Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1257 ggr
maijasjodin
0

Smörja tassarna

Läste något om att smörja tassarna på marsvinen! Gör man det om det blir torrt/sårigt eller regelbundet? Och i så fall funkar det med "Tass-salva" som jag har till min hund? :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

[mina blommor MiloochMalte]
0

smörjer aldrig tassarna🙂

[bragd]
1

Inte jag heller. Mina marsvins tassar är lika lena som en baby rumpa😉

[mina blommor MiloochMalte]
0

de är möjligt viss Maltes som är torra men de blir ju bättre sen när jag har fleece

[erikam]
2

Jag smörjer tassar på grisar då och då. Det är bra att hålla koll så det inte blir torrt och fnasigt, blir det det kan det vara svårt att få tillbaka de lena små grisfötterna 🙂 Tassalva funkar säkert, har för mig att jag använde det.

Svarttusch
0

Försvarets hudsalva ska funka också har jag hört:)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Fridaaaa
0

Smörjer enbart lite inför utställning och sedan även då och då på dem som lätt får förhårdnader.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Teddymarsvinet
2

Smörjer varje gång jag klipper klorna. Alltså regelbundet, då andvänder jag helosan, vill undvika förhårdnader.🙂

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

busKotten
0

Jag gör det ibland. Har använt idomin- salva.

Mirinda
0

Jag smörjer tassarna med Munkens Bisalva (kan köpas i hälsokostaffär) när de blivit torra. Funkar mycket bättre än olja, som jag läst att man kan använda. Hjälper även mot små förhårdnader.

Smörj tassarna morgon och kväll, om de är i dåligt skick. Efter några dagar blir tassarna hur mjuka och fina som helst.

Bisalvan är en ren naturprodukt. Här där jag bor finns biodlare som säljer salvan billigt. Suverän till nariga händer och torra läppar också.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

petitchoux
0

Tass-salva är samma sak som Försvarets hudsalva. Och det funkar jättebra att smörja med, det har jag gjort de gånger som jag tycker att de har fått lite torra trampdynor :) Jag har även smörjt öronen med det vid ett tillfälle då de var torra (på mitt marsvin, inte på mig själv alltså ;) )