Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2865 ggr
linneakangaas
1

Kan marsvin äta glasstrut?

Rubriken säger allt! :)

Torreador
0

Menar du glassen eller själva struten? ;-)

Mitt marsvin chico älskade vaniljglass och när jag åt glass så ville han slicka han också… haha <3

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Fridaaaa
1

Själva struten är nog ingen fara att de smakar på men inte glassen.

Finns ingen mening med det heller 😉

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

linneakangaas
0

#1 Struten menar jag. ;D

#2 Jag gav lite och de gillar det, skulle inte ge dom glass för det är inte nyttigt eller nånting för deras magar. :)

[rumelle]
1

Det är ju ofta choklad i struten. Vet att det är farligt för hundar men har ingen aning om ifall marsvin kan äta det. Skulle nog avråda dig från att ge dem glasstrut, det finns bättre marsvinsgodis. :)

Fridaaaa
1

#4 Choklad är farligt för stort sätt alla våra husdjur, även för marsvin

linneakangaas
0

#4 Menar du att det är choklad ingrediens i struten? Jag har inge glass i den, det här är såna som man köper i paket så får dom smaka lite av struten. :)

Fridaaaa
0

#6 Aha, såna man själv klickar glass i. Ja utan glass i är det ju ingen fara att de smakar 🙂

linneakangaas
0

#7 Ja, man får ge lite för dessa innehåller socker så lite små bitar kan de få! :)

imoon
12

Jag skulle säga att det inte finns något skäl alls att låta marsvin smaka glasstrut. Det är endast onyttigt. Innehåller både socker och salt till exempel, vanligen även vanilj och jag har faktiskt ingen aning om vad marsvinsmagar tycker om vanilj.

En del väljer ju helt bort morötter till marsvin på grund av sockermängden. Till skillnad från glasstrutar innehåller dock morötter en massa nyttigheter. Ge hellre morötter, frukt eller något annat passande till marsvin.

Glasstrutar är kanske inte farligt för marsvin, men helt klart väldigt onödigt.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

linneakangaas
0

#9 När jag läste ditt inlägg kändes det som att du menade att jag gav en hel strut. Men de fick bara jätte små bitar! Jag gav dom broccoli innan, så tyckte jag att dom kanske kunde få smaka lite nytt och se om de gillar det.

imoon
12

#10 Nej, jag tycker att även små bitar är helt och hållet onödigt. Som sagt är det inte skadligt men varför ska de överhuvudtaget smaka det? Det finns inga skäl alls för det.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

linneakangaas
0

#11 Jag tycker att det är samma skäl som allt annat de aldrig fått äta förut. Fast det här kommer jag nog inte ge mer ändå. :)

Lilje
16

Jag blir alltid lika förvånad över att människor låter sina djur äta (eller smaka - ingen skillnad) onaturliga och väldigt onyttiga saker för att djuret ifråga "ska få testa på något nytt". Djur fungerar inte som människor… Jag kan inte annat än hålla med imoon ovan.

Denna kommentar har tagits bort.
iibaa
6

Varje djur bör få den typen av näring som deras matsmältningssytem är avsedd för. Snabba kolhydrater (vetemjöl och socker) tillhör definitivt INTE dem näringsämnen som är lämpliga för marsvin. Det kan påverka bakteriefloran i deras tarmar och göra att de blir dåliga i magen.

Vill du skämma bort dem med något gott då och då (vilket jag tolkar det som att detta handlar om) bör du hitta någon grönsak (eller varför inte någon ny ört som de inte har smakat? Mina älskar basilika!) som inte ställer till det för deras små magar.

[mina blommor MiloochMalte]
3

jag skulle aldrig ge mina herrar sådant

linneakangaas
2

Det var ingen fara att ge dom lite, så jag tänker inte lyssna på dig.

iibaa
7

Du får självfallet göra som du vill med dina marsvin men om du rent principiellt "inte tänker lyssna" är jag uppriktigt nyfiken på varför du ställde frågan.

1

Tycker du ska lyssna på oss ! Om man godis till marsvinen så kan de tex vara foder eller någon gof grönsak. Har själv slutat köpa färdigt godis från zoo affären

MoaL
7

linneakangas, pyttebitar av glasstrut är inte farligt, men det innehåller ofta ganska mycket socker, så det är inte nyttigt. Dessutom är vete överhuvudtaget inte det nyttigaste sädesslaget. 

Om jag var du skulle jag göra eget marsvingodis, om du nu gärna vill ge något nytt och lite hårdare åt dem än hö och grönt. Det borde utan problem gå att göra några slags "kakor" i ugnen, med havregryn och dylikt, som de kan knapra i sig. UTAN socker och liknande onyttigheter, kanske med torkade grönsaker och örter.

