Bara ett marsvin kvar...
Jag är fortfarande i chock när jag skriver detta, så det kan låta lite osammanhängande. För bara en halvtimme sen hittade jag Shepard död i buren. Det känns så overkligt. Igår satt han i min famn och åt maskrosblad med Tali och nu så är han bara borta. Imorse tjöt han i kör med Tali efter frukost, precis som vanligt… jag förstår ingenting… 😢
Jag känner mig alldeles avdomnad och avtrubbad inuti. Jag har redan förlorat 5 djur det här året förutom Shepard, varav två av dom som jag haft i drygt 14 år, samt min älskade farmor i mitten av april. Det känns som om jag bara stängt ner på något sätt…
Nu försöker jag dock skjuta det hela åt sidan ett tag, för kvar finns Tali alldeles ensam. Hon är bara två år gammal och min lilla älskling. Hon kan inte vara ensam… Imorgon ska jag till en kvinna jag känner som bedriver omplacering av gnagare och se om hon har något marsvin i behov av hem, men det är inte alls säkert.
Hur ska jag göra för Tali? Vart kan jag vända mig och hitta en kompis så hon inte behöver vara själv…? Hur länge klarar hon sig ensam? Jag vet inte när jag kan hitta ett passande sällskap, men jag försöker… 
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Tröst kramar i massor!! Vet hur det känns när det blir för mycket… Ta en sak i taget. När det gäller kompis till tali, så åk till omplaceringen-som du tänkt- och finns det inte en liten gris där så tar du det då.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#1 Tack så mycket… Jo, du har rätt.. jag får ta en sak i taget, jag har bara i ett enda kaos i huvudet just nu…
Har gått igenom Tali flera hundra gånger i jakt på sjukdomstecken, men hittar ingenting. Frisk som en nötkärna, verkar det som. Ingenting på Shepard heller, ingen förklarlig orsak. Han var någorlunda gammal, men… det var så plötsligt, han var hur pigg som helst igår morse och även igår eftermiddag.
Ska försöka sluta tänka på det och få några timmars sömn till innan jag ska åka iväg.
Beklagar
Jag hade sånt år förra året, där jag förlorade 4 djur och omplacerade 1 djur. Plus att min mammas vän gick bort och jag bröt fingret. Var mycket förra året.
Så vet hur det kan vara, allt som snurrar osv 😕
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Usch vad hemskt! Beklagar verkligen! Vårt bor du? Kanske finns nån härinne, som bor i närheten och har någon till salu?
Synd om dej vännen :( Hoppas du hittar rätt vän till din tös :) Min Malte var ensam länge och klarade de okej . Bara du håller på med henne så klarar hon sig ett tag .
Beklagar! Det är jobbigt när det kommer plötsligt och oväntat.
Hittar du ingen lämplig vän på hos omplaceringsverksamheten så skriver du en tråd här på MiF förstås. Vi hjälper dig att hitta en lämplig tjejja och ev. transport. 🙂
Vi åkte dit igår och dom hade bara ett överflöde av kaniner, men inga marsvin. Sen hörde jag mig för med alla jag kände både igår och idag för att se om någon visste någon i närheten med ett marsvin i behov av hem, men inget napp där heller…
Tali äter och verkar må hyfsat. Hon är väldigt social och pratig för att vara henne, men det är väl inte så konstigt med tanke på omständigheterna.
Tack så mycket, alla som skrivit. Era ord värmer verkligen!
#3 Jag beklagar också, såna år är verkligen fruktansvärda. 😕
Jag har förlorat djur förr, men aldrig så här många på så kort tid… det blir väl så när alla når hög ålder samtidigt…
#4 Jag bor i Håbo i Uppsala län. Har ganska nära till Uppsala och Stockholm, men sällan tillgång till bilskjuts..
Helst av allt skulle jag vilja ha en äldre tjej i Talis ålder (runt 2 år), då jag är rädd för att hela historien kommer upprepa sig om två år igen. Jag fäster mig alltid för mycket vid marsvin som jag tar in som små bebisar och sen kan jag aldrig omplacera dom när den här situationen uppstår igen.
Jag skulle vilja ta en paus i marsvinsägandet och återuppta det igen när jag flyttat till en större lägenhet, men jag vill inte omplacera Tali… Fast om ett par år så har jag nog hittat en större lägenhet, så det skulle eventuellt kunna lösa sig då ändå med en bebis.
