Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 525 ggr
MissFlisan
0

HJÄLP nybörjare igen!

Hej! 

Jag har fått två bebis flickor på foder. De är bara fem veckor gamla. Jag har ju haft marsvin förut, men jag blir så orolig för allt ändå!!!

Den buren jag fick är VÄLDIGT liten, men hon jag fick dem av (hon är expert på marsvin, har 50 st och är domare..) sa att den funkar ett bra tag. Men jag är rädd för att de ska bli uttråkade, det finns ju inget att göra i den buren?!

Sedan har jag demute väldigt mkt trotts att jag fick dem i förrgår, jag vill lära känna dem och göra dem tama och vill att de ska vänja sig vid mig. Hur mkt borde jag ha ute dem i början? kan jag redan ta ut dem på gräset? 

Jag kan inte påstå att dom är rumsrena, är era de? De kissar ju över allt och jag har redan fått tvätta massor (jag har handdukar och skydd under såklart) Det kommer över allt.

Hur ska jag bete mig nu i början?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se

"slappna av inget är under kontroll!"

Linaapp
0

Jag fick också mina tjejer när dom var 5 veckor gamla. Men mina var väldigt skygga i början så jag lät dem vara den första dagarna i buren så dem skulle lära känna de nya ljuden, lukten etc och känna sig mer trygga. Dom hade också bara ätit foder innan så det tog kanske 2-3 veckor innan dem ens började smaka grönsaker. Dom verkade inte alls intresserade så jag blev lite orolig först, men nu äter dom allt man ger i princip :P Jag gav dem inte gräs förrän de var kanske 2 månader och då bara lite i början. De kan få diarré om man ger för mycket av nya saker till dem. Så bara ta en dag i taget och läs på. Finns många bra trådar här med massor av bra information =) Lycka till!

emmaaslund
0

Till att börja med; andas och ta det lugnt 🙂 Njut av dina marsvinstöser, så tar vi dina funderingar i tur & ordning. 

Buren
Hur stor är den? Även om man är domare och har hållit på med marsvin i många år så behöver era uppfattningar om en normalstor bur inte vara delade. Snarare att man som van marsvinsägare kanske snålar lite med utrymmet efter ett tag, för att man är van med att ha många marsvin. Vad har du för inredning i buren, varför tror du att de blir uttråkade? Marsvin klarar sig alldeles utmärkt med hus eller andra gömställen, kanske en bro, några grenar och självklart hö att äta och pyssla runt med.

Att ha dem ute ur buren
Om du fick hem dem i förrgår så tycker jag absolut att du kan börja ta upp dem så att de får vänja sig vid dig och ni kan börja lära känna varandra. Viktigt är såklart också att de får tid för sig själva, men det får dem nog. Om deras magar är vana vid gräs kan du ta ut dem i en säker bur/hage. Nu är de ju bara 5 veckor så jag vet inte hur mycket gräs de har hunnit äta, annars kan du börja med att plocka in lite grann och vänja dem för att sedan plocka ut de utomhus. Tänk på att det inte får vara för kallt eller för varmt (!) när du tar ut dem, och att de alltid måste få tillgång till skugga. Marsvin är superkänsliga mot värme, så är det en väldigt varm sommardag så mår de bäst av att stanna inomhus.

Rumsren
Jag har inga rumsrena marsvin och det är väldigt få marsvin som är det. Haha, förlåt att jag skrattar men "Det kommer överallt" - hur mycket kissar dem? 😃 Det blir ju en del tvättande men man kan inte göra så mycket åt det. Om man matar med massa gurka i knät så kniper det säkert i blåsan efter ett tag och det kan lätt ske en liten olycka.

Nu i början är du lugn, trygg och säker när du hanterar marsvinen men även när du befinner dig runt buren. Lär dem att förknippa dig med mat/godis och en lugn och härlig röst.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Aristarcos
0

Om de är så små, kanske de tom uppskattar tomma toalett rullar att springa igenom, ligga i :) du kan ta och sätta in ett litet kartong hus som skydd kanske. Du ska väl inte ha dem så länge misstänker jag då du bara har dem på foder. Hur stor är buren ?

bohan85
0

Mina marsvin är inte rumsrena i buren men när de är uppe hos mig i famnen så börjar de oroligt gå omkring och hacka med tänderna när de vill komma ner i buren och kissa. Har inte lärt dem det utan det har bara blivit så vilket jag är tacksam för!

emmaaslund
0

#4 Ja men precis, flera av mina visar också när de är kissnödiga. De sätter sig då på ett visst sätt. Eller ja, de kanske inte förstår att de visar mig men jag ser i alla fall på dem att det är dags 😉

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

MissFlisan
0

Tack för era svar! Just nu har jag dem ute på gräset i deras nya stora kanin bur. de verkar uppskatta det mer än väl :)

jag kommer att ha dom iag ett halv år sedan får vi se.

Fortsätt gärna att komma med tips :)

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se

"slappna av inget är under kontroll!"