Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 901 ggr
supernatural
1

Marsvins-medicin-skåp

Nästan alla hem har ju ett medicinskåp med plåster, alvedon och diverse receptfria läkemedel för "småsjukor".

Jag letar efter sånt som är bra att ha till marsvin, ifall det skulle hända något inte så jätteallvarligt men ändå så det kan vara bra att göra något åt det.
Jag vet inte om ni har något liknande men jag tänkte att jag kan fråga iallafall!

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

[bragd]
0

Vilken tanke läsare du är supernatural👍

supernatural
0

#1 Hahah! ;) Man vill ju kunna hjälpa sina små svin om de gör illa sig ♥

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

[bragd]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Ett bra tips är att har hemma,är Blood Stop Swabs och är min räddade ängel😇 om man råkade göra som jag gjorde i går när man klipper precis vid pulpan så att det började blöda lite. Ingen fara Silvern mår bra och är sig själv igen efter olyckan👍

Svarttusch
0

Saker som jag kan köpa hem som är viktiga:

* Critical Care (kan stoppas i frysen för att hålla längre)

* fortimel (iaf ha hemma i slutet av en dräktighet)

* Passande sprutor. Tydligen ska 1ml sprutan vara toppen till typ fortimel. 

Man ska tydligen kunna stödmata med sempers ersättning till marsvinsbebisar, men fortimel sägs vara bättre. Om man klipper i pulpan kan man även använda potatsmjöl om man redan har det hemma:)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

bohan85
0

Zilk Eye att lägga i ögonen vid irritationer efter skräp.

Onyxia
2

den här sidan har jag skrivit upp allt som finns hemma i mitt marsvinsapotek.

Men som regel tycker jag att man klarar sig alldeles utmärkt med följande (då tar jag för givet att man har klotång, nagelfil och tassmörj redan):

• Critical Care
  • Askorbinsyra
  • Druvsocker
  • Koksalt
  • Våtservetter
  • Lämpliga sprutor utan nål
  • Digital köksvåg

Koksalt kan användas för att spola ur ett skadat eller irriterat öga, men är också guld värt vid sårrengöring (har aldrig blivit ordinerad något annat än koksalt och ev. Bactrim/Baytril ens vid djupare sårskador av vet). Druvsocker och askorbinsyra kan lösas i vatten och ges till ett marsvin som behöver den där lilla extra orken att vilja börja äta (räddade bl.a. min Cleo som födde 7 ungar med vikter mellan 85-100+ gram och som av inte så konstiga anledningar var mycket medtagen efteråt). Critical Care går inte nog att rekommendera till marsvin som inte får i sig tillräckligt med hö. Våtservetter kan bl.a. användas till att rengöra öronlapparnas insidor - en del marsvin får lätt mycket vax som givetvis kan vara irriterande för marsvinet.

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

petitchoux
0

Jag tycker att det är bra att ha Fibreplex hemma, finns hos veterinären. Det är en pasta som är bra att ge om de skulle få obalans i tarmfloran.

emmaaslund
0

#6 Så bra & utförligt som alltid 😃

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[bragd]
0

#6 Åh tack så mycket👍Ska genast skriva upp inköpslistan till mina marsvin 🙂