Kan marsvin hoppa över...
en 26 cm kant? Kan de om de vill? Kan vara bra o veta. :)
Skulle vilja säga vill dom så kan dom, dock inte ofta de hoppar ur där de känner sig trygga 🙂
Jag skulle svara, Ja de kan de!
Är det en bokhyllebur du tänker på? Tänk på att kanten även blir ännu lägre när man har fyllt på med spån i buren.
Jag har en kant som från spånkanten och upp är ca 22 cm (är bra precis 26cm om man mäter utanpå buren) och där har jag ett marsvin som gärna står och småhoppar när det är dags att få kvällsmat, har fått tagit emot henne i famnen en gång
Men de hoppar inte över annars, bara när de blir så till sig över mat och de ska skynda sig att få ta del av den :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
ja de kan de Malte hoppade över kanten på den andra buren så ja de kan de.
#1 Man vet ju aldrig. :/
#2 Japp, det är en billy bokhylla som blir typ 26 cm innifrån. Då får jag ha ett tunt lager med spån.
Just nu har jag en gallerbur som är 15cm hög (om man räknar bort galler delen), marsvinen tar sig över men de ser ut som att dom får kämpa väldigt mycket.😛
#4 Nej precis, vill dom så kan dom & de kan hoppa högt när det vill 🙂
De kan om de vill 😉 Hade en hane som hoppade 30 cm ur en hage 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Oj, okej. :D
Ja… varav jag använder en annan bokhylla som är djupare (=har högre kanter) Vill absolut inte att de ska kunna hoppa ut och skada sig i och med att jag har buren på ett bord ^^
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag har 33 cm kant på min golvbur och det kan vissa marsvin definitivt hoppa över. Har dels haft en unghona som lärde sig hoppa över vid ett av hörnen, hon slutade inte förrän jag satte upp extra träskiva i det hörnet. Sedan har jag haft en hane som både hoppade ut ur sin bur, och sedan in i grannburen med samma kanthöjd. Tror att jag kan ha haft något hus som stod för nära kanten då, men nästa kant kan ha inte ha haft någon hjälp med.
Men förutom vissa undantag är marsvin generellt inte så rymningsbenägna.
Visst kan dom göra det om dom vill!
Min gamla krut-tant hoppade ur golvburen för att hon inte fick sina grönsaker fort nog. Kanten på den är över 40 cm hög.
Vill dom så kan dom, tack och lov vill dom oftast inte. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Mina marsvin hoppar utan problem upp på taket till sitt hus - som är någon cm högre än kanten på buren, men de har ca 0 intresse av att ens titta över burkanten. Har alltid gallret öppet så jag slipper skrämma dem när det öppnar, och de har aldrig ens försökt hoppa ut. Jag hoppas att det innebär att de inte kommer hoppa ur den 20 cm djupa bokhylleburen jag ska bygga…
Här hoppar ett marsvin också över 40cm om han så vill, men det är som tur inte så ofta 😉
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Iförsäg så tror jag att mina marsvin är för lata för att hoppa ur över en 20cm kant. De hänger med babian ansikten istället efter sina grönsaker. :D
Gjorde en hage av kartong idag för tillfället där de fick vara i en halvtimme för att jag städade buren. Kanten var 22cm hög, men då försökte de istället hitta en annan utväg där det var lite tejjpat. Grisarna fick bort tejjpen på utsidan och så smet dom. Dom är så gulliga när dom försöker springa därifrån!😂