Introducera ny hona
Ni som satt in en ny hona i eran flock (eller par), hur gick det? Främst om honor, men hör gärna om ni satt in en hane i flocken :) Hur många marsvin hade ni då?
Jag vet att man ska låta dom träffas på neutral mark, och att städa/skrubba buren+marsvinen (bada dom alltså) och mycket grönsaker att tugga på. Men hur gjorde ni, om hur gick det?
(Hoppas ni förstår inlägget, har gått och blivit förskyld så yrar lite…)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Gick jättebra när jag satte ihop zeona och muffin🙂
Jag tillhör de som inte orkar med en massa trams. Är det en hona som ska ner i flocken stoppas hon helt sonika ner i flocken. Ibland tjuras det lite men oftast bara faller allt på plats på en gång.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag satte in en 8-veckors hona till 2 st 7 månaders honor. Jag städade buren men badade dem inte. Den lille fick från början inte dela skål med de andra och de satte henne på plats för att göra upp om rangordning. Men när det var klart så var det lugnt.
Sedan introducerade jag 2 år senare en kastrat. Badade ingen av dem. Han fick träffa ledarhonan i en golvhage. De tjafsade också och ledarhonan ville ogärna att någon skulle bestämma över henne. De fick gå i ca 1 dygn i den stora hagen, allt lugnade ner sig. Därefter släppte jag ner de andra två honorna och det var inga problem. Efter ytterligare två dygn i hagen flyttade de tillbaka till sin bur och allt är frid och fröjd. Det är lite "drag" i buren när en hona brunstar men inga tjafs.
Sedan har jag tagit hand om en drös "vanvårdade" marsvin. Dessa har jag låtit gå med en av mina honor eller kastraten. Hona hona har aldrig varit något problem. En annan hane i 4-månadersåldern tillsammans med min 3-åriga kastrat var ingen bra idé. Där skulle jag nog ha badat och gett det mer tid men min kastrat var orolig och ville tillbaka till sin bur och sina tjejer. Ibland har mina kastrerade honor fått hålla hanar sällskap och där tjafsas det en del för hanen vill gärna komma till när han upptäckt att det är en hona han fått sällskap av. Mina honor säger då ifrån men har aldrig gått till bitande och så.
När jag satte in en ny hona till mina stora så la jag dom först i en hage där de kunde lära känna varandra lite, tills jag la ner de 3 i buren som jag precis hade städat. :) De gick jätte bra och de kom bra överens. Men eftersom hon fortfarande är ganska liten så är de större mer på henne. Hon är också ganska feg.
Vid nyinflyttad gris gäller följande här hemma:
Hane - bad och eventuellt träff på neutral yta. Detta beror på hur jag tror att mötet kommer gå. Om jag tror att det kommer bli en del tjafs så kör jag dessa rutiner för att underlätta.
Hona - ner i buren, inga konstigheter.
Lite kaos och jageri får man räkna med oavsett kön. Is i magen, positivt tänkande och eventuellt någon god grönsak till grisarna brukar funka kalas 🙂
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
När jag satte ihop mina två honor så gjorde jag inget speciellt. Ned i buren helt enkelt. Sen de efterföljande dagarna var jag noga med att ha minst två matskålar så lillfisen fick chans att äta också :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag har just släppt ner en kastrat hos två honor. Han har bott i en bur bredvid dem i mer än fyra veckor. Kanske har de lärt känna varandra genom burgallret för det gick hur bra som helst. De kändes som en gammal etablerad trio från början. Har dock tre matskålar nu och ett tag framöver. Det känns väldigt bra att låta dem vara tre (ännu bättre med fler än så - men tyvärr inte möjligt för oss). Minsta möjliga flock liksom :-)
Åh jag är sugen på att skaffa mig en tös till men har känt mig så rädd inför det. Då jag inte vet vad de andra tjejerna skulle säga. Känns som de fortfarande kivas om rangordningen. Men på era inlägg verkar det inte alls behöver vara så svårt då! :)
Här introducerades en 5-veckors hona till min flock på 3 (två på 9 månader och en på 5). Inget bad, men parfymdutt i ändan på allihop och möte på neutral mark med mkt gottis. Absolut inga problem. De fick vara där (ett rum som kan stängas till) ca 2h ostört innan jag släppte ned dem i buren. Även där var det inga problem.
Visst kan det bli meningsskiljaktigheter ibland (har bott tillsammans i snart en månad)- men hittills har det aldrig varit mer än " Va, sitter du i myspåsen? Men det hade ju jag också tänkt att göra…" De som är ranglåga får helt enkelt flytta sig för de ranghöga, och det är inte självklart att den yngsta är lägst… hos mig är 5- månaders tjejen lägst i rang…
varför ska man bada dem först? hur hjälper det?
#10 Att bada dem i (förslagsvis samma) schampo neutraliserar deras doft. Det blir på så vis lättare för dem att "börja från början" i relationen om det inte finns massa starka dofter.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white