Trög i magen
Jag misstänker att min Tigra är lite trög i magen. Det verkar som att hon försöker att bajsa, men att det inte kommer något. Hon är lite kladdig i bajshålet så att säga… jag masserade magen lite och då kom det en korv vilket hon verkade lättad över då hon började prata igen (innan var hon tyst). Nu har jag släppt ut henne på golvet så hon ska röra på sig (samt att jag märker lättare om det kommer bajs) Finns det något mer jag kan göra? Förhoppningsvis var det bara den korven som ville ut men jag tar det säkra före det osäkra.. :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
jag gjorde detta dock bara på kanin men de borde även funka på marsvin.
Massra i klockans håll och ge olja vanlig olja.
När kaninen hade stopp i magen gjorde jag de.
Bara ett tips
Man kan blanda linfrö när man gör kligröt 🙂
Man ska vara väldigt försiktig med linfrön, för mycket ger lätt alldeles för lös avföring. Se till att hon rör på sig ordentligt och att hon äter ordentligt med hö som vanligt så tror jag nog inte att det ska vara någon fara.
Ett akutförstoppat marsvin behöver behandlas fort med paraffinolja och behöver ofta även hjälp med att få i sig extra vätska, kan vara bra att veta och ha hemma i förebyggande syfte :) Oftast beror förstoppning på fiberbrist.
Magen verkar ha kommit igång nu 🙂
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
# 3 Jag menar självklart att man ska vara försiktigt med linfrö. Mina fingrar var snabbare än min hjärna så jag han aldrig skriva att man ska vara försiktigt med linfrö.