Marsvin med 4 tår bak.
Så min mamma och lillebror har skaffat två söta marsvinsflickor.
Men när de kom hem upptäckte det att Popcorn (ena flickan) hade fyra tår bak på var sin fot. De ska ju bara ha 3 tår bak.
På ena foten är de bara en pytte liten klump men på andra så är det verkligen 4 tår. Den fjärde tån har ingen muskel utan är helt lös.
Båda framtassarna har 4 tår på varje som de ska ha.
Vad kan detta bero på? har ni varit med om att något av era marsvin haft så?
Hon verkar må bra och inte alls bekymrad.
Tjejerna är köpte i djuraffär men önskar ej några tråkiga kommentarer om detta. För de kan väl vara inavel eller liknande som orsakat detta.
Det är inavel som orsakar det ja. Marsvin är väldigt tåliga när det kommer till inavel, det är mest extra tår som kommer.
Jag har själv köpt ett marsvin med extratå en gång, personalen knöt en tråd runt tån så att blodtillförseln ströps, och efter ett tag trillade stumpen av av sig självt.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
uch vad otäkt de lät 😐 med tråden och stump tån #1
#2 Det var ju bara skinn som hängde där, som ett tomt finger. Pyttelitet. ;)
Jag vet inte om man gör så idag, men de gjorde så på mitt marsvin och det var väl en 10-12 år sedan nu.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
uch fy är lite konstig men tycker de låter äkligt men de ser nog inte äkligt ut bara låter så #3
Extratår förekommer till och från och är inte farligt. Det är troligen ärftligt, vilket skulle förklara varför det uppfattas som vanligare vid inavel. Hos mig har det dock bara dykt upp i kombinationer mellan obesläktade djur (2 ggr), så anlagen verkar finns på många olika håll. Det är oönskat, eftersom lössittande tår riskerar att fastna/slitas av och orsaka skada.
Har din hona eller riskerar att få besvär av den, så kan du låta en veterinär ta bort den.

Inga problem att ta bort precis som sagts, knyta en tråd ex tandtråd hårt och låta det sitta en stund, sen kan man bara klippa av utan att det blöder, eller så låter man den vara, men marsvinen kan fastna om det är en extratå utan styrsel.
#3 Jo, man gör så än idag, både på djur & människor 🙂
TS, jag skulle dock rekommendera att låta en veterinär strypa extratårna om detta skulle bli aktuellt (vilket det låter som att det är).
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Hur ser man om marsvinet skulle må dåligt av det??

#8 Marsvinet mår ju inte dåligt av det, bara det att en tå som hänger löst kan fastna och kanske slitas av.