Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1147 ggr
[erikam]
0

Otroligt arg och frustrerad

Jag är egentligen inte så mycket för att skriva av mig om saker som gör mig ledsen. Jag tycker inte om "det är så himla synd om mig", men just idag måste jag bara skriva av mig lite.

Jag städade just ur buren, för nu finns det inga marsvin hemma hos mig. Just då blev jag så himla arg och ledsen. Jag blev arg över alla marsvin som sitter där ute ensamma, dåligt skötta och utan kärlek. De stackarna får sitta flera år så, tills kanske sorgen eller misskötseln tar dem. Jag blev arg över att jag skötte mina precis så som man ska och ändå så försvann de båda från mig. Jag vet inte om man får tänka såhär, men det är ju så otroligt orättvist!

Jag älskar marsvin och jag är så tacksam för den tid jag fick med Chamonix och Algot. Men jag är så arg på dem, varför kunde de inte vara kvar hos mig ?

Det värsta är att för tillfället vill jag inte alls hålla på med marsvin. Jag är säker på att det just är tillfälligt, det har inte gått lång tid sedan Chamonix gick bort och bara några dagar sedan Algot somnade in. Det är så otroligt tråkigt att känna så när vi just kommit igång med vår avel. Vi hade precis planerat in i detalj vilka par som skulle sättas ihop och Algot var en stor del i vår start.

Jag blir bara så himla frustrerad, arg på mig själv och arg på mina små grisar. Det gör ont i mig att jag inte ens kan vara ledsen, jag är bara arg. Att vara arg känns inte rättvist för mina grisar, jag vill kunna sörja dem och minnas det fina med dem. Men allt det där är så svårt, det känns som om Algot är iväg på en liten resa. Det är som om jag ska ta transportburen och gå och hämta hem honom…

(Visste inte vad för grupp som passade bäst, ni får ändra om det är fel..)

Eulwen
1

Helt naturlig reaktion som jag själv har känt många gånger. Ibland är livet orättvis… 😕

Fridaaaa
0

Förstår din känsla & reaktion, jobbigt 😕

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
3

Först och främst, så beklagar jag bortgången av dina fina grisar. Att det sker så plötsligt, och utan svar på varför, gör det hela än svårare att hantera. När man gjort allt rätt, och ändå förlorat någon. När andra gör allt fel, och ändå får ha kvar sina marsvin. Man blir förbannad, och det känns som att man aldrig mer vill ge sig in i leken igen.

Om marsvin är rätt för dig, kommer det gå över. Det kommer ta lite tid, och det får det göra. Men snart lägger det sig, du kommer acceptera det, ta nya tag, och inte låta det slå ner dig.

Jag har varit där så många gånger. I känslan av att allt är pest, att jag aldrig mer vill se ett marsvin, aldrig någonsin. Men ett liv utan marsvin är för mig omöjligt, och efter en tid då jag enbart gett marsvinen det nödvändigaste de behöver, infinner sig den känslan igen, och jag minns varför jag i grund och botten inte vill leva utan dom.

Jag hoppas att du också finner den känslan igen, när dina sorgesteg är över. För det är fullt normalt att gå igenom de känslorna du har just nu. De är nödvändiga, de behövs, för att komma igenom sorgen över dina vackra vänner.

[mina blommor MiloochMalte]
0

för står dej🙂

godisgrisen
0

Jamen fy! Jag vet hur du känner ilska, hopplöshet, sorg och orättvist utsatt. Allt är bara skit. Ilska är en del i sorgeprocessen kosta på dig att vara arg. 

Det senaste året har jag mist sju marsvin  och då¨räknar jag inte alla små nyfödda ungar som inte fick leva. Jag känner mig mest tom men har varit riktigt grinig och stingslig på sista tiden och ja jag vet varför… 

Du anar hur jag anklagat mig själv och undrat om det är riktigt klokt att jag ska ha marsvin överhuvudtaget. Jag har känt mig som en värdelös matte. Den enda tröst jag har är att försöka se vad som gått fel. Då har jag insett att det faktiskt inte är mitt fel trots allt. Otur och dålig tajming kan inte vara för evigt. Marsvin dör det är det tråkiga med dem och de är ganska känsliga djur.

(om någon undrar för trots alls skäms jag över mina förluster och känner ett behov att förklara vad som hänt här kommer listan. Två var helt enkelt väldigt gamla, en dog plötsligt utan någon förklaring, två dog i barnsäng och två halvgamla hade en längre tid varit skruttiga och dog trots veterinärbehandling.)

Frida B
0

Usch, lider verkligen med dig :( Kan kännas hopplöst just nu, men det kommer bättre tider! Efter regn kommer solsken, right? :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lilje
0

Det kan kännas otroligt bra att ventilera sina tankar man har här ibland, även om jag precis som du oftast inte vill eller känner att jag behöver skriva av mig. Jag vet hur det känns när allt bara blåser i motvind när det kommer till marsvinen.. men någon gång vänder det ju alltid.

[erikam]
0

Tack för fina och kloka ord.

Självklart är det en naturlig reaktion, det är jag medveten om. Det är bara så frustrerande att inte kunna vara ordentligt ledsen. Jag klandrar mig själv för att jag känner ilska mot Algot och Chamonix… De är värda helt andra känslor.

Frida B
0

#8 alla känner sorg på olika sätt… Vissa genom tårar, andra genom att bli helt okantaktbara, vissa genom ilska. De förstår dig, där de sitter och vakar över dig på de för evigt gröna ängarna ❤️

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)