Alice äter på Miras päls
Som rubriken säger; Alice äter/tuggar på Miras päls. Varför gör hon det? Och vad ska jag göra åt saken? Mira verkar lite "skygg" mot Alice och skuttar undan så fort hon närmar sig. Molly skriker lite, men rör sig inte. Jag har inte sätt att Alice ätit på Mollys päls, men med tanke på hur ojämn den är, kan hon även varit på henne också..
Vissa marsvin mumsar på sina burkompisars päls. Speciellt om de själva kanske inte innehar en egen, rejäl kalufs. Att Mira upplevs som skygg gentemot Alice kan bero på att Alice är högre i rang än Mira, stämmer det? Marsvin respekterar ofta varandras plats i flocken och denna respekt kan ibland tolkas som skygghet eller att de undviker att bli för närgångna det ranghöga marsvinet. Självklart ska det fortfarande vara en harmonisk stämning i flocken så att inget marsvin blir utsatt eller hackat på för mycket, men en hierarki kommer alltid finnas och den behövs.
Jag har inget supertips på vad man kan göra åt en pälstuggare. Min spontana tanke är - klipp ner Miras päls. Så pass att Alice inte tycker att det är något att mumsa på längre 🙂
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Åh vad gulligt det lät "mumsar på den andres päls" för det är ju precis vad det gör :P Min ena tjej gör likadant på den andre som har lite längre päls. Men inte så att det lossnar tussar eller så. Har även märkt att de är och mumsar på varandras tassar ibland också :)
Precis som mina gör på min lilla gris! De två äldre honorna tuggar o naffsar på den lilla grisens päls. Hon vågar inte göra nånting åt det verkar det som, men piper gör hon iallafall.
Så det är inget man ska göra något åt eller? :)
Jag har med ett marsvin som tuggar på sin kompis päls ibland
Tyvärr finns det inget att göra åt, och sånt kan vara ärftligt. Men kan även vara t.ex stressrelaterat har jag läst.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Klipp pälsen tror jag skulle fungera lite bättre. :)