Vikt på marsvin
Hejsan allihopa! Jag har ett långhårigt marsvin här hemma utan stam. En hona som heter Chillie. Vi har alltid skojat om att Chillie är stor och tung, men har aldrig tänkt så mycket på det. Idag hade jag lite tråkigt och beslöt mig för att väga henne för skojs skull, och blev milt sagt chockad över resultatet. 1800 gram! Är detta normalt för en hona? Tyckte det lät så fruktansvärt mycket. Jag tycker inte hon känns tjock heller, hon ser väldigt lagom och fin ut i hull. Har ni varit med om så stora marsvin innan? Kan tillägga att min andra hona, Kanel, väger 1100 gram och går på exakt samma foderstat. Slänger in en bild på mina tjejer också, Chillie är den som är svart, brun och vit med vitt i ansiktet, och Kanel är den som bara är brun och vit :)
Oj, det var mycket! Min tjockaste hona som väger mest ligger på 1150g. Du kanske borde ge henne mycket motion så hon går ner.
En normal vikt på vuxna marsvin är 1000-1200g, så hon är väldigt överviktig. Ger du pellet eller sådan mat? Då tycker jag att du borde sluta med den maten, det gör så att marsvin som blir lätt tjocka ännu tjockare.
Ingen liten tjej :-) Som ngn klok människa sa till mig en gång: vikt beskriver egentligen inget annat än trycket du belastar jordytan med… Ligger rätt mkt i det tycker jag. Men, det kan vara ett bra redskap för att se så att "trycket" håller sig på en och samma nivå, att det inte är ngt som håller på att gå fel. Så med detta vill jag ha sagt att om du tycker dina tjejer är i bra hull (du jämför ju med din "normalviktiga")och de mår bra, så finns det ingen anledning att oroa sig. Det är kanske en Cuy, du har hemma ;-))
Tack för alla svar! Det ända dom lever på är fri tillgång till hö och C-pellets, sen får dom lite morots-kanter och sånt. Grejen är att hon känns inte överviktig om man klämmer på henne. Jag är legitimerad djurskötare, så hullet kan jag lätt avgöra själv. Hon är bara gigantisk. Hon är också mycket högre i mankhöjd och längre än andra marsvin jag haft :P Min fråga var om det var normalt att dom är så stora och ifall ni varit med om så stora marsvin innan.
#4 Ber om ursäkt:-)) Läste o tolkade olika saker;-) De ända jag vet som är så stora är ju Cuy och Cuma.
#5 Be inte om ursäkt, var kanske jag som förklarade dåligt :) Jag har faktiskt ingen aning om vilken ras hon är, köpte henne på beställning av en djuraffär :) Beställde egentligen två korthåriga marsvin, men efter ett år blev plötsligt den ena, Chillie, långhårig. Blev jätteförvånad! Skillnaden på Chillie och Kanel i kroppstyp är väl att Chillie har en "tjur-nacke" och hon är JÄTTESTARK ;) annars är dom proportionerligt liks, förutom att Chillie är någon cm längre och högre Enligt djuraffären är dom helsyskon, men det verkar lite underligt…
Jag skulle gissa på att det är en CuMa du har fått tag på, tror inte man kan lita på djuraffärens ord om att de faktiskt är helsyskon ;)
Jag vet marsvinshanar hos uppfödare (oftast selfar = helt släthåriga) som har vägt uppemot 1600 gram utan att vara överviktiga men det känns inte lika troligt att en vanlig marsvinshona skulle göra det. Jag har en riktigt stor dam här hemma och hon väger "bara" 1200 gram… så det måste nog vara någon lurt i din tjejs gener, men det är ju egentligen bara roligt. Mer marsvin att älska 😃
Ja, något tokigt har det verkligen blivit! ;) Hon är hur gó och pigg som helst. Något som är lite fräckt är att hon är en jävel på att hoppa! Som liten hoppade hon ut från lekhagen dom hade. Jag förstår inte hur hon kan hoppa så högt med sin stora rumpa ;)
Jättefin!!! Och som Lilje skrev, så mkt gris att älska:-) Hennes rumpa är kanske ett gigantiskt muskelpaket ;-))
#10 Tack så mycket :) Haha jo, kanske det ;)
CuMa låter rimligt :) har en cuy hona hemma som väger ca 1,3 kg och är ca 7 månader :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Kommer hon från Åkello från början? (En djuraffärsgrossist i Vellinge). Jag vet en del marsvin därifrån som varit sådär enorma. Har absolut ingen aning om varför. Cuyar/CuMa brukar väl vara rätt speciella i temperamentet? Åkellojättarna jag mött har varit väldigt lugna, trygga, väldigt coola. De cuyar jag träffat har varit på sin vakt.
Envishet och drömmar
Nej, hon är från en djuraffär som heter Valens-zoo, i Trelleborg :P dom kanske har sammarbete? Vellinge är ju väldigt nära Trelleborg :) Hon här är allt annat än på sin vakt. Världen gullegris! Jätte kelen och älskar att sitta uppe i mitt hår och mysa. När hon var liten var hon dock väldigt rädd och bet en om man skulle ta i henne.
Sökte lite på google. ;) Där stog det att en cuy kan väga upp till 4kg men det måste vara lite ovanligt. De lever också bara 3-4 år, för att de är tydligen mer stress marsvin.
Hon väger ju strax under 2 kg, så hon kanske är någon sorts blandras? :) hon blir 2 år i år, så hon är ju inte speciellt gammal. Får hoppas att hon har några år kvar! Än så länge är hon hur frisk och kry som helst i alla fall :)
#17 Normal vikten var 1500-2500g tror jag. Det kan vara blandras. :)
Vanligtvis blir inte cuy så stora som 4kg men de ska väga mellan 1,8-2,5 kg som vuxna. Sen kan de ju såklart bli både större och mindre :P Din tjej är nog färdig växt iallafall :) Cuy är iallafall mer stressade än "vanliga" och tar mycket längre tid att få tama jämfört med andra ^^, min tjej är någorlunda tam och har haft henne sen februari :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Min älskade kastrat (som tragiskt lämnade oss för en kort tid sen ;( ) Var en " vanlig self", och han var normal i hullet. Vågen visade 1,5 kg. Mycket av de tror jag var muskler då de rör på sig väldigt mkt. Stor bur plus att de vintertid får golvtid i köket, på sommaren kommer de ut i uteburen. Så kanske din tjej är väldigt muskulös :)?
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Ett marsvin på 2,5 kg låter ju otroligt mysigt! 1,8 också så klart. Synd att Cuyar är mer lättstressade. Jag skulle väldigt gärna dubbla storleken på mina grisar och få mer att gosa med. Hur vanligt är det med Cuy? Hoppas frågan inte uppfattas som trådkapning(?)
#18 kan det mycket väl vara :) #19 det var inget jag tänkte på då, men nu när jag funderar tillbaka så var Chillie faktiskt "elakare" än Kanel. Nu är hon dock jätte snäll ^^ #20 beklagar för bortgången, det är det värderande att ha djur :/ Jo, hon är jättestark och har en sorts "tjurnacke" så muskler har hon :) hon är väldigt aktiv och springer omkring och hoppar hela dagarna ;) #21 För mig gör det inget, trådkapa hur mycket ni vill :)