Djuraffären jag var i för att kolla efter annonser sa att dom kunde ta in en marsvinsunge på min begäran, men dom tar in från Imazo jag vill inte gärna köpa något djur därifrån.
#5 Jag hoppas det. Tali har aldrig varit ensam förut, utan har alltid haft minst ett annat marsvin hos sig.
#6 Jag får ta och göra det och hoppas att jag hittar någon.
Det känns fel och jobbigt att ta in ett nytt marsvin så direkt efter Shepard bortgång, men Tali kommer inte vilja vara ensam så länge som det kommer dröja för mig att tycka att det känns bra att ta in en nykomling… 😕
#7 Ja tyvärr är det så 😕
Har ganska lik ålder på några marsvin nu, samma med kanin, så blir kanske ett sådan år till när de kommer upp iålder 😕
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det borde inte vara så svårt att hitta någon hona, det finns rätt många uppfödare i närheten av dig. Om inte annat kan jag tänka mig att låna ut en pensionär till dig.
#7 Jag bor i närheten och kan också tänka mig att sälja elr låna ut en hona. Har bil och åker genom Uppsala regelbundet för att hälsa på mina föräldrar i Sala. Hojta till isf. :-)
hej hade du kollat blocket ?
hittade tre annonser en med två äldre honor, en med två som det inte står något kön i.
http://www.blocket.se/uppsala/Mysiga_marsvinshonor_47122392.htm?ca=10&w=1
http://www.blocket.se/uppsala/2_jattefina_marsvin_2_ar_gamla_47867013.htm?ca=10&w=1
Ni är helt underbara här på sajten, jag finner inga ord!
Jag fick ett PM från en uppfödare i Uppsala som hade åtminstone en tjej i behov av hem, så jag hoppas att jag kan få komma på besök nu i veckan och hälsa på där. 🙂
Imorgon blir det att införskaffa lite nya saker så jag kan bygga om marsvinshörnan lite inför en nykomling, så att det blir lite neutralt för alla parter. Sen på tisdag ska hunden till veterinären och röntgas och jag ska försöka få med Tali på en kontroll då också. Bara för att vara på säkra sidan, så att det inte är något som är fel. Jag märker att hon har börjat äta lite sämre, men jag tror och hoppas att det är saknaden av Shepard och inte något annat..
#9 & #10 Ni är helt fantastiska som erbjuder detta, tack så oerhört mycket!
Jag kommer uppdatera hur saker och ting går och jag hör av mig om det skulle bli så. Tack så hemskt mycket än en gång. 🙂
#11 Jag kikade på Blocket tidigare idag och även igår, men det är par som omplaceras och jag är inte säker på om jag kan bygga ut buren så att den skulle bli stor nog för tre tjejer. Kanske så att det når lagliga mått, men jag tycker att det skulle behövas större. Jag bor helt enkelt för trångt, vilket är varför jag funderade på att avveckla marsvin helt tills jag har flyttat till något större.
Samt att jag oroar mig för att Tali skulle kunna bli utstött av två marsvin som varit tillsammans tidigare… Jag vet inte hur stora oddsen är för det, men jag känner mig så hönsmammig. Jag går och oroar mig för allt angående Tali just nu.
#12 Lycka till med allt, kanske ett marsvin ifrån Chokladfabriken kallar :) Det blir alltid rangordnings konflikter om man stoppar in marsvin som inte känner varandra, så det spelar nog inte så stor roll om det är ett eller två nya som kommer in i buren..Men normalt gör inte honorna illa varandra även om det kan låta en del och bli en hel del jagandes..
#12 Vad härligt att det verkar lösa sig så snabbt! Ska bli roligt att se hur det går!
Jag har glömt att uppdatera, inser jag nu! Tali var hos veterinären igår på en snabb hälsokoll och hon är alldeles frisk. Hon har börjat äta igen och känns lite gladare, även om hon fortfarande vägrar lämna det huset som Shepard dog i..
Idag har jag varit i Uppsala halva dagen! Min underbara väninna som ställde upp på att köra ordnade så vi kunde ha en liten "road trip" med hundarna innan vi skulle förbi uppfödaren på kvällen så vi hade det supermysigt hela dagen.
Och jag kom hem med en liten kompis åt Tali som jag tänkte presentera i en egen tråd! Just nu jobbar jag på det sista som behövs fixas med buren och sen är det dags att sätta ihop tjejerna. Nykomlingen är lite över året, så jag hoppas det kommer gå bra. 
härligt att åtminstonde få ett marsvin🥵