Sätta ihop alla tre snart!
Jag är så trött på att ha ett ensamt marsvin i en bur och två i en annan! Det är fem dagar kvar tills vi kan sätta ihop alla tre efter att ha kastrerat hannen. Just nu har vi två burar inklämda i en sommarstuga på 16 kvadrat… (Det är så kallt om nätterna att de får vara inne.) Önskar verkligen att det fanns nåt piller man kunde ge hanar så att de sista spermierna dog på en gång! För vår del så att vi slapp krångel så klart, men allra mest för hans del. Han ligger verkligen och slokar… Ibland är det tufft att vara en god djurägare. Det var nog det jag ville ha sagt!
Vad härligt att det snart är dags! Trevligt för damerna att få en hane 🙂 Lycka till med ihopsättningen sedan!
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Tack ska ni ha!! Och ja, det blir nog verkligen värt det till slut!
Ah, väntan är över! Nu sitter alla i samma bur. Och ser ut som om de aldrig gjort annat. Världens smidigaste sammansättning. Totoro tog några riktigt höga popcornskutt, nosade honorna lite i rumpan, åt lite och uppvaktade lite om vartannat. Inget jagande alls, bara tre glada grisar! Är det möjligt att de vant sig vid varandra medan de bott i olika burar bredvid varandra?
#4 Det är möjligt att en del av "spänningen" med första mötet har avdramatiserats lite i.o.m att de suttit bredvid varandra, men sammanföringar med kastrat+honor brukar vara ganska lugna (av vad jag hört och upplevt). Sen beror det ju på hur kastraten funkar mentalt också, vissa är väl lite galnare än andra ;) När jag satte in kastraten här hemma till honorna var det ett himla jagande de första timmarna.. men det var inte samma sorts jagande och bråkande som det är när man sätter ihop honor.
Kul att det gått bra och att du nu har en komplett liten grupp! Du får gärna visa bilder på gänget :)
Jag kan inte ladda upp bilder från min mobil, så bilder kommer kanske först efter semestern. Funderar på att göra en liten efterlysning på hanen, Totoro (tidigare Anarki) här också. Alla tre är från Gosarnas omplaceringshem utanför Norrtälje, men han är så snygg..! Riktigt fin Ridgeback. De sa att han är Golden agouti men han är nog buff eller cream agouti. Ja, ja… Det blir en annan tråd när jag också kan lägga upp en bild. Den ena honan (Socker) är helt vit, förmodligen teddymix med fin, lite blågrå ögonfärg och den andra (Kanel) är en golden agouti/golden pet. Ett mycket fint gäng!!!
Det låter som ett fint litet gäng! 😃 Jag har faktiskt en idé om vart hanen kan komma ifrån.. eftersom det är i rätt område, färgen, rasen och t.o.m namnet stämmer om jag inte minns helt fel! Kan fortsätta via pm :)
Är det sant?! :-)