Tips: Critical Care-spruta
Måste bara tipsa om vad som har varit min bästa vän de senaste dagarna med ett hövägrande marsvin. En 10 ml spruta utan nål, med en liten slang på. Den är helt suverän att använda vid stödmatning av Critical Care! Det har aldrig varit snabbare, enklare eller smidigare att ge CC 🥳
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
Så bara tips
Äter hennes marsvin nu?
Ja, det är ju en konst i sig när blandningen är lite tjockare. Har de tillhörande slangar på Apoteket med, tro?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#1; Nej tyvärr, han får fortfarande CC till största del.
#2; Jag kan ta reda på mer senare idag när jag ska på återbesök på Fågelkliniken. Det vore ju himla praktiskt att kunna bunkra upp. Mer slang till folket! 😃
SMF 470 Saphira's
- Teddy
#3 Gärna det! Haha ja 😃
Lycka till hos vet! 🌺
/ Emma
Hoppas han börjar äta helt själv snart håller tummar och tassar👍
Å, vilket smart tips. Om någon har tips vad förs sorts slang man kan använda så är jag nyfiken. Jag jobbar som sjuksköterska och kanske skall jag prova ta hem en slang till dropp och se om man kan fästa på.?
Det var tillklippt droppslang! Så himla smart. Sitter dessutom som en smäck på sprutan :)
SMF 470 Saphira's
- Teddy
#7 Åh, hmm. Då ska jag kanske ta och fråga mina SSK-studerande vänner om lite slang 🙂 En tanke: borde det ändå inte vara lättare utan slang, om man har ett marsvin som inte är supersugen på att stödmatas? Slangen lär ju slinka runt, runt?
/ Emma
Slangen är ganska styv så den håller sig fint i position. Samtidigt är den inte lika hård och jobbig att få in i munnen som sprutspetsen. Den är i mitt tycke faktiskt oändligt mycket enklare att stödmata med även av den anledningen att man kan (om det behövs) lirka in den lite längre in i marsvinets mun så den inte spottas ut eller slinker ut bara marsvinet spjärnar emot. Det är ju värdefullt om det gäller "på liv och död-stödmatning" :)
SMF 470 Saphira's
- Teddy
Jag har också ett tips.
Jag tar en 1ml spruta och klipper av pipen med en klotång, precis så att inte "tryckstickan" (vet inte vad det kallas XD) kommer igenom hålet, och sedan slipar till ojämnheter. Då har man en spruta som man kan använda till lite tjockare CC utan att det blir tvärstopp och risk för att dränka dem när stoppet lossnar.
Jag har provat sådan spruta som Onyxia tipsar om, den funkade bra men jag tyckte att det var lite obehagligt med en så stor spruta, risk att det kommer för mycket på en gång om man råkar trycka för hårt.
#10. Jo så gör jag nu Lyan, klipper av toppen på 1ml-spruta. Innan jag fick lära mig det var det ett elände att ge CC. att Men lät som en smart idé med slange… Nu hoppas jag ju självklart på att inte behöva stödmata….
Inlägget redigerat av moderator då det inte är tillåtet att använda svordomar på sajten.