Sammansättning av två hanar
Jag har ett marsvin på ca 3 år, köpte han från djuraffär (lite dumt, jag vet) så har ju ingen födelseattest direkt, haha.
Iallafall så hade han såklart en kompis, men den kompisen har nyligen avlidit och därför är jag på jakt efter en ny gris.
Jag har hittat en uppfödare den här gången, ungefär 2 timmar härifrån, med en alpacahane på 1,5 år som är till salu.
Det enda jag är orolig för är sammanföringen, det är ju en viss åldersskillnad, men är det nog många år för att mitt marsvin ska bli ranghögt?
Skulle bli så besviken om jag hittat ett marsvin jag gillar och sen att dom inte passar ihop, så därför funderar jag på att ta med mitt marsvin till uppfödaren, fixa ihop någon neutral zon där dom kan mötas, och ifall det funkar så funkar det liksom.
Åsikter?
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta
Ingen rekommendation att sätta ihop två vuxna hanar har själv två vuxna hanar som bor själva för de ej går ihop så nej inte de snälla:)
Att sätta ihop äldre marsvins hanar går inte alltid så lätt till, oftast slutar det med sönderbitna öron och man kan i slutändan inte få dem att acceptera varandra just pga att båda vill vara högst i rang. Råder dig istället att leta upp en bebis hane, helst en som precis blivit leverans klar. :)
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
Hm, jo det är sant. Bara det att hon med alpacan är närmaste uppfödaren, och hon bor ungefär 2 timmar bort.
Vill såklart hellre köpa en unge men hur ska jag få hem den ifall det krävs flera timmars bilfärd? :s Kan ju liksom inte tvinga min mamma att skjutsa mig (jag själv är bara 16) eftersom det är ju min hobby, mina djur osv
#3 vart bor du? Kolla om det är någon utställning hyffsat i närheten av dig, då brukar det kunna ordnas transport :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#4 Jag bor i Luleå, jo det ska vara utställning i Luleå den 24 augusti men tycker det känns lite hoppfullt att någon från södra Sverige (där de flesta uppfödarna finns) ska åka ända till lilla Luleå för en utställning.
Men det är klart det går att fråga :)
#4 Kanske inte någon som åker så långt,men det finns om jag fattat rätt ofta ett "till salu" bord på utställningar, där kanske du hittar en pojke i lämplig ålder :) Om du har facebook kan du alltid gå med i "marsvin säljes/köpes/omplaceras" och "svenska marsvinsföreningen" och där fråga om någon har någon till salu och ska komma på utställningen :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#5 Vill du ha just alpaca eller skulle andra raser också vara intressant? :)
Men vilka tror du det är som kommer att vara på utställningen då om inte just uppfödare? 😉 Det finns flera "där uppe" och det är faktiskt inte alls ovanligt att uppfödare nerifrån åker hela vägen upp. Från Sthlm t.ex. är det en relativt enkelt tågresa och det är ofta många härifrån som reser dit. Både utställare och domare.
Jag skulle inte heller chansa med en äldre hane, att testa på neutral yta säger i så mycket, det krävs egentligen att de sitter ihop i ett par dagar och sedan flyttar in i den bur man tänkt att de ska bo innan man vet om det går eller inte.
#7 Eftersom jag har haft korthåriga raser på alla mina marsvin så kollar jag just nu på olika långhåriga, inte bara alpaca :)
Är väldigt intresserad av lunkarya också, så söta!
#6 Ah jag ska åka till utställningen iallafall, kan ju vara kul i vilket fall som helst! :)
#9 Ok, här finns det bara korthåriga i olika varianter ;)
Hoppas du hittar en lämplig liten kille, en av domarna åker upp från Stockholm så det kanske skulle gå att ordna något med henne.. :)
#9 hör med http://www.vibysmarsvin.se/sites/sale.php
det är som julianna sa, hon som ska komma upp och döma i augusti.
#10 Det kan jag göra :) Har mailat massa marsvinsuppfödare (typ alla jag hittade på SMF) så vi får väl se :)