Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbilderfilmer
Läst 1817 ggr
[mina blommor MiloochMalte]
0

har fotat grabbarna!

i dag har jag fotat grabbarna säg gärna vad ni tycker om dom 

vet att de är dåliga de var sol på sen har jag en repa på kameran!

0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild 1

linneakangaas
0

Ser ingen bild?

linneakangaas
0

Jaha nu

0

bild 2

1

bild 3

0

bild 4

Detta är sista bilden

0

Bilderna är tagna med mobil📱 kamera  🙂

Julia03
1

Jag tycker bilderna är super fina :) Och för övrigt är den långhårig jätte fin, om man nu får säga så ;)

0

Ja Milo är super söt. De kan jag hålla med om:) Tack för den bra kritiken:) #8

Eulwen
3

De är jättesöta båda två, jag gillar speciellt Milos ruffsiga frisyr! 🙂 Men jag tror Malte behöver lite mer mat, han ser lite tunn ut över ryggen.

0

tack Milo är så söt de håller jag med om även Malte 

ja han är tunn över ryggen men väger endå bra han väger 1020 gram. Han väger  alltid vid 1000  #10

Eulwen
0

#11 Mina hanar väger mellan 1100-1200 och de där sista grammen gör skillnad. Man får gå efter hur de känns och ser ut istället för enbart på vikt och Malte är lite för tunn. Jag säger det i all välmening så du kan mata på honom lite extra. 🙂

linneakangaas
0

#11 Min vuxna hona väger 1200g 😊

0

ja de är också lite svårt att hålla hans vikt i rätt spår då han bara har en tand en så länge i munnen. Gav han vanligt foder i dag vilket egentligen bara är godis men gav han de . Han äter som vanligt ändå även om de är krångligt att få upp maten . 

Han är ett mat vrak de bror ju lite på tänderna . Att han bara har en fram tand .

Linaapp
0

Vad är Malte för ras? =)

0

Pet marsvin:) Alla mina marsvin har typ varit pet :) Undan tag Silver #15

Linaapp
0

Okej =) super fina båda två!!

0

tack  ¨

är stolt över båda två .

lisora
0

Appropå vikt, hur mycket "ska" ett marsvin ungefär väga? :) Har en kille på 4 år hemma som hela sitt "vuxna" liv vägt runt 1 kilo precis, men han känns ändå lite tunn över ryggen kan jag tycka… De har fri tillgång till hö, kraftfoder får de när det tagit slut (hel havre + lite havregryn), mat får de en gång per dag och sen nu på sommaren har de fått vara ute varje dag det är fint väder och då käkas det för fullt. Men vad ska man göra för att få ett marsvin att gå upp i vikt? :) Kan ju vara bra för TS att veta också!

Eulwen
0

Jag ingen expert men det jag har märkt ger en bra viktuppgång är:

Ge mat vid flera tillfällen, de smaskar alltid extra när de får nåt nytt. Hö minst morgon och kväll, grönsaker/grönt utifrån därmellan och så kanske kraftfoder till kvällen. Fri tillgång är bra men ger man mycket och sällan så äter de inte lika mycket som om de får lite och ofta.

Färskt vatten varje dag! En av mina honflockar magrade av rejält, upptäckte att vattenflaskan krånglade. Andra har samma erfarenhet.

Motion. Det handlar ju inte bara om att bli "fet" utan om att bygga ryggmuskler också. Motion främjar matsmältning och aptit.

Bra kvalitet på höet är a och o.

Kraftfoder vid behov, havregryn, kornkross och en bra pellets blandad 3/3 funkar som bas.

Om Malte har problem med tänderna skulle jag ge gröt morgon och kväll. 🙂 Havregryn och vatten, micra en kort stund och rör om. 

Hur mycket de "ska" väga varierar förstås men en vuxen hane bör ligga mellan 1000-1200g enligt min åsikt. Framför allt ska man kunna stryka med handen över ryggen och den ska vara rund och fin åt alla håll.

0

ja okej ska ge de i kväll då 👍

Även lite grönsaker i fall han vill äta de lite med

_Charlie
0

#20 Vattnet skriver jag under på! Min hona tappade flera hundra gram när jag bytte till vattenskål och hon slutade dricka!

TS, tänk på en brödlimpa, du vet hur de ser ut. Så ska han se ut på rumpan också. Inga knölar av skelettet eller insjunkningar. Om han ser ut och känns rund som en brödlimpa, då har han en bra vikt. Det är bättre att titta på hur de ser ut och känns än vad vågen visar.

0

okej 

ska se om de är fel på vatten flaskan  får i sådana fall ta och trycka in en topps och se om de är skit i väggen annars köpa en ny

Han äter med god aptit så de kan de inte vara mer en att de är svårare att äta då han bara har en tand där fram.

22

[bragd]
0

#23 vem är Malte och vem är Milo på bildarna 🤔

0

1 och två är Milo gubben 3 och fyrs är Malte gubben Glömde skriva namnen på dem. #24

Eulwen
1

#23 Topsa pipen på flaskan är jättebra! Jag har en flaskborste (kostade typ 15kr) som är jättesmidigt. På den finns en stor borste som man lätt skurar ur insidan på flaskan med, och i handtaget finns en liten piprensare som är kanon att rengöra pipen med. Jag köpte min på vanlig mataffär, kolla där bebisgrejerna finns, nappflaskor och sånt.

[ladyba]
0

#26 En sån där har jag också! funkar jättebra. (köpte min i en djuraffär dock)

0

Har sätt såna små på granngården har dock aldrig köpt en

Eulwen
0

#27 I djuraffärerna är de plötsligt dubbelt så dyra av någon konstig anledning. 🤔

#28 Tops funkar ju också som du sa, ville bara tipsa om en bra pryl. 🙂

0

Ja ska se om mammas lilla faskboste funkar till flaskan :)

[bragd]
0

#25 Vilka söta marsvins killar du har 👍

[ladyba]
0

#29 hehe ja men det är värt det då jag inte hitta någon i mataffären 😉