Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 3907 ggr
marsvin-90
3

Lakeland Brindle bebisar väntas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då har ja för första gången under min uppfödning (9 år) satt ihop 2 Brindle lakelands som faktiskt är helt obesläktade med varandra och blev chockad båda gångerna när de föddes då ja inte alls räknat med brindle i någon utav kullarna men här är de o de sattes ihop igår den 23/5-13.

Hill´s Ulti-Girl (till höger) som den blivande mamman heter är 8 mån gammal o 900g lätt, har bland annat en broder som bor hos RosaMarsvin som där ska producera lite fina brindle roans om ja förstod de rätt =)

Hill´s Ikaros (till vänster) som kommer bli den stolte pappan är idag 2 år gammal och har använt han sparsamt i aveln endast 2 kullar (en 3 på väg).
För övrigt är han flitigt utställd istället då han blev "Årets Bästa Ost i Östra 2011 och 2012"! Har ett antal Bästa ost placeringar, och i topplistan på årets marsvin i Ost kom han delad 5 år 2012. Så är riktigt stolt över min pojk och ska nu ägna sig till o uppvakta tjejer då han har fått ett stort hack i örat som syns på bilden efter ett slagsmål.

Så ska bli spännande o se vad som kommer ur denna kullen, genetik på färger m.m kan jag relativt bra. Men när de gäller att ärva teckningar så är de lite mer ett frågetecken för mig, så får se om de kommer några brindlar eller ej i både pet, lakeland och skinnys. 

Tycker de kompletterar varandra rätt bra då Ulti-Girl har typen men inte öronen och Ikaros har öronen men inte typen och en bra sträv päls.

marsvin-90
0

.

marsvin-90
2

måste ju ta den sista bilden med med nosen i vädret <3

Eulwen
1

Teckningsmässigt borde det bli väldigt brindlat då jag kan tänka mig att det fungerar ungefär likadant som hos magpie, dvs två brindlar lämnar fler brindlar. :) Sen hur färgfördelningen blir på ungarna kan variera, förstås.

Fina! Ska bli spännande att se ungarna! Jag har ju en hane hemma efter Hill's linjer, mamma är Creamba, som också är tämligen brindlad fast i black/cream. (Färgerna på bilden stämmer inte så bra, han är ljusare egentligen.)

Eulwen
1

Och hans dotter i sin tur, min egen uppfödning, Boo som unge. Visst går utseendet i arv! (Här stämmer färgerna bättre, Qaramell har samma färger som dottern.)

marsvin-90
0

#3 lite roligt faktiskt! För Creamba är halvsyster till Ikaros på deras pappa sida medans Ulti-Girls mormor är samma som Creambas mamma =)

Tisslibiie
0

Jättesöta! Lär bli underbara små humlor ^^

Enjoy life and live the adventure!

Juliannas marsvin
0
RosaMarsvin
0

Ja, det stämmer, Hills Underline kommer förhoppningsvis bli pappa till brindle roans här. Han kompletterar mina marsvin bra eftersom han är övervägande golden, mina är ju för svarta. Sen har han inte så spetsig nos,vilket är bra. Sist men inte minst så har han en stor och rolig personlighet, det tycker jag är viktigt! Han kallas för Billy av oss nu och de första kullarna är faktiskt redan på väg! Honorna han träffat är födda hos mig men bor i en annan familj. De är golden/golden aguoti roan, så det kommer nog bli en del pettar i kullen, men även chans för black/golden. Tjejerna har fantastisk typ (huvud) så även om det inte blir black/golden brindle, så kommer jag nog behålla en golden/golden aguoti brindle efter dem för typförbättring i projektet. Kul att se bild på Billys syster. Hon är verkligen en snygg brindle!

marsvin-90
0

Detta va ju just snyggt! Då ja har märkt att Ulti-Girl har börjat dricka något väldigt mkt så tog ja upp henne o kände o vägde henne o på en vecka har hon gått upp 100g o om ja inte misstar mig så kändes de som små sparkar… o ja e egentligen inte förvånad då ja vet att ja haft 2 rymlingar 2 olika tillfällen som hoppat in till samma honflock när de sprungit lösa på golvet, jag fattar dock inte hur de lyckades komma in men på nåt vänster kom de in. Så nu återstår de o se vem som är pappa till bebisarna, så de kommer tidigare än planerat! 😡

Så när ja för en gång skull gör en sån här fin tråd så blir de inte alls som man planerat. Men det är iallafall 50% att Ikaros e pappan så får hoppas på de.

[tråkig]
0

så söta vill se bebarna

Eulwen
2

Förlåt men jag kan inte låta bli att fnissa, det går nog i linjerna för Boo här ovan är resultatet av en rymning när pappa Qaramell smet in till honorna. :-P Dessa humlor väljer själva vem och när!

marsvin-90
0

#11 Hahahaha =D

[tråkig]
0

så söta bebisar de kommer bli av dom två sötnosarna till fräldrar🙂😊

marsvin-90
2

Nu föddes bebisarna inatt och de finns inga garantier men ja har svårt o tro att Ikaros e far till bebisarna med tanke på färger o utseendemässigt. Utan ja tippar på att de e Rumble som e fadern men iallafall så e bebisarna välkomna oavsett.

Skulle egentligen gjort en egen tråd till dem med tanke på att rubriken inte stämmer för fem öre, men tänkte kan ju få stå här så finns de lite historia bakom de hela.

Kullen består av 3 friska o pigga bebisar, 2 hanar o 1 hona varav 2 skinnys o 1 lakeland

marsvin-90
1

Hane, Skinny Golden 85g

marsvin-90
2

Hane, Lakeland Cream 87g

marsvin-90
1

Hona, Skinny Pe white 60g

Eulwen
0

Små marsipangrisar! Söta och skönt att allt gick bra. :-)

pinku
0

Herregud vad fina! Kommer någon bli till salu tror du..? Kanske någon av killarna? *hoppas*

wingren
0

Skinny hanen var något av det finaste jag sätt! Inte söt eller gullig utan verkligen fin! Hoppas att få se utvecklingen på honom :D

marsvin-90
1

#19 Jodå minst 2 av dem kommer bli till salu då de va en icke planerad kull e de inte säkert någon av dem stannar, har en som är intresserad av en av ungarna men kan ha dig i åtanke när ja själv bestämt mig för vem som stannar =)

Pappan till kullen är även morfar till ungarna, men de e inget fel på någon utav bebisarna. De är ju rätt tåliga men ingen parning som ja skulle gjort medvetet.

Bild på pappa Rumble

Caspia
0

#14. Men Ikaros kan väl inte vara pappan? Eller missförstod jag någonstans? Om de sattes ihop 23 maj kan ju inte ungarna vara hans. Då skulle de ju vara födda på dag 38.

Envishet och drömmar

marsvin-90
0

#22 Tror du får läsa igenom "14 en gång till :P Står att ja har Svårt att tro att Ikaros e pappa utan att de e Rumble som ja nämnde. Ikaros va även han på rymmen med bara några dar emellanrum som Rumble.

pinku
0

#21 Va bra! Då ställer jag mig på kö ;)

RosaMarsvin
0

Söta bebisar! Grattis! Lille Billy blev pappa för ett par veckor sedan, men jag skriver om det i ett annat inlägg.

RosaMarsvin
0

Kolla gärna in Billys bebisar på min blogg: www.rosamarsvin.blogg.se