Silverlotion och badat dem då och då, och såklart sanerat så var det borta! :) Men såklart var ju allt jag köpt recept fritt.
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
#44 Själva eksemen försvinner ja, men inte smittan! Den är kvar.
Så det är verkligen inte att rekommendera att göra så, utan få riktig medicin av veterinären.
De kan lika väl vara smittbärare sen.
#44 Vad fick du betala för veterinär/skrapprov på? Medicinkostnaden är inte så hög nej om man inte har en massa marsvin.
#47, jag gjorde ett skrapprov i oktober -12 på Mälarens smådjursklinik och då kostade skrapprovet 560 kr. Som tur var hittades ingenting :)