Den här burstorleken?
Hejn. Tycker ni att man kan ha 3 marsvin (honor) i en bur som är 148x80? Det kommer också vara en liten övervåning där mat o sånt kommer vara, tror jag. Har inte bestämt mig ännu :)
Absolut, den funkar mycket bra till tre honor :)
Ja det tycker jag 🙂
Lagligt för 7 marsvin och jag brukar halvera antalet godkänt, och då blir det ju för 3-4 marsvin 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad bra! Tänkte först 90x80 men när jag tänkte efter så är det ju jätte litet.😃
#3 Ja där hade jag haft max 2 marsvin🙂
Hoppas vi ska bygga den snart så grisarna blir glada! Fungerar det bra med fleece över vaxduken?
Om du funderar på burstorlek någon annan gång kan du gå in på web.comhem.se/idefix/burstorlek/
// Birkis
#6 Ja vet, men ska 7 marsvin trängas i den buren? :D Därför vill jag veta vad ni tycker. :)
#7 Nej det hade jag aldrig haft.
Därför gav jag tipset om att "dela", alltså om buren är godkänd för 8 marsvin, så hade jag haft 4-5 marsvin max i buren t.ex 🙂
Uppdaterar den här lite. Jag tror att jag har för litet rum för *146x80cm bur. Tycker ni att en 106x80cm fungerar för 3 honor istället? De kommer också få en 106x40 övervåning. Vet att övervåningen inte räknas, men de kan fortfarande springa upp o ner.🙂
Jag skulle nog ha max 2 Marsvin i en 160x80 bur. :)
#10 Kan inte ha större. :P
#9 Jag hade nog personligen inte haft 3 marsvin i det, max 2. Just eftersom marsvin uppskattar yta mer än våningar.🙂
#10 160x80 är utmärkt till 3-4 marsvin 🙂
#12 Jag tror att hon menar 106*. :)
#12 Ja, jag menar såklart 106cm. :)
Det är Billy du har tänkt använda va? Tänk på att den inte kommer bli 106x80 på insidan, utan burytan kommer bli mindre. ca 10-12 cm försvinner från längden i och med sockeln längst ner. Sedan antar jag att träskivorna är ca 2 cm så då försvinner ytterligare 2 cm från längden, och 4 cm från bredden. Du får alltså en buryta på omkring 92x76 cm.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#15 Om man tar bort 2 cm från sidorna, så blir det 102x76 innuti.
#16 Nej, titta längst ner på den så ser du att det försvinner ca 12 cm från längden. Minus ca 2 cm på plankan längst upp = ca 92 cm hög inuti.
Bredden 80 cm minus 2 cm på höger sidoplanka och 2 cm på vänster sidoplanka = ca 76 cm bred.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#17 Men jag ska inte köpa den billy bokhyllan. Jag ska ha den större så kapar jag så den blir 106 i längden.
Så jag kan ha den storleken ändå? Annars vet jag inte hur jag ska göra… Jag kommer nog ha _Charlies mys som hus så det inte tar så mycket plats! :)
Jag har en Bestå hylla som är 128x60 cm… kanske fungerar? finns en som är 120x64 också tror jag
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#20 Kan inte ha längre än 106cm och bredden 80cm. :/
Nej. Jag tycker det är för litet för tre. Om det inte får plats, så kan du ev kanske bygga en L- bur eller ställa den/dem i ett annat rum?
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#22 Nepp, finns inget annat rum jag kan ha dom i.
106x80 är tyvärr för litet för tre marsvin enligt mig. Kan du inte ha större tycker jag du bara har 2 st, eller har du redan tre stycken? Jag skulle minst ha en 150x60cm bur till tre marsvin. Jag har en 130x75cm bur till mina tre honor nu men tycker det är alldeles för litet så ska bygga en 200x?cm bur.
Men annars gör så buren har två våningar? Möblera om i rummet och försök hitta plats?
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
#24, läs #9 😉
#24 Jag tänker inte ta bort en av mina marsvin. Den är fortfarande laglig för 5 stycken. Övervåningen ska vara 106x40.
#26 106x40 är godkänt för 2 marsvin. Hon kanske syftade på dem måtten?
#27 Men det är fortfarande lite större iallafall! :) Man kan ju ha typ mat och de uppe.
Så du ska göra en bur på 106x80 cm med en övervåning på 106x40cm?
En bur på 106x80cm (med eller utan övervåning) är ju lagligt för 5 marsvin, visst. Men ändå inget jag skulle rekommendera. Jag brukar alltid i alla fall tänka mig att dela på antalet marsvin, vilket blir max 2.5 marsvin i buren. Som jag skulle avrunda till 2 marsvin. Hehe XD Alltså det är ju lagligt att ha upp till 5 marsvin i buren, men tycker ändå det är för litet. Men eftersom det är lagligt har vi inget att säga om det egenkligen, men jag skulle inte rekommendera det. ;)
Jag skulle säga att det är en okej storlek. Med tanke på att du inte kan bygga större och nu redan har grisarna så är det ju det bästa möjliga så att säga :) Sen är ju 80 ganska brett så jag förstår inte problemet, det låter som rena paradiset.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#29 Om jag har dom typ i hage under tiden när jag går i skolan? Det kommer ju bli typ 8 timmar per dag.
#31 Är det säkert då? Att ha dem ute utan uppsikt? Annars kan du ju ha dem ute ur buren när du är hemma istället, kanske gör läxor eller annat.
Men nu är det ju lov :) Men om det är det den största buren du kan erbjuda så får det väll lov och funka.
Jag är själv en sådan som alltid vill att dem ska ha det stort och bästa möjliga skötsel. Jag tror inte att även om vissa anser att den är stor och bra bur så kanske det inte är tillräckligt? Kanske marsvinets rörelse behov är mycket större. Jag hade i alla fall inte varit glad om jag fick spendera mestadels av mitt liv i en liten bur, och behöva trängas med massa andra marsvin.
Men ju större och bättre man kan erbjuda såklart, bara man vet själv om man gett det största och bästa de kunnat få såklart. Djuren har ju faktiskt inte valt själva att komma och bo hos en.
#32 Inte ute, inne med hage. :) Jag menar efter sommarlovet.
Det är svårt dethär. Jag kan inte ha en större bur. :( Måste ju ha plats med allt annat.
#33 Men man får ju anpassa efter så många marsvin som man har 🙂😉 Brukar gå att lösa på något vis. Du kan inte göra en bur med tak, och sedan kunna sätta saker eller så på taket? Så blir det ju förvaring plus bur?
#34 Hö och det är nog inga problem. Men mina större möbler (som tar plats). ;)