Inlägget redigerat då det delvis svarade till ett borttaget inlägg.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

linneakangaas
1

#26 Tack !🙂

Tack för tipset förresten! Har inte havregryn hemma nu men får köpa det så kan jag fixa något nyttigare!🙂

linneakangaas
0

Fast vi har sockerfria havrekakor. Men jag vet inte vad som sägs om det? :D

MoaL
2

Jag tror att det bästa är att göra själv, eftersom jag personligen skulle undvika att ge allt som innehåller smör eller margarin till grisarna.😉
Likaså brukar människokakor kunna innehålla salt och diverse olika medel som man kan undvika om man gör något själv alldeles från start till sina djur. ^^ Om du gör egna marsvinskex vet du ju exakt vad du har i. 

Om du vill ha något pyssligt att göra kan du ju redan nu gå ut och plocka maskrosor, maskrosblad, groblad, och så vidare - ätbara växter helt enkelt - och hänga/lägga på torkning, så att du har att blanda i när du gör eget marsvinsgodis. Även broccoli, paprika, morötter, rödbetor och liknande går att torka. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[rumelle]
1

Sockerfritt är ju bra, men kakor brukar innehålla salt och en del tillsatsämnen som marsvin nog helst klarar sig utan.

linneakangaas
1

Okej då vet jag!😊

_Charlie
10

Jag tror att nya smakupplevelser stimulerar marsvinens sinnen, precis som nya smakupplevelser stimulerar våra sinnen. Det sätter fnurr på saker i våra kroppar som är nyttigt för oss.

Det låter lite på dig som om TS marsvin kommer dö nu. Ungefär som om hon matat dom med en hel rå lök eller avokado. Så illa är det inte. Glasstrut är inte ett lämpligt alternativ som godis, nej, det finns många mer lämpliga alternativ. Men en gnutta strut för att TS själv ville det och marsvinen tyckte om, vid ett enda tillfälle, är inget att skrika om.

Jag tror att det är nyttigt med nya smakupplevelser. Därför har mina marsvin fått smaka mängder med saker som enligt andra är helt tabu därför att det finns så mycket mer lämpliga alternativ. De har fått ärtor. Majs. Morötter. Sockerärtor. Trots att alla de alternativen innehåller mycket naturligt socker. Spenat. Trots att det i stor mängd kan vara skadligt. Mjölklinser. Trots att det är djuraffärsgodis. Smörgåsrån. Cornflakes! Till och med det.

I slutändan handlar det om att TS gav dom något de KAN äta, men inte bör bli matade med dagligen. Marsvinen kommer leva vidare. Alla nöjda och glada. Ingen är sjuk eller dålig pga struten. Nästa gång väljer TS något annat. 🙂

Inlägget redigerat då det delvis svarade till ett borttaget inlägg.

0

Jag har lite förlag vad du kan ge dina marsvin i stället för glass rån:) Morot Rödbeta Kål Gräs Foder Apelsin dock en liten bit var syra i som kan ge munsvamp Broccoli Spenat De var lite förslag :) Rödbeta kan vara uppskattat !

Fridaaaa
0

#33 Spenat och rödbeta ska man med bara ge lite (bra att nämna det) 🙂

linneakangaas
0

#32 Jag tycker också att det är bra att de får smaka lite nytt ibland, det har marsvinen rätt till!🙂 Men detta var ju bara en engång-grejj med glasstruten. De kanske till och med får smaka lite igen nångång men absolut inte alls ofta! Mina har också smakat mjölklinser men det var inget för dom.😃

0

Oj glömde de :)

linneakangaas
3

Jag uppskattar ändå att du, imoon sa förslag som de kan äta som är bättre. Hoppas du förstår nu, de kommer inte få de som godis eller nånting sånt!

#33 Tackar!

0

Var så lite. Du kan pima mej om du vill veta mer :)

Virvlan
0

Dom kan säkert äta det men inte direkt nyttigt. Jag ger mina ibland cornflakes, hårt bröd eller äpple =) Som "snacks".

Virvlan
1

Man ska stå för vad man tycker och folk måste förstå att vissa blir upprörda när man ger människomat till sina djur. Ett tips är att fråga saker här INNAN du ger till ditt marsvin. Vissa saker kan vara rent av farliga. Lycka till =)

linneakangaas
0

#43 Jag vet inte om du sa till mig? :)

Virvlan
0

Ett tips är att fråga saker här INNAN du ger till ditt marsvin. Vissa saker kan vara rent av farliga. Lycka till =)

De var till dig =) inget ont menat. utan bara ett tips =)

linneakangaas
0

#50 Jag frågade om glasstruten som hela själva inlägget går ut på! Nu kanske jag är trög om jag missuppfattat nånting? :)

supernatural
1

Man bör inte ge marsvin några animaliska produkter alls, då de är herbivorer. Dock lär det ju inte vara så nyttigt med t.ex sojaglass och sånt heller, men tanke på sockerhalterna

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

lisora
0

Mia från Marsvinshjälpen minns jag lade upp en film där hon satt och fikade i "hagen", då fick ett nyfiket marsvin smaka en liten liten bit bulle. ;) Så jag tror inte att en liten bit glasstrut gör någon skada. Självklart är det ingenting de ska äta dagligen och man behöver väl kanske inte ge mer än en knapp centimeter men jag tror inte det gör någon skada.