Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 7851 ggr
1da98
0

Schampo vad är bäst ?

Hejsan!

Jag har ett sheltie marsvin som har lång päls.

Jag duschar henne ganska ofta.

Jag använder ett smådjursschampo som jag köpt i djur affären.

Men hon blir inte vit som hon ska vara utan gul allt går inte bort.

Vad använder ni för schampo ?

Blir dom rena ?

Hoppas ni kan hjälpa mig :)

-1da98

// Ida och marsvin.

"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"

Royalz
0

Jag använder Espree :) Dyrt men bra.

Ska dock köpa ett speciellt schampoo för vita djur som tar bort gula partier, Flamingo heter det märket och kostar runt 50-60kr.

Abico
0

Jag har ett värdelöst vitschampo, dyrt och fungerar inte alls. Pro Vitamin white från Beaphar.

Mina favoriter är ett Dogman schampo med schampo/balsam som jag köpt på Ica för 25kr eller något. Och Head&Shoulder, brukar använda både schampot och balsamet till slåthår/långhår där.

Hanna 

1da98
0

#1 Okej, Vart köper du det ? :)

-1da98

// Ida och marsvin.

1da98
0

#2 Okej en kliar det inte på dom ?:)

tack för tipset ;)

-1da98

// Ida och marsvin.

Abico
0

#4 - Vad menar du att det är som ska klia?

Hanna 

fia-mia
0

Tror det är dogmans hund och kattschampoo jag har när de har Ohyra, typ running lice. Men oftast tar jag Barnängens schampoo.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

1da98
1

#5 Det från Ica ?

Jag trode att man behövde specielt schampo från djur affär :)

:) -1da98

// Ida och marsvin.

Abico
0

#6 - Är det någon speciell sort då? För den jag har är verkligen ingenting mot Ohyra :P

#7 - Näe, jag kan nästan garantera att det är precis samma saker i djurschampo som köps på ica som det som köps i djuraffär. Skillnaden är att djuraffären kallar det för tjusigare grejer och tar dubbel så mycket betalt ;) Skölja ur pälsen noga ska man alltid göra, det är schamporesterna i pälsen som kliar.

Hanna 

1da98
0

#7 okej Tack så mycket för hjälpen :)

-1da98

// Ida och marsvin.

fia-mia
0

#8 Det var visst inte dogman. Det hette PCL Dog and cat Ohyreschampoo

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

FeliciaS
0

Jag har testat rätt många olika genom åren men tycker helt klart att schampona från Active Pet Care är överlägset bäst! Det finns inte en ända nackdel tycker jag, ett kanonschampo :) Jag har Dog Schampo extra eftersom jag använder det särskilt på min hona som jag förut ställde mycket i hennes rasklass där hon behöver vara sträv i pälsen, och vanliga schampon tar bort pälsens naturliga strävhet. Men det vanliga schampot de har funkar säkert utmärkt till din gris :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Jag har ett baby schampoo =)

godisgrisen
0

Best friend hundschampo köpt på Coop tycker jag är jättebra till mina släthår.

lomsen
0
Atensia
0

Jag använder Fyra Ess hundschampo både till marsvinen och hunden. Tycker det fungerar bra :)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

FeliciaS
0

#15 Glömde helt bort att skriva om det också ;) Men jag har också det till mina icke-strävhårsgrisar (alltså alla utom en :P) när de behöver badas :) Är toppenbra!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

1da98
0

Okej tack alla för hjälpen ! :)Skrattande

// Ida och marsvin.

1da98
0

Jag har hörd att man kan ha galltvål till kaniners tassar och det är tydligen jätte bra ! Men kan man ha det på marsvin ? :)

-1da98

// Ida och marsvin.

gnagarlover
0

hexacilschampo helt klart bäst tycker jag.men alla är vi olika.

1da98
0

#19 okej, det ska jag testa ! :)

// Ida och marsvin.

Sandra-B
0

Jag använder strävhårsschampo för hundar till mina marsvin inför utställningar, kommer inte ihåg märket på det just nu men det är en rätt liten typ fyrkantig flaska (schampot ska man blanda ut med vatten innan användning) med lila kork. Tycker det fungerar kanon till teddypälsar.

Till de som inte ställs ut använder jag Eden mjällschampo vilket jag gjort i sisådär tio år och det tycker jag fungerar kanon.

När jag hade släthår så badade jag vanligtvis dem i Head&Shoulders shampo och använde nåt vanligt balsam- kommer inte ihåg vilket märke.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

1da98
0

#21 Okejj, ;)

// Ida och marsvin.

NinaS
0

Jag badar mina (korthåriga marsvin + katter) med Espree Silky Show. Använder både schampoo och balsam. Blandar ut med vatten och schamponerar 3-4 omgångar + en gång med balsam. Sköljer lite mellan varje omgång, ordentligare sköljning i slutet. Funkar bra tycker jag, men har inte så mycket att jämföra med.

1da98
0

#23 Okejj, :)

-1da98

// Ida och marsvin.

Royalz
0

När jag tvättar mina vita så använder jag först PCL Dog&Cat shampoo för vita pälsar x2 sen använder jag Espree Shampoo ´N Conditioner in One x2 Då blir dom både rena och luktar gott :)

På selfarna använder jag Espree Shampoo ´N Conditioner in One x2

Och på skinnysarna Espree Berry Delight Shampoo eftersom dom inte behöver balsam :)

Tycker Espree har bäst shampoo :) Och luktar gott gör dom flesta.

1da98
0

#25 okej vart köper du det ? :)

-1da98

// Ida och marsvin.

Royalz
0

#26 Finns nog på dom allra flesta djuraffärer :)

1da98
0

#27 Okej tack för tipset det kan jag ju testa någon gång ;)

-1da98

// Ida och marsvin.

Sandra-B
0

#23 & 25

Menar ni att ni måste schamponera djuren 3-4 gånger för att de ska bli rena? :-O

**SMF 237 Sweet Dream's 

Royalz
0

#29 2-3 ggr tvättar jag varje. Skrev lite fel.

Teddysarna blir dock bara tvättade 1 gång i diskmedel eller fungoral och inte alls ofta :p

Sandra-B
0

Okej, tycker det låter rätt mycket iaf, att behöva shamponera upp till tre gånger för att djuren ska bli rena.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Creation
0

#31 Hon tycks ju ta balsam 1-2ggr och där handlar det väl snarare om att vårda pälsen för att den ska se fin ut, än att pälsen ska bli ren.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sandra-B
0

#23 skrev att hon använder shampo 3-4 omgångar och sen balsam en gång och sen skrev #25 att hon använder vanligt (vit)shampo 2 gånger och sen shampo+balsam (2 in 1) 2 gånger.

Det var det jag kommenterade först i #29 och sen fick jag svar från #25 i inlägg #30 där hon skriver 2-3 gånger.

Att man tar balsam i pälsen- utöver, tycker jag är en annan sak, men just att de behöver schamponeras så många gånger (3-4) för att de ska bli rena tycker jag fortfarande låter som rätt mycket.

**SMF 237 Sweet Dream's 

supernatural
0

Är det något schampo/balsam man INTE får använda? Ska köpa schampo och balsam imorgon då jag kommer passera DjurMagazinet, dock vet jag inte vad de har för sortiment där men vet ni något som är dåligt för marsvin som de säljer på djuraffärer?
Så jag vet vad jag ska köpa/undvika! 🙂

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Lejonhund
0

Kanske parova att förtvätta i galltvål skulle fungera?Och sen följa upp med vanliga schampo och balsamet?

maijasjodin
0

Hahah du får många schampon att testa :'D

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/