Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1353 ggr
_Charlie
0

Fråga ang. kastreringssätt?

Jag skulle behöva lite råd av någon som har kastreringserfarenheter.

Vår vanliga veterinär kastrerar marsvinshanar med enbart lugnande och lokalbedövning. De söver alltså inte marsvinet, och har hittills 100% överlevande marsvinshanar med denna metoden. Priset för detta är 680 kr och då ingår antibiotikan marsvinet ska äta efteråt.

Det har nu öppnat en smådjursklinik mycket nära mig, och jag vände mig därför till dom med lite allmänna marsvinsfrågor, bland annat med vilken metod de kastrerar marsvinshanar.

"Då söver vi marsvinet med kombination av dexdomitor och ketalar. Det är sällan man måste ge lokalbedövning. Tack och lov har vi inte haft några dödsfall, men sövning på marsvin tar vi med stor respekt. Man vet aldrig… Naturligtvis är sövning det bästa alternativet men det är rätt svårt att sätta nål på marsvin och ge narkos intravenöst."

Denna metoden kostar enbart 500 kr, jag fick inget svar på om antibiotika ingår, om de ens ger detta efteråt.

Allt annat lät toppen, de verkar trevliga och kunniga och hade mycket vettiga priser, men just ovan citat kändes inte säkert. Det kändes inte värt att byta veterinär för den punkten.

Tänker jag rätt?

Maelis
0

Jag kan inte riktigt ge råd i detta men om de ger antibiotika efteråt eller inte tycker jag är väldigt avgörande…

_Charlie
0

#1 Jag tror nog (hoppas i alla fall) att man som ägare kan få en veterinär som i regel inte ger antibiotika efteråt att göra det ändå, jag skulle inte kastrera utan antibiotika efteråt.

Men sövningen blev lite luddig för mig. Jag vet ju inte vad "dexdomitor och ketalar" är för något, om det betyder att de söver via gas kanske? Eftersom de sedan skriver att det bästa är att söva intravenöst men att detta är svårt på marsvin.

Maelis
0

Jag förstod verkligen inget av det heller. Inte heller varför det skulle vara bäst att söva intravenöst om det inte var riskfyllt? Blir nyfiken på att veta mer. Men jag tror att känslan för veterinären är avgörande. Om jag vågar mig på en tolkning av det du skriver så är det första alternativet tryggare och det andra mer av en chansning. De kan vara hur proffsiga som helst, men du har inte haft med dem att göra (än). Jag skulle vara väldigt benägen att ta det tryggaste alternativet. Men kanske dyker det upp nån här som testat det nyare stället och kan berätta om det? Jag var oxå väldigt glad över att min hane fick smärtlindring i 2-3 dagar. Såg honom aldrig försöka klia eller krafsa på stygnen. Men du har säkert redan en bra plan för det med. Lycka till med kastreringen!

nightmares
1

Båda läkemedlen verkar ju vara injektionsvätskor enligt FASS. Är det inga veterinärer som använder gasanastesi? Jag tror att det har fördelen av de vaknar upp omedelbart när den slutar ges. Men troligen finns det många metoder som fungerar.

_Charlie
0

#3 Tack så mycket. Ja min känsla säger att det inte är smart att trixa med valet när man inte har så mycket att gå på. Jag kommer boka in ett besök med vår katt hos den nya veterinären, för att få träffa dom personligen och få chansen att känna av hur landet ligger. :)

_Charlie
0

#4 Jasså?  Då blir det än mer luddigt, eftersom hon skriver att det är bättre att söta intravenöst, men att det inte är lätt att göra på ett marsvin. Det kan inte vara så att injektionsvätskorna även fungerar i gas? Jag tycker nog alternativet där grisen inte behöver somna alls känns säkrare. Det är just narkosen som oroar mig mest, och svårigheterna som kan finnas med att få igång dom ordentligt efteråt.

Eulwen
0

Om jag hade tillgång till en veterinär som kastrerade med lokalbedövning osv så som du beskriver att din vanliga gör skulle jag välja den även om den var dyrare (och här var ju skillnaden mycket liten). Jag har ringt runt till flera kliniker här omkring, alla jag talat med söver med gas och priset ligger mellan 850-1500kr…. Är det inte intravenöst så är det gas de menar, har inte hört om någon annan metod när jag ringt runt. . Att det är bättre att söva intravenöst är främst för att det är lättare att reglera mängden medel som ges än om det är gas. Sen finns säkert andra skillnader också, intravenöst blir återhämtningen/uppvaknandet mildare och snabbare om jag inte minns fel.

_Charlie
0

#7 Nej priset gör ingen skillnad. 500 kr eller 680 kr med antibiotikan är ju inget pris alls jämfört med vad andra kliniker tar som inte tillämpar den tekniken som min veterinär gör, som du säger.

Visst borde han inte känna någonting när de kastrerar honom när han fått lugnande och lokalbedövning? Det känns väl inte?

Mirinda
0

Mitt råd är att du ska gå på din erfarenhet och känsla, Charlie. Grubbla inte för mycket! En duktig veterinär som utfört operationen många gånger är nog det viktigaste, oavsett kastreringsmetod. Så välj den veterinär du känner tillit till!

Tycker absolut att antibiotikakur och smärtlindring de första dagarna bör ingå. Det gjorde det när vår lillkille kastrerades. Allt gick utmärkt och han hade varken infektion, märkbara smärtor eller svårt att komma igång efteråt.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare