Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 1166 ggr
alessandroalba
0

Golvvärme till marsvinen

Hej jag skrev ett tidigare inlägg om marsvin om dem kunde bo ute i en isolerad liten stuga Jag frågade ochså om jag skulle använda element men nu börjar jag tänka att kanske golvvärme är bättre vad tycker ni ? Och en till fråga om jag ta golvvärme hur ska jag koppla den till vatten i om stugan är utomhus ?

Zorro123
0

Det beror nog på vad det är för mattrial på golvet. Om det är sten blir det nog lite kallt om deras tassar, så i de fallet så är det nog bra med golvvärme. men om det är något annat material så är det bra me element

Fridaaaa
0

Golvvärme hjälper ju bara på marken, men luften runt om behöver ju vara minst 0 grader ller varmare, helst över 10 plusgrader.
Så hade haft så att det håller sig runt 15-20 grader i stugan i så fall.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maelis
0

Golvvärme sprider sig i hela rummet, precis som värmen från element, men precis som du själv säger så är det ett ganska komplicerat bygge du planerar. En isolerad friggebod med golvvärme och fönster (vilket jag tycker du ska ha, det är klart marsvinen vill ha dagsljus). Det kan ju kosta hur mycket som helst. Mitt råd är att kolla priser först så du vet säkert att du har råd innan du planerar för mycket. Hoppas att det visar sig att du kan fixa det och att det finns folk som kan hjälpa dig!

alessandroalba
0

om du ser på mitt tidigare inlägg så kan du se att jag tänkte ha isolerat fönster och isolering #3. hoppas bara det funkar jag älskar marsvin sen jag var liten men aldrig fått chansen att ha nån.

jag tänkte göra det ordentligt och tänker pröva först  med en termometer om golvvärmen och isoleringen kan hålla värmen över 10 plus grader om inte så köper jag inga marsvin i det för att jag har intalat mig själv om att om det blir under 10plus grader även fast jag satt en hög grad på golvvärmen så får jag väll bara skita i allt och kanske sälja lilla stugan eller vad jag ska kalla det… så att ni vet så tänker jag bygga med tjocka plankor och isolering inte med tunna träskivor och ingen isolering som vissa brukar ha till kaninburar…

idipidi
0

Var i landet bor du? Det finns ju många uppfödare som har sina marsvin i olika typer av bodar som säkert skulle kunna ge mycket inspiration och svar på frågor. 10 grader plus hela vintern genom är för övrigt ingen absolut nödvändighet.

alessandroalba
0

Jag bor i stockholm fast vid ett område som inte är så bebott mest villor …. Så det finns inte en massa bilar och sånt mest skog och ängar Vilken uppfödare gör så om du vet nån snälla sig så kan jag komtakta och fråga #5

VildaVittra
0

Det behövs inget vatten till golvvärme. http://www.jula.se/golvvarmepaket-200w-415032

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Marsvinsmamman
0

Har du någon vuxen som ska hjälpa dig med byggnationen? Jag skrev i din förra tråd, och jag får inte riktigt ihop vad det är du planerar… Det låter som om du vill bygga en riktig isolerad friggebod/stuga , med riktig botten, och riktigt tak, och dessutom dra in fast el till stugan. Du behöver alltså gedigna kunskaper i snickeri och grunderna i husbygge, samt en elektriker som drar in elen åt er. Och jag får intrycket att du inte är vuxen själv, eftersom du bor med dina föräldrar. Så jag får inte ihop dina ambitioner med de förutsättingar finns. Men du kanske har någon snickarkunnig förälder som ska göra jobbet, jag kanske har missuppfattat.

Den ekonomiska biten måste du också tänka på. Är dina föräldrar beredda att finansiera ett bygge av denna kaliber, samt villiga att betala uppvärmningskostnaderna? Det rör sig ju faktiskt om många tusen.

Om det faktiskt är så att du är intresserad av byggnadstekniska frågor. så tipsar jag dig om forumet på sajten byggahus.se. Där kryllar av byggsugna gör-det- självare blandat med yrkesfolk inom branschen, och där kan du få svar på i princip alla byggrelaterade frågor. Så du får betydligt mera handfasta och konkreta svar om du frågar där istället för på mif.

Lycka till med dina planer! Hoppas du lyckas fixa så att du kan få dina efterlängtade grisar!